احداث یک هزار و ۱۴۲ کیلومتر راه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحول چشمگیری در بخش راه‌های ارتباطی شهرستان کهگیلویه به وجود آورد که قابل مقایسه با قبل از انقلاب نست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، پس از انقلاب اسلامی اقدامات موثری در بخش‌های مختلف برای رفع محرومیت‌ها انجام شد و در این میان توسعه راه‌ها در شهرستان کهگیلویه با تحول چشمگیر رو به رو شد.

احداث و توسعه راه‌ها از جمله پروژه‌های پر هزینه است. در طول دوران انقلاب اسلامی با توجه به وسعت زیاد کهگیلویه، تلاش فراوانی در این بخش صورت گرفت به طوری که حمل و نقل جاده‌ای این شهرستان افزایش چشمگیری یافت

کهگیلویه یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۱۴۳ کیلومتر راه در آن احداث شده بود.

یکی از تحولات چهل ساله انقلاب اسلامی رشد و توسعه چند برابری خدمات زیربنایی و عمرانی از جمله ساخت، توسعه و آسفالت راه‌ها بوده است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه گفت: تنها جاده‌هایی که قبل از انقلاب در کهگیلویه احداث شده بود جاده بهبهان - دهدشت از مسیر کارخانه سیمان بهبهان به سمت سد مارون بود. طول این مسیر ۳۵ کیلومتر و بصورت خاکی بوده است.

محمد ماهیاری افزود: از دیگر جاده‌های احداثی قبل از انقلاب، مسیر دهدشت - چرام به صورت شوسه به طول ۱۵، دهدشت- سوق - لنده به طول ۱۰ کیلومتر آسفالت و ۲۷ کیلومتر شوسه و جاده مارگون به دهدشت تنگ پیزال به طول ۵۵ کیلومتر اعلام بود.

ماهیاری بیان کرد: جاده‌هایی که بصورت خاکی و شوسه قبل از انقلاب در شهرستان کهگیلویه احداث شده بود ۱۴۳ کیلومتر بود که همگی از سوی این نهاد بهسازی و آسفالت شد.

وی طول کل راه‌های شهرستان کهگیلویه را یکهزار و ۲۸۵ کیلومتر ذکر کرد و گفت: طول راه‌های اصلی و فرعی ۳۱۷ کیلومتر و راه‌های روستایی نیز ۹۶۸ کیلومتر است.

ماهیاری اظهار کرد: از ۳۱۷ کیلومتر راه‌ها اصلی و فرعی سه کیلومتر چهار خطه، طول اصلی ۸۱ کیلومتر و طول فرعی درجه یک و دو ۲۳۳ کیلومتر است.

رئیس اداره راهداری اضافه کرد: ۴۳۱ کیلومتر از راه‌های روستایی شهرستان آسفالته، ۲۶۵ شوسه و ۲۷۲ کیلومتر نیز خاکی هستند.

ماهیاری با اشاره به احداث ۷۸۲ دهنه پل در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی عنوان کرد: ۲ هزارو ۸۴۰ متر دیوار حائل و ۲ هزارو ۵۵۰ متر نیز تونل احداث شده است.

شهرستان ۱۳۱ هزار نفری کهگیلویه دارای چهار بخش، چهار شهر و ۱۰ دستان و ۳۶۴ روستای بزرگ و کوچک است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مجموع راه‌های خاکی، شوسه، اصلی و روستایی در این استان ۸۰۰ کیلومتر بود که بیشتر در مناطق شهری قرار داشت.

محمد نصیری راد با اشاره به وجود تونل‌های بسیار در مسیر‌های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به دلیل کوهستانی بودن منطقه بسیاری از جاده‌ها با شکافتن صخره‌ها احداث شده است.

وی بیان کرد: هم اکنون افزون بر جاده‌ها، ۷۰ کیلومتر شبکه روشنایی در تونل‌ها و جاده‌های بین شهری کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده است.

نصیری راد تصریح کرد: نصب ۸۰ دستگاه زیرساخت‌های هوشمند جاده‌ای نظیر دوربین‌های پایش تصویری و دستگاه‌های تردد شمار از زیرساخت‌های ایجاد شده نوین در ۲ سال پیش تاکنون برای افزایش ایمنی کاربران جاده‌ها در این استان بوده است.

وی ابراز داشت:هم اکنون افزون بر ۶ هزار کیلومتر راه ارتباطی شامل بزرگراه، جاده‌های اصلی، فرعی و روستایی در این استان وجود دارد.

او بیان کرد: ۱۵۹ کیلومتر بزرگراه، ۹۸۶ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۹۹۸ کیلومتر راه فرعی و بیشتر از چهار هزار کیلومتر راه روستایی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

نصیری راد گفت: ۷۰ درصد راه‌های کهگیلویه و بویراحمد کوهستانی و بقیه تپه ماهوری بوده که راهسازی در این شرایط سخت با همت مضاعف انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد گفت: هزینه‌های راهسازی این استان سه تا چهار برابر جاده سازی در استان‌های دیگر است.

عبدالمجید نژاد صفوی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد تا قبل از انقلاب اسلامی در بن بست کامل به سر می‌برد و بخش عمده‌ای از جاده‌های ارتباطی غیراستاندارد و ناایمن بود.

وی با اشاره در حال اجرا بودن ۱۲۰ طرح راهسازی در این استان چشم انداز آینده توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در کهگیلویه وبویراحمد را امیدبخش دانست.

نژاد صفوی طرح‌های یاسوج، سپیدان به شیراز، باباکلان، گچساران، دوگنبدان به بهبهان و یاسوج به سمیرم را از مهم‌ترین طرح‌های راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم با اشاره به اینکه طرح ساخت جاده پاتاوه به دهدشت یکی از مهمترین طرح‌های راهسازی این استان است گفت:اعتبار تخصیص یافته به این طرح در سال جاری یکهزار و ۱۳۰ میلیارد ریال است که پس از افتتاح کریدور شما جنوب کشور می‌شود.

محمد علی احمدی تصریح کرد: این میزان اعتبار تخصیص یافته برای تکمیل و شتاب بخشی قطعه سوم این محور به طول ۶۳ کیلومتر است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند پرشتاب اجرای این محور در نیمه نخست سال ۹۸ زیر بار ترافیک رود.

قطعه سوم جاده ملی پاتاوه - دهدشت ۶۳ کیلومتر طول دارد، دارای ۱۱ دهنه پل به طول سه هزار و ۱۶۰ متر و حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته مسئولان راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ظرف سال گذشته تاکنون افزون بر ۷۰۰ میلیارد ریال نقدینگی به این قطعه تزریق شده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تحولات چشمگیر این استان پس از انقلاب اسلامی گفت: خدمات نظام پس از انقلاب اسلامی دراین استان به هیچ وجه قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست.

عزیز فیلی افزود: کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب تنها نام استان بودن را به یدک می‌کشید و در واقعیت حاکمیت مستقلی نداشت و بوروکراسی اداری توسط سایر استان‌های همجوار انجام می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه پیش از انقلاب حتی یک کیلومتر راه آسفالت در کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشت، عنوان کرد: هیچ گونه توسعه زیرساختی در حوزه بهداشت و درمان، حمل و نقل جاده ای، آموزش و عمران شهری در استان انجام نشده بود.

فیلی با اشاره به پیشرفت در حوزه حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: مجموع راه‌های روستایی و فرعی پیش از انقلاب ۸۰۰ کیلومتر بود که تمامی این محور‌ها خاکی بودند.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب بیش از پنج هزار و ۹۴۰ کیلومتر راه آسفالت با رعایت استاندارد‌ها و مسائل ایمنی در استان احداث شد.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای احداث راه در کهگیلویه و بویراحمد با توجه به شرایط توپوگرافی آن، گفت: به برکت انقلاب و باتوجه به سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ و ظرف این ۴۰ سال نظام توجه ویژه‌ای به مبحث راه‌های ارتباطی این استان داشته است.

فیلی تاکید کرد: بدون شک راه محور توسعه است و اولویت نخست استان احداث راه‌های منطقه‌ای و محلی خواهد بود.
استان کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد جمعیت و وسعت ایران، حدود ۷۱۳ هزار نفر جمعیت دارد.

این استان در منطقه‌ای سخت گذر و کوهستانی در جنوب غربی ایران واقع شده است.

انتهای پیام/غ

افزایش طول راه ها بعد از انقلاب

برچسب ها: حمل و نقل ، دهه فجر97
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.