به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، پس از انقلاب اسلامی اقدامات موثری در بخشهای مختلف برای رفع محرومیتها انجام شد و در این میان توسعه راهها در شهرستان کهگیلویه با تحول چشمگیر رو به رو شد.
احداث و توسعه راهها از جمله پروژههای پر هزینه است. در طول دوران انقلاب اسلامی با توجه به وسعت زیاد کهگیلویه، تلاش فراوانی در این بخش صورت گرفت به طوری که حمل و نقل جادهای این شهرستان افزایش چشمگیری یافت
کهگیلویه یکی از محرومترین شهرستانهای استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۱۴۳ کیلومتر راه در آن احداث شده بود.
یکی از تحولات چهل ساله انقلاب اسلامی رشد و توسعه چند برابری خدمات زیربنایی و عمرانی از جمله ساخت، توسعه و آسفالت راهها بوده است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه گفت: تنها جادههایی که قبل از انقلاب در کهگیلویه احداث شده بود جاده بهبهان - دهدشت از مسیر کارخانه سیمان بهبهان به سمت سد مارون بود. طول این مسیر ۳۵ کیلومتر و بصورت خاکی بوده است.
محمد ماهیاری افزود: از دیگر جادههای احداثی قبل از انقلاب، مسیر دهدشت - چرام به صورت شوسه به طول ۱۵، دهدشت- سوق - لنده به طول ۱۰ کیلومتر آسفالت و ۲۷ کیلومتر شوسه و جاده مارگون به دهدشت تنگ پیزال به طول ۵۵ کیلومتر اعلام بود.
ماهیاری بیان کرد: جادههایی که بصورت خاکی و شوسه قبل از انقلاب در شهرستان کهگیلویه احداث شده بود ۱۴۳ کیلومتر بود که همگی از سوی این نهاد بهسازی و آسفالت شد.
وی طول کل راههای شهرستان کهگیلویه را یکهزار و ۲۸۵ کیلومتر ذکر کرد و گفت: طول راههای اصلی و فرعی ۳۱۷ کیلومتر و راههای روستایی نیز ۹۶۸ کیلومتر است.
ماهیاری اظهار کرد: از ۳۱۷ کیلومتر راهها اصلی و فرعی سه کیلومتر چهار خطه، طول اصلی ۸۱ کیلومتر و طول فرعی درجه یک و دو ۲۳۳ کیلومتر است.
رئیس اداره راهداری اضافه کرد: ۴۳۱ کیلومتر از راههای روستایی شهرستان آسفالته، ۲۶۵ شوسه و ۲۷۲ کیلومتر نیز خاکی هستند.
ماهیاری با اشاره به احداث ۷۸۲ دهنه پل در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی عنوان کرد: ۲ هزارو ۸۴۰ متر دیوار حائل و ۲ هزارو ۵۵۰ متر نیز تونل احداث شده است.
شهرستان ۱۳۱ هزار نفری کهگیلویه دارای چهار بخش، چهار شهر و ۱۰ دستان و ۳۶۴ روستای بزرگ و کوچک است.
سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مجموع راههای خاکی، شوسه، اصلی و روستایی در این استان ۸۰۰ کیلومتر بود که بیشتر در مناطق شهری قرار داشت.
محمد نصیری راد با اشاره به وجود تونلهای بسیار در مسیرهای ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به دلیل کوهستانی بودن منطقه بسیاری از جادهها با شکافتن صخرهها احداث شده است.
وی بیان کرد: هم اکنون افزون بر جادهها، ۷۰ کیلومتر شبکه روشنایی در تونلها و جادههای بین شهری کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده است.
نصیری راد تصریح کرد: نصب ۸۰ دستگاه زیرساختهای هوشمند جادهای نظیر دوربینهای پایش تصویری و دستگاههای تردد شمار از زیرساختهای ایجاد شده نوین در ۲ سال پیش تاکنون برای افزایش ایمنی کاربران جادهها در این استان بوده است.
وی ابراز داشت:هم اکنون افزون بر ۶ هزار کیلومتر راه ارتباطی شامل بزرگراه، جادههای اصلی، فرعی و روستایی در این استان وجود دارد.
او بیان کرد: ۱۵۹ کیلومتر بزرگراه، ۹۸۶ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۹۹۸ کیلومتر راه فرعی و بیشتر از چهار هزار کیلومتر راه روستایی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
نصیری راد گفت: ۷۰ درصد راههای کهگیلویه و بویراحمد کوهستانی و بقیه تپه ماهوری بوده که راهسازی در این شرایط سخت با همت مضاعف انجام شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد گفت: هزینههای راهسازی این استان سه تا چهار برابر جاده سازی در استانهای دیگر است.
عبدالمجید نژاد صفوی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد تا قبل از انقلاب اسلامی در بن بست کامل به سر میبرد و بخش عمدهای از جادههای ارتباطی غیراستاندارد و ناایمن بود.
وی با اشاره در حال اجرا بودن ۱۲۰ طرح راهسازی در این استان چشم انداز آینده توسعه زیرساختهای حمل و نقل در کهگیلویه وبویراحمد را امیدبخش دانست.
نژاد صفوی طرحهای یاسوج، سپیدان به شیراز، باباکلان، گچساران، دوگنبدان به بهبهان و یاسوج به سمیرم را از مهمترین طرحهای راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم با اشاره به اینکه طرح ساخت جاده پاتاوه به دهدشت یکی از مهمترین طرحهای راهسازی این استان است گفت:اعتبار تخصیص یافته به این طرح در سال جاری یکهزار و ۱۳۰ میلیارد ریال است که پس از افتتاح کریدور شما جنوب کشور میشود.
محمد علی احمدی تصریح کرد: این میزان اعتبار تخصیص یافته برای تکمیل و شتاب بخشی قطعه سوم این محور به طول ۶۳ کیلومتر است.
وی افزود: پیشبینی میشود با ادامه روند پرشتاب اجرای این محور در نیمه نخست سال ۹۸ زیر بار ترافیک رود.
قطعه سوم جاده ملی پاتاوه - دهدشت ۶۳ کیلومتر طول دارد، دارای ۱۱ دهنه پل به طول سه هزار و ۱۶۰ متر و حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گفته مسئولان راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ظرف سال گذشته تاکنون افزون بر ۷۰۰ میلیارد ریال نقدینگی به این قطعه تزریق شده است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تحولات چشمگیر این استان پس از انقلاب اسلامی گفت: خدمات نظام پس از انقلاب اسلامی دراین استان به هیچ وجه قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست.
عزیز فیلی افزود: کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب تنها نام استان بودن را به یدک میکشید و در واقعیت حاکمیت مستقلی نداشت و بوروکراسی اداری توسط سایر استانهای همجوار انجام میشد.
وی با تاکید بر اینکه پیش از انقلاب حتی یک کیلومتر راه آسفالت در کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشت، عنوان کرد: هیچ گونه توسعه زیرساختی در حوزه بهداشت و درمان، حمل و نقل جاده ای، آموزش و عمران شهری در استان انجام نشده بود.
فیلی با اشاره به پیشرفت در حوزه حمل و نقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: مجموع راههای روستایی و فرعی پیش از انقلاب ۸۰۰ کیلومتر بود که تمامی این محورها خاکی بودند.
وی افزود: پس از پیروزی انقلاب بیش از پنج هزار و ۹۴۰ کیلومتر راه آسفالت با رعایت استانداردها و مسائل ایمنی در استان احداث شد.
وی با اشاره به هزینههای بالای احداث راه در کهگیلویه و بویراحمد با توجه به شرایط توپوگرافی آن، گفت: به برکت انقلاب و باتوجه به سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ و ظرف این ۴۰ سال نظام توجه ویژهای به مبحث راههای ارتباطی این استان داشته است.
فیلی تاکید کرد: بدون شک راه محور توسعه است و اولویت نخست استان احداث راههای منطقهای و محلی خواهد بود.
استان کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد جمعیت و وسعت ایران، حدود ۷۱۳ هزار نفر جمعیت دارد.
این استان در منطقهای سخت گذر و کوهستانی در جنوب غربی ایران واقع شده است.
انتهای پیام/غ