افزایش ۹ برابری خطوط توزیع برق در کشور/ طول خطوط شبکه توزیع ۲۲ برابر قطر کره زمینمتولی زاده گفت: در سال ۵۷ طول خطوط توزیع ۱۰۰ هزار کیلومتر بود در حالی که این رقم پس از پیروزی انقلاب به ۹۲۰ هزار کیلومتر رسیده است.

محمدحسن متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیر در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به ضریب دسترسی برق در جهان اظهار کرد: در حالیکه ۲۰ درصد جمعیت کره زمین معادل ۱.۵ میلیارد نفر از دسترسی به خدمات برق محروم هستند به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی امروز ضریب  دسترسی به شبکه برق به ۹۹.۹ درصد رسیده است و همه روستا‌های بالای ۱۰ خانوار از برق بهرمنده هستند.

مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: پیش از انقلاب تعداد روستا‌های که دسترسی به برق داشتند حدود ۵ هزار و ۴۰۰ روستا بود، که با پیروزی انقلاب و در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب این عدد به ۵۷ هزار روستا رسیده است.


بیشتر بخوانید: رشد ۱۳ برابری برق‌رسانی به روستا‌های ایران پس از انقلاب


وی افزود: در آستانه چهل سالگی انقلاب ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده بیش از ۱۱ برابر شده، خطوط انتقال ، شبکه و تاسیسات ۱۱ برابر و مصرف برق کشور ۱۶ برابر شده است در حالی که جمعیت کشور ۲.۳ برابر افزایش داشته است. این آمار حکایت از افزایش سطح برق رسانی به اقصی نقاط کشور دارد.

به گفته وی؛ کشاورزی، صنعت و سطح رفاه مردم ارتباط مستقیمی با میزان مصرف برق دارد.

متولی زاده با اشاره به جایگاه صنعت برق ایران در جهان اظهار کرد: رتبه صنعت برق کشور پیش از انقلاب در جهان ۳۸ بود که با تلاش‌های صورت گرفته به چهاردهمین کشور جهان ارتقا یافته است. البته در منطقه خاورمیانه در حوزه برق رتبه اول  را داریم.

مدیرعامل شرکت توانیر بیان کرد: یکی از نقاط قوت شبکه برق ایران گستردگی و پراکندگی آن است پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به هیچ یک از کشور‌های اطراف صادرات برق و تجهیزات آن را نداشتیم، اما خوشبختانه امروز با تمام کشور‌های همسایه تبادل برق داریم.

وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب تنها حدود ۳ تا ۴ هزار چاه مجهز به برق  بود که این رقم پس از انقلاب به بیش از ۲۸۰ هزار چاه رسیده است که در مدیریت منابع آبی و صرفه جویی در سوخت تاثیر بسزایی دارد.

به گفته وی؛ در حالی که پیش از انقلاب طول شبکه انتقال فوق توزیع و توزیع ۱۰۰ هزار کیلومتر بود، اما این رقم با پیروزی انقلاب به ۹۲۰ هزار کیلومتر در کشور رسیده است که این خطوط معادل ۲۲ برابر قطر کره زمین است.

متولی زاده افزود: همکاران ما در صنعت برق همواره در تلاش برای تامین برق پایدار مردم هستند و خوشبختانه مردم نیز از کوشش و تلاش حوزه برق آگاهی دارند.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به ساخت قطعات و تجهیزات صنعت برق بیان کرد: با افتخار اعلام می‌کنم که کلیه خدمات اعم از ساخت قطعات برای نیروگاه ها و تجهیزات شبکه توزیع و فوق توزیع به دست متخصصان و شرکت داخلی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

۲۸۰ هزار چاه در کشور مجهز به برق هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار