رئیس جمهوری آمریکا گفته است که گروه طالبان در افغانستان بشدت سرکوب شده و از جنگ خسته اند و صلح می خواهند اما اغلب صاحب نظران جهان بر عکس او فکر می کنند.

نگاه متضاد ترامپ با جهان درباره افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس جمهوری آمریکا گفته است که گروه طالبان در افغانستان بشدت سرکوب شده و از جنگ خسته اند و صلح می خواهند اما اغلب صاحب نظران جهان بر عکس او فکر می کنند.

دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه «سی.بی.اس.» بار دیگر از طولانی شدن جنگ این کشور در افغانستان ابراز نارضایتی کرده و گفته است که سربازان آمریکایی در صورت صلح با طالبان از افغانستان خارج می شوند.

او در ادامه تصریح کرده است که نیروهای اطلاعاتی آمریکا برای آن ‌چه که وی نظارت از نزدیک بر اوضاع برشمرده در افغانستان باقی خواهند ماند.

«عتیق الله امرخیل» جنرال بازنشسته اسبق ارتش افغانستان در واکنش به این بخش از اظهارات ترامپ که طالبان سرکوب و از جنگ خسته شده اند، گفت که همه آگاهان جهان باوری مخالف با دیدگاه ترامپ دارند.

امرخیل که با خبرگزاری «جمهور» افغانستان صحبت کرده، افزوده است ؛ جهان باور دارد که آمریکا در افغانستان شکست خورده است، اما ترامپ می ‌گوید که ما دشمنان را سرکوب کردیم و آنها از جنگ خسته شده‌اند.

به باور امرخیل از نگاه قوانین ناظر بر امور نظامی ، عقب نشینی نیرو به معنی شکست نظامی است که آمریکا در حال حاضر تصمیم گرفته از افغانستان خارج شود.

به باور وی اگر طالبان از جنگ خسته می شد باید با فشار آمریکا به گفت و گوی صلح با دولت افغانستان حاضر می شد اما آنها از موضع قدرت حرف می زنند و حاضر به مذاکره با دولت افغانستان هم نیستند.

این آگاه نظامی افغانستان باور دارد که اظهارات کنونی رئیس جمهوری آمریکا تنها می تواند تلاشی برای تبلیغات انتخابات آتی پنداشته شود.

«نظر محمد مطمئن» هم گفته است که آمریکا باید بپذیرد که نتوانسته امنیت و صلح سراسری را در افغانستان تأمین کند و اکنون در تلاش است، شکست خود را پیروزی جلوه دهد.

وی هم باور دارد که ترامپ با چنین سخنانی می خواهد به مردم آمریکا پیام دهد که به وعده های خود عمل کرده است.

«اکبر آغا» از فرماندهان سابق گروه طالبان هم به خبرگزاری جمهور گفته است که اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در باره خستگی طالبان از جنگ و سرکوب آنها با واقعیت های عینی افغانستان مطابقت ندارد.

هند و چین از جمله کشورهایی هستند که خروج نظامیان آمریکا را از افغانستان به شکلی که ترامپ مطرح کرد مطلوب ندانستند و آن را حرکتی عجولانه خواندند.

البته 11 دلو/ بهمن ماه جاری مجلس سنای آمریکا مخالفت خود را با خروج سربازان آن کشور از سوریه و افغانستان اعلام کرد.

به نوشته ایرنا، با وجود این اظهارات به نظر می رسد که آمریکا با راه اندازی بازی های پیچیده سیاسی در تلاش است تا راهی برای حفظ نظامیان خود در افغانستان پیدا کند و طالبان را قانع سازد که بخشی از حضور آنها را در این کشور بپذیرند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: افغانستان ، ترامپ ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.