رییس سازمان محیط زیست با اشاره به مصرف روزانه ۴۴۰ هزار بشکه مازوت در نیروگاه‌ها گفت: باید به دانبال راه‌هایی باشیم تا جایگزین این سوخت شوند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست در جلسه شورای برنامه ریزی قزوین گفت: نیروگاه‌ها روزانه ۴۴۰ هزار بشکه مازوت استفاده می‌کنند که آلودگی‌های ناشی از آن ثابت شده است و باید به دنبال راه‌های جایگزین باشیم.

کلانتری با اشاره به کنترل سوخت نیروگاه ها، گفت: در فصل زمستان که پدیده وارونگی هوا ربا داریم نباید از سوخت مازوت استفاده کرد و امسال نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین تنها ۳ روز از این سوخت استفاده کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: درحال حاضر راندمان تولید سوخت مازوت در کشور بسیار پایین است.

وی گفت: محیط زیست برای نسل‌های آتی هم هست و باید نگاه ما به این حوزه بر اساس سیاست‌های فرا دولتی و مجلسی باشد.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه سرانه مصرف انرژی در کشور بسیار بالاست، گفت: در ایران برای تولید یک میلیارد دلار سرمایه ۵۰۰ میلیون تن صرف انرژی می‌شود و این درحالی است که طبق قانون باید ۲۳۰ میلیون تن انرژی صرف کنیم.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح الگوی مصرف، گفت: در هدررفت انرژی جایگاه ایران بعد از کشور روسیه است و نبود تکنولوژی به روز در صنعت فولاد و حتی کشاورزی موجب شده تا انرژی‌های کشور هدر برود.

وی با بیان اینکه در طول دوران گذشته همواره اضافه برداشت منابع آبی از سفره‌های زیرزمینی داشتیم و این حق ملت ایران نیست، گفت: مخالف توسعه نیستیم، اما طرح‌ها باید دارای پیوست زیست محیطی باشند تا محیط زیست کشور برای آیندگان باقی بماند و نسل‌های آتی از ما گله‌مند نباشند.

کلانتری اضافه کرد: باید در حوزه محیط زیست شاهد یک بازنگری باشیم چرا که توسعه بدون توجه به این موضوع یک توسعه پایدار و صحیح نیست.

وی افزود: توسعه پایدار موضوعی است که با داشتن چهار مولفه از جمله محیط زیست سال‌ها در کشور‌های توسعه یافته اجرایی شده و باید این مفاهیم بازنگری شود.

معاون رییس جمهور با اشاره به اجرای برخی طرح‌های راهسازی از گذشته بدون داشتن پیوست محیط زیستی، گفت: بدون مطالعات زیست محیطی نمی‌توان دستور راهسازی داد و این خیانت به مردم است.

وی گفت: اجرای جاده‌های قزوین-الموت-کلاچای و قزوین-الموت-تنکابن که پیوست زیست محیطی نداشته اند، بدون انجام مطالعات زیست محیطی ممکن است خسارت‌های فراوانی به محیط زیست و منابع طبیعی وارد کند.

کلانتری اضافه کرد: ضرورت احداث جاده‌ها باید بررسی شود و وظیفه داریم در کنار تلاش برای رشد و پیشرفت کشور از توسعه غلط در جامعه جلوگیری کنیم.

رییس سازمان محیط زیست گفت: در طول سالیان گذشته هرجا که دلمان خواسته است سد زده ایم و به خاطر همین مشکلاتی زیست محیطی و ایجاد محدودیت در حق آبه کشاورزان به وجود آمده است.

کلانتری اضافه کرد: قانون اذعان دارد هیچ طرحی بدون پیوست محیط زیستی اجرا نشود که به این موضوع توجه نکرده ایم.

وی افزود: علاوه بر ۲۵۶ پروژه زمین مانده، ۲۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی و ۶۸ هزار میلیارد تومان بودجه ملی در نظر گرفته شده است، اما به دلیل نبود مطالعات زیست محیطی بلاتکلیف مانده اند که اگر راه اندازی شوند ۱۰۸ هزار شغل ایجاد می‌کند.

استاندار قزوین هم در این جلسه گفت: دشت قزوین در معرض خطر جدی کم آبی است و در این زمینه باید با چاه‌های غیرمجاز قاطعانه برخورد شود.

زاهدی با اشاره به وجود بیش از ۵ هزار حلقه چاه در استان افزود: از این تعداد حدود دو هزار حلقه چاه غیرمجاز است که مسدود کردن آن‌ها می‌تواند تا حدودی به نجات دشت قزوین کمک کند.

وی همچنین خواستار تسریع در نصب کنتور‌های هوشمند برای چاه‌های مجاز، تعیین مشاور جدید برای طرح راه قزوین- رحیم آباد- کلاچای و ایجاد طرح‌های گردشگری با رویکرد زیست محیطی شد.

استاندار گفت: در صدد ساخت شهرک گلخانه‌ای به وسعت هزار و ۱۰۰ هکتار هستیم تا اب مدیریت شود.

انتهای پیام/ک

جلسه شورای برنامه ریزی در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.