زکات امری الهی که مردم شهرستان مهاباد چند سالی است در عمل به آن در استان آذربایجان غربی جایگاه اول را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، زکات بر اساس تعالیم اسلامی یکی از اصول محکم برقراری عدالت اجتماعی، برطرف کننده فاصله طبقاتی و محو کننده چهره فقر از جامعه است. اهمیت و ضرورت این حکم الهی آن تا به آنجاست که خداوند در قران کریم ۲۷ بار از آن نام برده است.

زکات بخشی از فروع دین است

زکات در لغت به معنای رشد و پاکیزگی است. پرداخت زکات هم سبب پاک شدن مال از حق محرومین و هم پاک شدن روح از بُخل، حرص و تکاثر است.

کسب رتبه اول شهرستان مهاباد در پرداخت زکات

حجت الاسلام قریشی نماینده، ولی فقیه در آذربایجان غربی در در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت:  زکات امر خیر است و همگی باید در این زمینه پیش قدم باشیم چرا که اگر پرداخت زکات بین مردم نهادینه شود فقر در جامعه ریشه کن خواهد شد.

دکتر کامل امامی امام جمعه مهاباد هم  در این زمینه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: هدف از تشریع زکات در دین اسلام کم کردن فاصله طبقاتی بین اقشار جامعه است. خداوند در هر آیه‌ای که مردمان را به اقامه نماز دعوت کرده باشد حتما امر به پرداخت زکات نیز کرده است؛ بنابراین نماز و زکات دو پایه و ستون بسیار محکمی هستند. (فا قیموا الصلاه و آتوا الزکاه /نماز به نحو احسن بخوانید و زکات بدهید).

کسب رتبه اول شهرستان مهاباد در پرداخت زکات

حجت الاسلام جبار شوقی مسئول ستاد زکات آذربایجان غربی از تشکیل شورای زکات در بیش از یک هزار ۷۰۰ روستای آذربایجان غربی خبر داد و در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: پیش بینی می‌شود این تعداد تا پایان امسال به یک هزار و ۹۰۰ روستا افزایش یابد.

مسئول ستاد زکات آذربایجان غربی افزود: ۹۴ درصد زکات جمع آوری شده برای فقرا هزینه می‌شود و بقیه برای اجرای پروژه‌های عمرانی و عام المنفعه هزینه می‌شود.

حجت الاسلام شوقی با اشاره به طرح فقر زدایی روستا‌های استان بیان کرد: ۱۲۰ روستای شاخص و منتخب در چهل بخش آذربایجان غربی، از محل زکات دریافت شده از مردم، به طور کامل فقر زدایی می‌شود و هر سال به این تعداد افزوده خواهد شد.

عزیز سهندی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، از افزایش ۶۶ درصدی پرداخت زکات در استان خبر داد و گفت: در سال ۹۶ زکات جمع آوری شده در سطح استان ۲۲۲ میلیارد ریال بود که امسال خوشبختانه این رقم به ۳۱۸ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

سهندی افزود: تعداد افراد زکات دهنده گندم در آذربایجان غربی با افزایش هشت هزار نفری نسبت به سال گذشته، به حدود ۳۰ هزار نفر رسیده است.

وی گفت: احداث مسکن، تهیه جهیزیه برای نوعروسان، تامین امکانات تحصیل برای دانش آموزان، درمان ۱۱۴بیمار، اعزام ۳۸۰ مددجو به سفر‌های زیارتی و تهیه و توزیع سبدکالا بین نیازمندان از برکات زکات برای محرومان استان است.

زکات درمهاباد

زکات این سنت حسنه همواره در میان مردم مهاباد جایگاه ویژه‌ای داشته و پرداخت آن از قدیم بین مردم این شهرستان متداول بوده است. در سالیان گذشته وقبل از دهه ۱۳۸۰ پرداخت زکات سازماندهی شده نبود. اما درسال ۸۳ ستاد زکات درمهاباد و به تدریج در دیگرشهرستان‌های آذربایجان غربی تشکیل و جمع آوری و نحوه هزینه زکات با برنامه‌ تر از گذشته شد.

خضری رئیس کمیته شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: در چارت سازمانی، در هر شهرستان امام جمعه رئیس این شورا و رئیس کمیته امداد امام خمینی هم دبیر شوراست.

کسب رتبه اول شهرستان مهاباد در پرداخت زکات

وی با اعلام اینکه، مهاباد در بحث پرداخت و یا جمع آوری زکات حدود یک دهه است یا در رتبه اول استان است و یا در رتبه دوم، در رابطه با آمار زکات در این شهرستان افزود: مهاباد امسال (۹۷) با افزایش ۲۵ درصدی جمع آوری زکات، رتبه اول را در آذربایجان غربی به خود اختصاص داده است.

خضری دبیر شورای زکات مهاباد ادامه داد: درآمد زکات سال ۹۶ در این شهرستان ۳۴ میلیارد ریال بود که این رقم در ده ماهه اول سال ۹۷ به حدود ۴۳ میلیادد ریال افزیش پیداکرده است.

مبلغان و عاملین زکات کمک حال ستاد زکات

اما در بحث موفقیت‌های این شورا، عاملین ومبلغان زکات نقش مهمی دارند. دکتر امامی امام جمعه و رئیس شورای زکات شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: در سطح روستا‌ها ۱۲۰ عامل زکات و ۵ مبلغ داریم که با همکاری اعضای شورا، هیئت امنا، معتمدین و دهیاران زکات را جمع آوری و دربین مردم توزیع می‌کنند.

مبلغان و عاملین در طول سال، درمناسبت‌های مختلف به ویژه نمازجمعه‌ها مردم روستا به ویژه کشاورزان و دامداران را تشویق و ترغیب می‌کنند که زکات سالانه خود را پرداخت کنند و به مردم هم اطمینان می‌دهند زکات جمع آوری شده به اضافه کمک‌های شورای زکات شهرستان در همان روستای محل زندگی شان صرف امور مختلف می‌شود.

در شهرستان مهاباد در رابطه با زکات یک مرکز نیکوکاری فعالیت می‌کند وحدود ۱۴ میلیارد ریال از این رقم زکات جمع آوری شده متعلق به همین مرکز است که با حضور خود خیرین، اداره و جمع آوری وتوزیع می‌شود.

دفترچه‌های محاسبه زکات امری برای ترغیب و اطمینان بیشتر زکات دهندگان

ملارحیم قربانی مسئول زکات کمیته امداد شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: ستاد زکات این شهرستان در سال ۱۳۸۳ شروع به کار کرده است. برای ترغیب بیشتر زکات دهندگان بیش از ۲ هزار دفترچه محاسبه زکات بین روستاییان توزیع شده که در آن به نحوه محاسبه، جمع آوری و شیوه پرداخت زکات پرداخته شده است.

کسب رتبه اول شهرستان مهاباد در پرداخت زکات

وی ادامه داد: یکی از دفترچه‌ها اعضای ستاد زکات را مشخص می‌کند و شامل آثار پرداخت زکات است. مثلا زکات دادن باعث افزایش اموال می‌شود، با پرداخت زکات نزولات آسمانی افزایش می‌یابد و یا به عبارتی خیر وبرکت در دادن زکات است.

ماموستا قربانی افزود: دفترچه‌ی دیگر حدنصاب زکات را مشخص می‌کند برای مثال ۱۰ تن گندم دیم ۱ تن زکات دارد یا زکات آبی از ۲۰ تن گندم ۱ تن زکات دارد.

اهالی روستای ایل تیمور پرداخت کننده بیشترین میزان زکات

کاک مولود زکات دهنده نمونه و یکی از اهالی روستای ایل تیمور مهاباد به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، با گفت: زکات امر پسندیده‌ای در نزد خداوند است و ما به پیروی از این حکم الهی هرسال زکات را در این روستا جمع آوری می‌کنیم. امسال هم با کمک اهالی روستا ۱۵ میلیون تومان زکات جمع آوری کرده ایم.

کسب رتبه اول شهرستان مهاباد در پرداخت زکات

وی افزود: بخشی از زکات جمع آوری شده که نقدی بود را به حساب کمیته امداد واریز می‌کنیم و بعد از چند مدت کمیته هم مبلغی روی آن گذاشته و بین نیازمندان روستای خودمان تقسیم می‌کند. کمک‌های دیگر از جمله گندم وجو هم با کمک ریش سفیدان و شورا بین نیازمندان روستا تقسیم می‌شود.

زکات بر ۹ چیز واجب است

امام جمعه شهرستان مهاباد در این رابطه گفت: زکات بر ۹ چیز واجب است: گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو، گوسفند در صورتی که مال به مقدار نصاب رسیده باشد ومالک آن بالغ، عاقل و آزاد باشد و بتواند اختیار مال خود را داشته باشد باید زکات مال خود را پرداخت کند.

طبق دستور واحکام اسلامی ۸ طبقه زکات به آن‌ها تعلق می‌گیرد

 فقرا مساکین یعنی کسانی که وضع آن‌ها از فقیر بدتر است، عاملان زکات یعنی کسانی که در حوزه جمع آوری زکات فعالیت دارند ، آزادکردن برده‌ها ،یتیمان ودر راه ماندگان ، اسیر‌ها ، اشخاص بدهکاری که نمی‌توانند قرض خود را ادا کنند، ((سبیل الله)) کار‌هایی مانند ساختن مسجد و مدارس که منفعت دینی و عمومی دارند.

کلام پایانی

زکات دستور اکید اسلام است که از آن به بلا گردان و زمینه ساز رحمت و برکت تعبیر شده و یکی از مهم‌ترین وظایف اقتصادی مسلمانان پرداخت آن است. آدمی که زکات می‌دهد خودش را از حسادت و طمع دور و مانع تکثر و مال اندوزی می‌شود.

آنچه مسلم است پرداخت زکات می‌تواند به تساوی طبقاتی و زندگی آبرومندانه همه مسلمانان و الفت قلبی پیروان ادیان دیگر که درسرزمین‌های اسلامی ساکن هستند کمک شایانی کند، اما مهم‌ تر از آن نحوه درست هزینه کردن مال به دست آمده از زکات است.

گزارش از مینا نادرحیته

انتهای پیام/ن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.