اکثر قریب به اتفاق ایرانی‌ها در نظرسنجی جدید دانشگاه مریلند آمریکا گفته‌اند خواستار تداوم برنامه هسته‌ای و موشکی کشور هستند.

حمایت گسترده مردم ایران از برنامه موشکی و هسته‌ای کشور در نظرسنجی جدید دانشگاه مریلندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نتایج نظرسنجی جدید دانشگاه «مریلند» آمریکا که در بازه زمانی ۴ تا ۱۲ دسامبر سال گذشته میلادی (۱۳ تا ۲۱ آذر) با همکاری موسسه تحقیقاتی «ایران‌پُل» انجام شده، نشان می‌دهد ایرانی‌ها به شدت حامی برنامه موشکی و هسته‌ای کشورشان هستند.

بر اساس این نظرسنجی که با جامعه آماری ۱۰۱۷ نفر از هفت گروه جمعیتی در سراسر ایران و از طریق تماس تلفنی تصادفی برگزار شده، نزدیک به ۹۰ درصد از ایرانی‌ها خواستار تداوم برنامه هسته‌ای کشور بوده و آن را امری ضروری می‌دانند.

به بیان دقیق‌تر، در پاسخ به این سوال که "از نظر شما توسعه برنامه هسته‌ای تا چه اندازه مهم است؟"، ۷۸.۶ درصد از شرکت‌کنندگان آن را "خیلی مهم" و ۱۱.۲ درصد آن را "مهم" ارزیابی کرده‌اند و تنها ۶.۳ درصد گفته‌اند که این مساله را مهم یا چندان مهم نمی‌دانند.

از سوی دیگر، ۹۶ درصد از ایرانی‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی تاکید کرده‌اند که ارتقاء توان موشکی ایران برای آن‌ها به دلایل مختلف از جمله ایجاد امنیت و بازدارندگی در برابر دشمنان و عقب نماندن از سایر کشورها اهمیت بسیار زیادی دارد و تنها ۳.۳ اعلام کرده‌اند که توسعه برنامه موشکی از نظر آنها "خیلی مهم" یا "اصلا مهم" نیست.

همچنین، پرسش‌ این نظرسنجی درباره اینکه مردم ایران به چه میزان توافق هسته‌ای را اکنون و بعد از خروج آمریکا و بازگرداندن تحریم‌های یک‌جانبه، تایید می‌کنند، با پاسخ‌هایی حدود ۵۰ درصد نظر مثبت و تقریبا ۴۰ درصد نظر منفی مواجه شده است.

حدود ۴۲ درصد از ایرانی‌ها در این نظرسنجی گفتند اعتمادی به کشور‌های اروپایی برای پایبندی به تعهداتش در قبال برجام، بهره‌مندسازی ایران از منافع اقتصادی و مقابله با تحریم‌های آمریکا ندارند. از سوی دیگر، ۸۱.۲ درصد از شرکت‌کنندگان نیز معتقد بودند که اروپایی‌ها عمدا اجرای تعهداتشان را به تعویق انداخته و برای ایجاد کانال ویژه مالی برای تسهیل تجارت با ایران با سرعت لازم پیش نمی‌روند. ۸۵.۲ درصد از این افراد فشار‌های آمریکا و ترس اروپا از دولت این کشور را عامل این مسئله اعلام کردند.

طبق این نظرسنجی، ۷۲.۴ درصد ایرانی‌ها عهدشکنی آمریکا در قضیه برجام را گواهی بر غیرقابل اعتماد بودن این کشور در مذاکرات بعدی دانستند و عنوان کردند که دادن امتیاز بیشتر موجب بهبود اوضاع نمی‌شود، 

در موضوع مبارزه با تروریسم نیز ۸۶.۶ درصد شرکت‌کنندگان خواستار حفظ و افزایش حمایت‌های این کشور از گروه‌های مقاومت در منطقه در مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش شدند. ۸۳.۶ درصد از ایرانیان نیز ضمن مخالفت با مداخله خارجی‌ها برای سرنگون کردن دولت قانونی سوریه، اعلام کردند مردم این کشور باید درباره باقی‌ ماندن بشار اسد در قدرت تصمیم بگیرند نه غربی‌ها.

علاوه بر این، ۶۹ درصد از ایرانی‌ها در این نظرسنجی تاکید کردند که برای رفع مشکلات اقتصادی، باید سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی» به‌طور کامل اجرا شده تا به خودکفایی برسند. ۲۷.۹ درصد نیز خواستار افزایش حجم مبادلات تجاری با دیگر کشور‌ها شدند.

طبق نتایج نظرسنجی دانشگاه مریلند، میزان محبوبیت کشورهای مختلف از نظر ایرانی‌ها نیز  به شرح زیر است:

چین: ۵۶.۲ درصد مطلوب / ۴۰.۸ درصد نامطلوب
روسیه: ۶۳.۸ درصد مطلوب / ۲۴.۵ درصد نامطلوب
آلمان: ۵۶.۱ درصد مطلوب / ۴۰.۶ درصد نامطلوب
فرانسه: ۴۶.۵ درصد مطلوب / ۴۷.۸ درصد نامطلوب
انگلیس: ۲۵ درصد مطلوب / ۷۳.۹ درصد نامطلوب
آمریکا: ۱۵.۲ درصد مطلوب / ۸۱.۴ درصد نامطلوب
سازمان ملل: ۴۱ درصد مطلوب / ۵۴.۸ درصد نامطلوب

[برای مشاهده نتایج نظرسنجی قبلی دانشگاه مریلند درباره ایران اینجا را کلیک کنید.]

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
تنها کسانی میتوانند مخالف تکنولوژی هسته ای و توان موشکی باشند که عزت و شرف برای شان معنی نداشته باشد و زنجیر بردگی را به گردن انداخته باشند و دشمنان بشریت کاری به آنها نداشته باشند برای اینکه آنها داخل آدم نميدانيد که حسابشان کنند، کاملا روشن است که آمریکا به کسانی که نه هویتی دارند نه حرفی برای گفتن دارند جز آنچه ارباب میگوید نه دنبال استقلال آزادی و آزاد گی هستند کاری به آنها ندارد تا نیاز به وسیله دفاعی داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر آمریکا
۲۱:۴۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
فقط بمب اتم داشتی مردی نداشتی مردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
مرگ بر تمام کسانی که راضی
به پلمپ هسته ای کشورمان شدن
Iran (Islamic Republic of)
رحمن
۱۹:۴۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
مگر یادمان رفته موشکهای صدام از کوچه های دزفول بزرگتر بود ..دشمنان ما خیلی بی حیا هستند از یکطرف تهدید به حمله میکنند و از طرف دیگر میگویند چرا موشک دارید لعت خدا بر دشمنان ایران بزرگ..تکان بخورید شام و نهارتان موشک است ما دیگر نمی خواهیم نوکر اجنبی باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
بله باید ادامه پیدا کنه
باید از نظر علمی و صنعتی و موشکی و دفاعی قدرتمند باشیم
باید از تمام ظرفیت های کشور برای مردم و پیشرفت آنها استفاده شود
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۳:۵۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
حمایت می‌کنیم م ‌‌ وطنی و هسته 5 داشته باشیم باقدرت و درصد فو ق مدرن. کورشود در هرآنکه نتواند دید پیشرفت ایران یوز پلنگ د وستت داریم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۰۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
هموطن عزیز
گفتگو باید دو طرفه باشه واین موضوع را فکر میکنم قبول داشته باشید، اما گفتگوی ما کاملا یک طرفه بوده، یه سوال دارم آیا می‌شود با آمریکا فرانسه و یا دولت های که به این صورت دارن فشار میارن که شما نباید موشک داشته باشید در مورد موشک های خودشان گفتگو کرد، اصلا حاضر میشن تو این جلسه.
هموطن عزیز ما باید برترین باشیم
Germany
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
خدایا شکرت ! خدایا سپاه و ارتش را همیشه قوی ،پرایمان و شجاع برای کشورمان نگهدار.
خدایا شکرت! که این توانمندی های نظامی را ارتش و سپاه خلق کردند تا مردم در امینیت و آرامش بخوابند و زندگی کنند.

در سال 1359 صدام بعثی شهرهای اندیمشک ،دزفول، اهوار ، آبادان رابا موشک هایش پیوسته میزد . دران روزها مردم بیگناه ، کودکان و پیر و جوان درزیر موشک ها تکه تکه می شدن و جند صد تا خانه بایک موشک می شکست و ازهم وا میرفت. انموقع ها ما یک موشک نداشتیم. از خودمان دفاع کنیم ،دستانمان خالی بود. یک روز وقتی به یک محله اهواز موشک زدند. وقتی به انجا رسیدم موشک خانه های فقیرنشین را درهم کوبیده بود و چند خانواده ،پدر و مادرها شهید شده بودند و کودکان با وحشت و هراس و اشک بی امان اینطرف و انطرف فرار میکردند و پدر و مادرشان را صدا میکردند. سعی کردم دلداریشون بدم ولی قرار نداشتند ،من فقط گریه میکردیم. امروز هم هروقت فیلم اون حادثه از ذهنم عبور میکنه ، گریه میکنم. برای اینکه جوان ها بفهمند اون روزها چه ها گذشت ،به موزه دفاع مقدس سر بزنید.

اینبار باید ازروی جنازه و لش ما عبور کنندتا کشور مارا خلغ سلاح موشکی و غیره کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
ماباید خارج شویم وبمبهای اتمی وهیدروژنی به تعداد بسیارزیاد بسازیم حداقل ۷۰۰ فروندانشاالله.
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۱۲:۰۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
ما تا آخر ایستاده ایم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
منم جزء مردم ایرانم باید ازم میپرسیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
و من هم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
تو رو خدا به فکر اقتصاد باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
فقط وفقط در صورت آزمایش بمب اتم با موفقیت و قدرت اقتصاد وبیشتر مشکلات ما درست و حل میشه شک نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
دقیقا دقیقا با ساخت وآزمایش بمبهای اتمی به تعداد فراوان وبستن تنگه هرمز هم تحریم لغو میشودهم امتیاز میدهند یقین کنید کشوری که دارای بمب اتمی باشد محال است مورد حمله نظامی قرار بگیرد محال است محال است هندوپاکستان قبل از هسته ای شدن بارهاوبارهاباهم جنگیدن بعداز هسته ای شدن جرات جنگ باهم راندارند چون میدانند باهم نابودمیشوند پس باهم میسازند مشکل ایران باغرب هم همین است راه دیگری نیست اگرتسلیم غرب شویم ایران از روی نقشه جهان حذف وبه چند کشور کوجک ناامن تقسیم میشود وپیوسته درجنگ وخونریزی وقحطی وناامنی بسر خواهد برد راهی نداریم جزمقاومت اقتصادمقاومتی وساخت بمب اتمی وهییدروژنی وموشکهای قاره پیمای رادارگریز که سرتاسرخاک آمریکای جنایتکار راپوشش دهد.راه دیگری نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
برجام را پاره کنید و انرژی هسته ای را با تمام توان به ما برگردانید.دولتمردان ما نباید به آمریکا و اروپا را اعتماد کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
جزو اون ۴درصدیا هستیا نفست از جای گرم بلند میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
اما مثل شماهایی که زود قضاوت میکنید راحت طلب نیستم.حاضرم سختی بکشم اما فرزندان ایران در آینده انرژی هسته ای داشته باشن.شما که میگی من جزو ۴درصدی هستم اگر نوک دماغ بین نبودی میفهمیدی که در چند سال آینده همه چیز با انرژی هسته ای امکان پذیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
دقیقادقیقا همچنین ساخت بمب اتمی وهیدروژنی به تعداد فراوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
از ما که چیزی نپرسیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
بله تکنولوژی نیاز حتمی کشوراست ولی نگفتیم با دنیا با زبان قهر ویا زبان موشکی صحبت کنید.ما ایرانیان ملتی متمدن. هستیم واین راباید با روشهای عقلانی ومتفکرانه به دنیا ازطریق گفتگو ومذاکره نشان دهیم و مشکلاتمان راحل کنیم این امکانات مختصری که دربعد نظامی بدست آورده ایم را مرتبا نباید به رخ دنیا کشید و دولتها وملتها را نسبت به ایران حساس کنیم.هنوز سالیان درازاین کشور از نظر اقتصادی ازدنیا عقب است و مشکلات اجتماعی ،فرهنگی درابعاد مختلف درکشور فراوان داریم
Iran (Islamic Republic of)
22 بهمن
۱۰:۲۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
برادر می فرمایید گفتگو ،با کسی گفتگو می کنند که دیدگاهش نسبت به شما از بعد حقارت نباشد قوی باش و گفتگو کن بازویی قوی عقل قوی داشته باش بعد گفتگو کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
دوست عزیز جلوی تهدید خارجی باید با موشک جواب داد و یا با تمدن و گفتگو؟؟؟؟
یک بار گفتگو کردن و نتیجه اش رو دیدیم.
جلوی قلدر ها باید موشکی را تقویت کرد تا نتونن پوشک رو تحریم کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
شما ۴درصدیا نفس تان از جای گرم بلند میشه کل دنیا مسائل و مشکلاتش را با گفتگو حل وفصل میکنه جز معدود کشورهایی که طرفدار جنگ وجدلند ودر آخر شکست میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
شماییکه به همه میگی جزو ۴درصدیا هستی گوش کن.ما اهل جنگ و جدل نیستیم.ما اهل دفاع از کشور و سرمایه های کشوریم.همانطور که خاک کشور را به دشمن نمیدیم.سرمایه هامون هم به دشمن نمیدیم. .ما اهل همصحبتی با دشمن دروغگو و فریبکار نیستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
انرژی هسته ای حق مسلم ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
درود بر ایران
آخرین اخبار