کلباسی گفت: رشته‌های غیرضروری که مشخص شود کارایی لازم را ندارند، در سایر رشته‌های آموزشی ادغام می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا کلباسی معاونت آموزشی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به طرح تحول راهبردی که چند سالی است در دانشگاه در حال اجراست، اظهار کرد: این طرح در حوزه آموزش چهار محور اصلی برون گرایی، حضور فعال بین المللی، تعامل شبکه ای، میان رشته ای، خوداتکایی، پایداری اقتصادی و سرآمدی همه جانبه در کیفیت آموزشی تعریف شده است.

عملکرد دانشگاه تربیت مدرس در حضور بین المللی

وی درباره محور برون گرایی و حضور فعال بین المللی گفت: فعال کردن پردیس بین المللی، توسعه و گسترش جذب دانشجویان از طریق ارتباطات با دانشگاه‌های سایر کشور‌ها نظیر عراق، افغانستان و تاجیکستان، چین، دوره‌های یک ساله کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی جهت کوتاه کردن دوران تحصیل، تصویب آیین نامه جذب استادان وابسته بین المللی برای جذب نخبگان و استادان جهانی، اصلاح و باز بینی آیین نامه ترفیع استادان دانشگاه (ارائه امتیازات به فعالیت‌های بین المللی و کارآفرینی و اشتغال زایی)، از جمله فعالیت‌های انجام شده در این عرصه است.
 
کلباسی تاکید کرد: در حوزه تعامل شبکه‌ای و میان رشته‌ای نیز دانشگاه درصدد تعریف رشته‌های جدید و رشته‌های بین رشته‌ای است؛ تاکنون ۶ رشته میان رشته‌ای در دانشگاه تصویب شده که از امسال ۲ رشته به مرحله جذب دانشجو رسیده است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: در راستای خوداتکایی و پایداری اقتصادی نیز براساس مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشجویان در آینده مکلف به تامین بخشی از درآمد خود از طریق کارآفرینی هستند، تشکیل کمیته تخصصی آموزشی، بهره برداری از استادان متخصص در زمینه آموزش درآمدزایی، ارائه راهکار‌های منطقی در زمینه افزایش درآمد‌های پایدار از جمله اقدامات این حوزه به شمار می‌رود.

تعریف  ۷۰ بسته موفقیت برای بررسی  کیفیت آموزشی

وی تاکید کرد: درباره سرآمدی همه جانبه در کیفیت آموزشی ۷۰ بسته موفقیت تعریف شده است. از جمله دوره‌های آموزشی ترکیبی، دوره‌های آموزشی استادان جوان، بازبینی و به روزرسانی قوانین آموزشی دانشگاه، طراحی و انتشار تقویم جامع دانشگاهی جهت ثبت رویداد‌های مهم، راه اندازی دوره‌های دکتری پیوسته، طراحی نرم افزار جست و جوی هوشمند و تشکیل شورا‌های آموزشی دانشکده‌های مادر به منظور ارائه اختیارات بیشتر به دانشکده ها، از مهم‌ترین بسته‌ها به شمار می‌رود.
 
کلباسی یادآور شد: ۱۷۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۴۰ رشته در مقطع دکتری براساس برخی از شاخص‌ها آمایش شده است. درصد استقبال دانشجو، درصد احتمالی ظرفیت‌های خالی، نسبت اشتغال دانشجو پس از دانش آموختگی، ظرفیت و پتانسیل کارآفرینی، میزان بیکاری دانش آموختگان، تعداد اساتید متخصص، اولویت رشته در نقشه جامع کشور، قابلیت میان رشته‌ای و همچنین میزان ارائه رشته توسط دانشگاه‌های سراسر دنیا، از مهم‌ترین شاخص‌های این آمایش به شمار می‌رود.
 
وی در ادامه بیان کرد: براساس این آمایش پرمتقاضی‌ترین رشته‌های دانشگاهی مشخص و رشته‌ها به سه گروه سبز، نارنجی و قرمز تقسیم کرده‌ایم؛ رشته‌های پرمتقاضی که پس از ارزیابی‌ها با کسب امتیازات بیشتر در گروه سبز قرار گرفتند که از جانب دانشگاه جهت رشد و توسعه مورد حمایت قرار می‌گیرند. رشته‌های نارنجی نیازمند توجه و حمایت بیشتری از طرف دانشگاه هستند و باید خود را به سمت رشته‌های سبز سوق دهند. رشته‌های قرمز باید مورد تذکر قرار گیرند و چنان چه در صورت تذکر و توجه نیز مشخص شود که دارای کارکرد نیستند، در سایر رشته‌ها ادغام می‌شوند. برخی رشته‌ها نیز جهت بهره برداری بیشتر از پتانسیل ها، ممکن است به واحد‌های میان رشته‌ای بدل شوند.
 
به عقیده معاون آموزشی دانشگاه این اقدام برای افزایش کیفیت واحد‌های آموزشی انجام شده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.