به گزارش خبرنگار پارلمانی گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین: روز شنبه ۲۷ بهمن، صحن علنی شورای شهر قزوین روز پرتنشی را بهخود دید؛ در ادامه رسیدگی به ردیفهای عمرانی سازمان آتشنشانی که با حضور مدیرعامل این سازمان برگزار شد، یکی از اعضای شورا از کافی نبودن بودجه خرید ماشینآلات آتشنشانی انتقاد کرد و در ادامه انحراف و انطباق نداشتن بودجه پیشنهادی ۹۸ با برنامه پنج ساله دوم شهرداری قزوین، موضوع تنش و اختلاف میان مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر شد.
در این رابطه سیده منیره قوامی عضو شورای شهر قزوین با انتقاد از نحوه بودجهنویسی و اولویتبندی نشدن نیازهای شهر بهویژه در حوزه خدمات حیاتی مانند آتشنشانی گفت: « بودجه سال ۹۸ شهرداری بههیچوجه با برنامه پنج ساله منطبق نیست. »
وی افزود: بهعنوان مثال در برنامه پنج ساله دوم قزوین، در زمینه زیرساختهای خدمات سازمان آتشنشانی مقرر شده است که در سال ۹۷ و ۹۸ مجموعا ۱۲ ماشین پمپدار خریداری شود اما نهتنها امسال این اقلام خریداری نشده است؛ بلکه با ۱۹ میلیارد تومان اعتبار پیشبینی شده برای خرید ۴۵ قلم ماشینآلات آتشنشانی در بودجه پیشنهادی 98 شهرداری، حتی نمیتوان یک بالابر خریداری کرد، آیا با این روند این برنامه محقق میشود؟
این عضو شورای شهر علت فاصله داشتن عملکرد شهرداری با چشم انداز برنامه پنج ساله دوم توسعه شهر قزوین را نبود برنامهریزی صحیح و پرداختن شهرداری به موضوعات خارج از وظایف اصلی خود دانست و گفت: اگر شهرداری در بودجه نگاهش معطوف به وظایف اصلی بود این انحراف از برنامه ۵ ساله پیش نمیآمد.
وی که به هیچیک از ردیفهای بودجه عمرانی سازمانهای خدمات شهری شهرداری رای نداده است؛ علت آن را عمل به وظیفهای دانست که مردم بر دوش اعضا شورا گذاشته اند او در اینباره ادامه داد: وظایف اصلی و ذاتی شهرداری در حوزه خدمات تعریف شده است و توجه به اعتبارات این حوزه، یعنی اهمیت دادن به شهروندانی که شایسته خدمترسانی مطلوب هستند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر قزوین افزود: مدیریت هزینه و انضباط مالی از سوی شهرداری به معنی کوتاهی در انجام وظایف اصلی نیست؛ بلکه باید هزینههای غیرضروری در اموری که وظیفه شهرداری نیست کاهش یابد.
احد چگینی دیگر عضو شورای شهر قزوین هم با انتقاد از انطباق نداشتن بودجه ۹۸ با برنامه پنج ساله دو قزوین گفت: استان قزوین در زمان بحران، معین استان تهران است، اما با این روندی که در بودجه سال ۹۸ در حوزه توسعه زیرساختهای مورد نیاز در ایمنی و خدمات آتشنشانی وجود دارد، اگر ماموریتی در تهران به استان قزوین محول شود آیا میتوانیم بهدرستی وظایف خود را در کمک رسانی انجام دهیم؟
وی افزود: البته این اشکال تنها در مورد بودجه سازمان آتشنشانی نیست بلکه در سایر سازمانهای تابع شهرداری هم این نقصان وجود دارد.
حقشناس عضو دیگر شورای شهر قزوین هم با بیان اینکه هیچ افقی در برنامه ۵ ساله در بودجه سال ۹۸ وجود ندارد گفت: اگر سند چشمانداز توسعه قزوین تشریفاتی است باید کنار گذاشته شود، اما اگر این برنامه براساس توان و ظرفیتهای موجود و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور تدوین شده است لزوما باید با برنامه پیش برویم و هماهنگی با آن برای رسیدن به توسعهای متوازن امری بسیار جدی است.
در ادامه، موضع گیری حسنعلی اصغری معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری قزوین درباره انتقادات مطرح شده، موجب درگیری لفظی میان او و مهدی عبدالرزاقی عضو شورای شهر قزوین شد.
اصغری با بیان اینکه تشخیص انحراف یا انطباق بودجه ۹۸ با برنامه ۵ ساله دوم باید برعهده افراد کارشناس باشد گفت: بودجه امسال نه تنها از برنامه ۵ ساله انحراف ندارد بلکه افزایش ۲۶۲ درصدی ردیف بودجه خرید ماشینآلات آتشنشانی معنایش این است که بودجه امسال در مسیر تحقق برنامه ۵ ساله قزوین است.
این سخنان معاون شهردار با اعتراض شدید مهدی عبدالرزاقی عضو شورای شهر قزوین روبرو شد، چرا که معتقد بود وظیفه نظارت بر تحقق برنامه ۵ ساله دوم و تشخیص انطباق یا انحراف این برنامه با بودجه ۹۸ شهرداری با اعضای شورای شهر است و اینگونه سخن گفتن نادیده انگاشتن نهاد شورا است.
مهدی عبدالرزاقی گفت:اگر چه تحقق کامل برنامه ۵ ساله نگاهی آرمانگرایانه است، اما اینکه در مسیر رسیدن به چشم اندازه برنامه باشیم خواستهای منطقی است؛ موضوعی که نهتنها در بودجه ۹۸ شهرداری، بهعنوان برشی از برنامه ۵ ساله، دیده نمیشود، بلکه با انحرافی شدید روبرو هستیم.
اما حکمت الله داوودی و سعید دقیقی برخلاف اکثریت شورای شهر قزوین بهطور ضمنی از بودجه ۹۸ شهرداری قزوین دفاع کردند و این انحراف از برنامه را امری عادی دانسته و آن را نتیجه وضع اقتصادی حاکم بر جامعه دانستند.
این دو عضو شورا گفتند: با توجه به نابسامانیهایی که در حوزه قیمتها و مشکلات اقتصادی و کافی نبودن بودجه وجود دارد نباید انتظار داشته باشیم که عملکرد شورا کاملا مطابق با برنامه پنج ساله باشد.
اما سیده منیره قوامی معتقد بود:اگر مشکلات اقتصادی از جمله تورم، رکورد، افزایش و ثبات نداشتن قیمتها دلیل این انحراف است چرا در زمان تدوین این سند محدودیتهایی که مطرح است در نظر گرفته نشد تا درحالحاضر با برنامهای روبرو نباشیم که تنها ویترینی برای افکارعمومی باشد؟
اما برنامه ۵ ساله دوم توسعه قزوین چه برنامهای است؟ این برنامه سندی است که در راستای چشمانداز ۵ ساله دوم کشور تدوین و براساس اسناد بالادستی توسعه کشور، تهیه شده است.
سندی که به گفته خزائلی مدیر سابق برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری قزوین، از سوی کارمندان مجرب شهرداری قزوین و با مشورت اعضای هیأت علمی کشور و اساتید مجرب مطالعه و تدوین شده است.
وی در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته بود: «اگر بتوانیم برنامه فوق را به بودجه ۹۶ شهرداری قزوین برسانیم، میتوانیم گزارش بهای تمام شده هر پروژه را در هر موضوعی براساس نظام کدگذاری استخراج کنیم.»
معاون سابق شهرداری قزوین که اکنون سرپرستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین را برعهده دارد در بخش دیگر مصاحبه گفته بود: «بودجهریزی عملیاتی همواره به عنوان یک نظام مدیریت برای ارتقای کارایی و اثربخشی مصرف منابع مالی سازمانی، مورد توجه جدی سازمانها بوده که در تدوین برنامه پنج ساله دوم توسعه شهر قزوین لحاظ شده است.»
وی اجرای این برنامه را گامی به سوی افزایش شفافیت در مصرف منابع مورد نیاز فعالیتها، تولید خروجی دستیابی به اهداف راهبردها و همچنین پاسخگویی بیشتر عنوان کرده بود.
انتهای پیام/گ