حیدری گفت: وزارت کشور با دو رویکرد تولید داخل و سطح معیشت حامی مرزنشینان است‌ و مقررات مختلفی برای معیشت مرزنشینان وجود دارد.

وزارت کشور حامی معیشت مرزنشینان است‌به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شهریار حیدری مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در نشست خبری با موضوع ورود و خروج کالاهای مشمول تصویب‌نامه هیئت وزیران توسط مرزنشینان، ضمن تسلیت حادثه تروریستی در محور خاش و زاهدان به مقام معظم رهبری و خانواده شهیدان و ملت درباره دو رویکرد معیشت و عمران مرزها گفت: وزارت کشور با دو رویکرد تولید داخل و سطح معیشت، حامی مرزنشینان است‌. آیین نامه و مقررات مختلفی برای معیشت مرزنشینان وجود دارد اما چگونگی استفاده از آنها متفاوت است. اول اینکه اجازه ورود ۴۸ قلم کالا به مرزنشینان و تعاونی مرزی مشخص شده است. قبلا اقلام خوراکی ۷۰% اجازه ورود داشتند و اقلام غیر خوراکی ۳۰% بود. اما از  ۲۴ مهر سال جاری  اقلام خوراکی ۱۰۰% و غیر خوراکی ۵۰% اجازه ورود دارند. ورود اقلام به کشور بر پایه ضوابط و مقررات است‌.

وزارت کشور حامی معیشت مرزنشینان است‌

وزارت کشور حامی معیشت مرزنشینان است‌

وزارت کشور حامی معیشت مرزنشینان است‌

وزارت کشور حامی معیشت مرزنشینان است‌

وزارت کشور حامی معیشت مرزنشینان است‌

وزارت کشور حامی معیشت مرزنشینان است‌

وی در ادامه افزود: موضوع حائز اهمیت آن است که ثبت سفارش ۱۰۰ قلم کالا با توجه به تصمیم دولت ۱۳۳۹ کالا در ابتدای سال ۹۷ ممنوع گردید. آیین نامه ما پیرامون ساماندهی فعالیت مرز نشینان و ورود کالا توسط ملوانان تحت شعاع این ۱۳۳۹ قلم کالا قرار گرفت. لازم بود برای فعالیت مرزنشینی و ارتقا سطح مرزنشینان و همچنین توجه به معیشت مرزنشینان، اقلامی که ضرورت دارد از فهرست ثبت سفارش خارج شود. جلسات مختلف و متعددی با حضور وزیر کشور و سایر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت صنعت معدن تجارت، وزارت اقتصاد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با محوریت وزارت کشور انجام شد.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور اظهار کرد: بعد از تشکیل کارگروه در دولت، ماده ۱۲ که وظیفه تعیین کالا‌ها را دارد متناسب با شرایط داخلی در تاریخ ۲۴ بهمن سال جاری ورود برخی کالاها در دولت تصویب شد. این صد قلم کالا در چارچوب آیین نامه ساماندهی فعالیت بازارچه غیر رسمی و موقت و ورود کالا بر عهده ملوانان است. بنابر این ۱۰۰ قلم کالا معاف از حق ورودی هستند و همچنین شیوه برخورداری مردم مناطق مرزنشین از این ۴۸ قلم متفاوت است.

حیدری افزود: این اقلام مستقیما توسط تجار از مبدا به مقصد بازارچه‌ها تعیین شده که ۱۵ بازارچه در ۱۳ شهرستان‌های استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی، بخشی از استان‌ خوزستان، تمام استان بوشهر و استان هرمزگان است. فعالیتی که در این راستا باید انجام بگیرد، این است که تجار ابتدا کالا‌ها را از مبدا به مقصد بازارچه ها انتقال داده و بعد از دپو در بازارچه‌ها توسط گمرک و همچنین مرزنشینان این اقلام مشخص می شود. خروج این کالا تابع مقرراتی است، که برای هر سرپرست خانوار در ماه ۲ میلیون و  ۸۰۰ هزار تومان معاف از سود بازرگانی است؛ بنابر این بخشی از این مبلغ برای مهاجری است که کالا را از  مبدا به مقصد انتقال داده است. بقیه هم مستقیما به حساب مرزنشینان واریز می شود.

وی گفت: مرزنشینان عزیز از این امتیاز بزرگ و مناسب که قطعا در سرنوشت معیشت و اقتصاد و انتظارات آنها اثر دارد، نهایت استفاده را کنند. هدف وزارت کشور تثبیت جمعیت پایدار در مناطق مرزنشین است. به همین منظور ضرورت دارد امتیازاتی برای مرزنشینان کشورمان در نظر بگیریم. خوشبختانه با رصد وزارت کشور و همکاری برخی سازمانها، نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی این اهداف وزارت کشور به سرانجام رسید و از امروز مرزنشینان می توانند از این امتیازات برخوردار باشند.

حیدری تاکید کرد: خواهشمندم مردمان مرزنشین حتما از این امتیاز که دولت برای آن‌ها قائل شده صیانت کنند و از امتیازات در این شرایط اقتصادی استفاده کنند.

حیدری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره آزادی سربازان میرجاوه گفت: ۵ نفر از آنان در همان ماه‌های اول آزاد شدند. آزادی ۷ نفر باقی مانده مستقیما در سطوح مختلف در حال پیگیری است. خوشبختانه این ۷ نفر صحیح و سلامت هستند. این جریان یک جریان تروریستی متصل به کشور‌های عربی و غربی بوده که توسط تروریستهای مستقر در پاکستان اجرا می شود. با هوشیاری اطلاعات نظامی اکثر این موضوعات در نوار مرزی و قبل از ورود به مرز در نطقه خفه شده است. دولت پاکستان مسئول این قضیه است و انتظار ما از دولت پاکستان رسیدگی و پیگیری این مسئله است.

وی درباره حادثه تروریستی اخیر جاده خاش-زاهدان گفت: این حادثه نیز ناشی از جریانات تروریستی عربی و غربی است که در پاکستان مدیریت می شود و ما دولت پاکستان را مقصر این قضیه می دانیم. جمهوری اسلامی ایران به قوانین بین المللی و کشور‌های دیگر احترام می گذارد و انتظار دارد همانطور که ایران برای امنیت برخی کشور‌ها مانند عراق هزینه داده، آن‌ها هم پیگیر این جریانات باشند. ما از کشور پاکستان انتظار داریم که به این موضوعات خاتمه دهد. ساپورت مالی این گروهک‌ها مشخص است و توسط برخی کشور‌های عربی و کشور‌های صهیونیستی است. برخی از ارگان‌ها مانند وزارت کشور در حال پیگیری این موضوع هستند.

حیدری درباره ساماندهی بازارچه های مرزی اظهار کرد: باید از تمام ظرفیت‌های مرزی به عنوان مرز‌های ترانزیت و تجاری و... استفاده کنیم. ما برای بازارچه مرزی فعالیت گسترده‌ای انجام دادیم؛ وزارت کشور قصد دارد برخی از این بازارچه‌های مرزی را گسترش دهد. مرز بازارچه کوهک سیستان و بلوچستان و شهرستان سراوان را به مرز مجاز ارتقا دادیم. حدود ۹ مرز در استان هرمزگان در حوزه دریا وجود دارد که پیگیر فعال شدن آنها هستیم. در استان‌ ایلام مرز چیلات و چنگوله باید تبدیل به بازارچه‌های مرزی شوند. در حوزه دریای خزر به همین شکل ظرفیت‌هایی وجود دارد.
 
وی در ادامه افزود: در بحث گذرنامه بنا داریم که مدت زمان گذرنامه را از ۵ سال به ۱۰ سال ارتقا دهیم. ضمن اینکه اگر گذرنامه مفقود می شد، صدور گذرنامه المثنی تا یک ماه طول می کشید که ما این زمان را به ۲۰ روز کاهش داده ایم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۳:۵۹ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
چرا ماشنهای سواری نبود در لیست .
آخرین اخبار