شهرستان سربیشه به عنوان یکی از روستاهای محروم خراسان جنوبی طی چهل سال انقلاب دستاوردهایی بزرگ در نقاط مختلف شهری و روستایی داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، خراسان جنوبی با داشتن یازده شهرستان یکی از وسیع ترین استان های کشور بوده که طی چهل سال انقلاب اسلامی تغییرات زیادی به خود دیده است.

سربیشه به عنوان نقطه ای مرزی در این استان، نسبت به سالیان گذشته جامه ای از جنس پیشرفت و آبادانی به تن کرده است. جریان زندگی در محورهای اصلی و راه های روستایی سربیشه، افزایش حجم تردد ها را به دنبال داشته و مسیرهای مواصلاتی را به بسترهای ایمن برای رفت و آمد رانندگان تبدیل کرده است.

فعالیت بازارچه ماهیرود در سربیشه هم بستر خوبی برای تجارت به وجود آورده است. واکاوی این پیشرفت ها ریشه در درخت تنومند انقلاب داشته که فعالان اقتصادی را به استفاده از میوه های شیرینش مهمان کرده است. توجه انقلاب به مباحث آموزشی، احداث و نوسازی مدارس در نقاط شهری و روستایی سربیشه هم باعث شده تا کودکان به جای نشستن بر کلاس های خشتی و گلی، بهترین امکانات اموزشی را در اختیار بگیرند.  

آبرسانی به روستاها به عنوان مهم ترین مسئله شرق کشور از دیگر تحفه های چهل ساله انقلاب بوده که عطش روستاهای شهرستان سربیشه را مهار کرده است. پادرمیانی انقلاب برای توسعه بیمارستان ها و تجهیزات و امکانات درمانی سربیشه هم زخم کمبود مراکز درمانی این شهرستان را درمان شده و درد انتظار برای درمان را از آلام مردمانش برداشته است.

ساعتی را با «فرماندار سربیشه» به گفت و گو می نشینیم تا از پیشرفت های چهل ساله انقلاب در شهرستان سربیشه گزارشی داشته باشد به این امید که چشم بدخواهان نظام جمهوری اسلامی بیش از پیش کور شود.

انقلابی در گازرسانی

 فلاحی فرماندار سربیشه  بابیان اینکه در قبل انقلاب هیچ نقطه شهری و روستایی پروژه گازرسانی نداشتیم، افزود: امروز ۱۰۰ درصد نقاط شهری  و ۲۰ درصد روستاها از این نعمت برخوردار هستند.

 فلاحی ادامه داد: با اتمام پروژه‌هایی که در بخش درح و مرکزی در حال احداث است، سطح بهره‌مندی در حوزه روستایی به ۹۰ درصد خواهد رسید.

وی با اشاره به وضعیت راه‌های سربیشه در قبل از انقلاب و پیشرفت های چهل ساله بیان کرد: از مجموع دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه اصلی و روستایی و فرعی سربیشه، قبل انقلاب ۲۰ کیلومتر راه آسفالته داشتیم.

فلاحی با بیان اینکه این میزان امروزه به هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته افزایش‌یافته است، اظهار کرد: همچنین قبلاً هیچ محور دو بانده نداشتیم اما امروز بخش‌هایی از مسیر ارتباطی بیرجند - سربیشه بخش‌هایی دو بانده  شده و بخش‌هایی در حال اقدام است.

سربیشه، بزرگترین تولید کننده مواد نسوز در کشور

فرماندار سربیشه با اشاره به دستاوردهای انقلاب در حوزه جهاد کشاورزی این شهرستان بیان کرد: در حال حاضر به‌عنوان اولین تولیدکننده گل محمدی، دومین تولیدکننده عناب در استان و کشور، اولین تولیدکننده تخم‌مرغ در استان و سومین تولیدکننده گوشت سفید در استان هستیم.

وی ادامه داد: همچنین بیش از سه هزار هکتار آبیاری نوین اجرایی  شده و امید است بهره‌مندی بیشتری از این بخش داشته باشیم.

فلاحی بابیان اینکه شهرستان سربیشه قطب سوم معدنی در استان است، افزود: در حال حاضر هزار نفر در حوزه معادن در حال فعالیت هستند.

وی بابیان اینکه سربیشه بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد نسوز در کشور است، افزود: بیش از ۵۰ درصد از نیاز کشور به مواد نسوز در کارخانه منیزیم سربیشه تولید می‌شود.

ماهیرود مهم ترین پتانسیل سربیشه

فلاحی مرز ماهیرود را ظرفیت و پتانسیلی بزرگ در سربیشه دانست و افزود: در حال حاضر سه هزار نفر به‌صورت مستقیم در مرز مشغول به‌کار هستند.

فرماندار سربیشه ادامه داد: از این تعداد هزار و ۵۰۰ نفر مربوط به ایران و هزار و ۵۰۰ نفر مربوط به برادران کشور همسایه هستند.

وی اظهار کرد: همچنین ۵۰ درصد صادرات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان از مرز ماهیرود انجام می‌شود.

فلاحی با اشاره به اقدامات انجام‌شده طی چهل ساله عمر انقلاب در حوزه آب‌رسانی و برق‌رسانی بیان کرد: بیش از ۹۹ درصد مردم شهری و روستایی از این نعمت برخوردار هستند.

وی بابیان اینکه در قبل انقلاب هیچ شبکه آبرسانی و لوله‌گذاری در شهرستان نداشتیم، اظهار کرد: امروزه اکثر روستاها از نعمت آب‌رسانی برخوردار هستند.

فلاحی با اشاره به اجرای طرح هادی روستایی بیان کرد: این طرح در ۱۲۹ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۲۷ روستای زیر ۲۰ خانوار اجراشده است.

وی بیان کرد: از سال ۹۴ تا ۹۶ قریب به هزار و ۹۴۷ تن قیر رایگان به شهرستان سربیشه اختصاص‌یافته که توانسته‌ایم ۱۰۸ هزار و ۸۳۲ مترمربع آسفالت کنیم.

زخم هایی که با دستاوردهای درمانی مرهم شد

فرماندار سربیشه با اشاره به دیگر اقدامات چهل ساله انقلاب در سربیشه بیان کرد: ۱۴۲ واحد مسکونی برای اقشار کم‌درآمد ساخته و واگذارشده و ۶۹ واحد در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب پزشک‌هایی از هندوستان  در شهرستان سربیشه طبابت می‌کردند، گفت: امروز نیروی کادر بهداشت درمان دو سه نفره به ۲۸۰ نفر در شهرستان رسیده است.

وی راه‌اندازی بانک خون و بخش دیالیز در بیمارستان علی ابن ابیطالب سربیشه را از دیگر اقدامات مطلوب نظام در سربیشه عنوان کرد.

فلاحی از راه‌اندازی شورای خیرین سلامت خبر داد و افزود: این شورا از زمان تأسیس تاکنون  بیش ۳۰ میلیارد ریال به حوزه بهداشت و درمان کمک کرده است.

وی بابیان اینکه درزمینه آموزش و پرورش اقدامات مطلوبی داشته‌ایم، افزود: امروز مدرسه‌ای در شهرستان وجود ندارد که از بخاری چکه‌ای نفتی استفاده کند.

بهره برداری از ۱۱۰ پروژه شهری و روستایی

فلاحی با اشاره به پروژه‌های دهه فجر بیان کرد: ۱۱۰ پروژه در این شهرستان افتتاح، بهره‌برداری و سه پروژه کلنگ زنی خواهد شد.

وی بابیان اینکه ۸۷ پروژه در نقاط روستایی  و ۲۶ طرح در نقاط شهری قرار دارد، اظهار کرد: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها برای ۴۵۴ نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.

فرماندار سربیشه ادامه داد: همچنین دو هزار و ۴۷۴ خانوار از افتتاح این پروژه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

آنچه مسلم است تغییرات شرایط داخلی و خارجی شهرها و استان‌های ایران در دوران قبل و بعد از انقلاب، عظمت دستاوردهای انقلاب الهی و خدمات ارزشمند جمهوری اسلامی را بیانگر بوده که همواره باید شکر گذار این نعمت چهل ساله باشیم.

انتهای پیام / ط آ

منبع : مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.