به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجتالاسلام روحالله حریزاوی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی دیروز در همایش مدیران و نخبگان کانونهای فرهنگی تبلیغی اصفهان ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) با اشاره به مبحث حکمرانی خوب اظهار کرد: سطوح مختلفی در حکمرانی خوب وجود دارد و این بحث در ذیل علم سیاست قرار دارد؛ در علم سیاست این سؤال مطرح است که حکمرانی خوب چه نوع حکمرانی است، در همه جوامع بشری روی این وفاق دارند که اگر بخواهیم حکومت را تحت عنوان سطوح حکمرانی طبقهبندی کنیم 4 لایه رهبر، حاکمیت، دولت و مردم قابل تعریف است که دو لایه وسط باید همیشه از هم جدا شوند و آسیبی که برخی ممالک میخورند به دلیل ادغام این دو است.
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه حاکمیت غیر از حاکم و همچنین غیر از دولت است، افزود: دستگاه حاکمه حاکمیت است، دستگاهی که تحت تدبیر شخص ولی جامعه است؛ خلاف آنچه که مونتسکیو حاکمیت را 3 رکن کرده است و دولت، تقنین و قضاوت این ارکان هستند، در اسلام ارکان متعددی در حاکمیت داریم، 3 مورد قبلی را قبول داشته و ارکان دفاع، نظامی و فرهنگی هم هستند که فراتر از دولت است.
وی خاطرنشان کرد: دستگاه فرهنگی در حاکمیتی که سابقه فرهنگی دارد حداقل به اندازه ارکان تقنینی و دستگاه حرف میزند، در سطح ملی بعضی دستگاههای فرهنگی میخواهند یکدیگر را بدرند.
حریزاوی در ادامه در رابطه با وظیفه لایههای مختلف حاکمیت توضیح داد: لایه اول رهبر یا امام هدایتگری، امامتگری و سعادت بخشی میکند، حاکمیت به عنوان لایه دوم وظیفه تنظیم گری، لایه سوم دولت وظیفه تسهیل گری، حمایتگری و خدماتدهی را به عهده دارد و مردم به عنوان لایه چهارم تصدیگری میکنند.
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: نظام حکمرانی در سطح عالی و استانی باید اصلاح شود، مجوزهای اداره ارشاد و سازمان تبلیغات تسهیلی است، اما با دادن مجوز کسی خط نگرفته و هدایت نمیشود؛ برای هدایتگری مجموعههای فرهنگی انقلاب اسلامی از شأن دیگری باید ورود کنیم که با مجوز جلو نمیرود بلکه با هویت و گفتمان جلو میرود؛ سازمان تبلیغات اسلامی همزمانی ارزش دارد که گفتمان انقلاب اسلامی را تبیین کند.
وی در ادامه تأکید کرد: مسأله ما مسأله یک رهبری فرهنگی است، یکی از بحثهای جدی در سازمان تبلیغات این است که در حال رقم زدن طرح تحول هستیم که سازمان تبلیغات را در شأن واقعی خود که همان رهبری فرهنگی جمهوری اسلامی است ببرد.
حریزاوی با بیان اینکه سازمان تبلیغات تشکیلات خدمترسانی به مبلغان است که باید شأن خود را خوب بازی کند، گفت: ما در حال جنگ جدی هستیم، منافقان در ابتدای انقلاب تلاش کردند روحانیت را از مردم بگیرند، میکشتند و تهمت میزدند، در حال حاضر هم دنبال هستند مردم را از روحانیت بگیرند.
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه ذکر کرد: یک کلمه مساوی بین اسلام، مسیحیت و یهودیت وجود دارد و امام زمان (عج) با همین کلمه میلیونها مسیحی را جذب میکند، در کتاب عصر ظهور کورانی آمده است که مسیحیان به دست حضرت عیسی (ع) اول به عنوان کافر ذمی جنگ را رها کرده و بعد رسماً مسلمان میشوند، اما یهود نه و جنگ نهایی امام زمان (عج) هم با یهود است که روایات متعددی هم درباره این موضوع وجود دارد.
وی به بیان شاخص دینداری در جهان و ایران پرداخت و عنوان کرد: طبق آمار پایگاه آمار دادههای دینی در سازمان تبلیغات اسلامی که کار آن محاسبه نرخ دینداری است، در نیمقرن اخیر از سال 1975 به بعد طبق نظر جامعه شناسان هر نیمقرن 5 درصد مردم جهان بیدینتر شدهاند که این آمار از طریق بررسی 5 عنوان عقاید، مناسک، اخلاق مرتبط با مناسک، حس خوش دینداری و حس بد بیدینی و گناه به دست آمده است.
وی در ادامه تصریح کرد: نخستین مطالعات محاسبه دینداری در ایران در سال 53 انجامشده است، شاخص کاهش دینداری در ایران حتی قبل از انقلاب 2.5 درصد است، یعنی ایرانیها دو برابر جهان دیندار هستند و انقلاب اسلامی هم ضریب دینداری را دو برابر بیشتر کرده است، منتها دشمن تلاش میکند نظام محاسبه را به هم بزند.
معاون پژوهش و آموزش سازمان تبلیغات اسلامی در پایان گفت: کل روحانیونی که در جمهوری اسلامی حقوق میگیرند 4 درصد هستند، بقیه از کارگر پایینتر دریافتی داشته که همان شهریه است که میتوان گفت کمکهزینه حیات است.
در این نشست از مجموعه 10 جلدی مناسک اهلبیت رونمایی شد.
انتهای پیام/م