مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزدازی مازندران-ساری از بکارگیری روش‌های جدید برای احیاء و حفظ نسل شمشاد‌های خزری خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سیدمحسن موسوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری برخی آفات و بیماری‌ها را از عوامل بیوتروریسم دانست، گفت: گونه‌های نادر منابع طبیعی هیرکانی در حال نابودی است.

وی با بیان اینکه هم اکنون سطح شمشادستان‌های مازندران ۱۵ هزار هکتار است، افزود: آفت شب‌پره که آفت وارداتی است تا مرز نابودی این گونه پیش رفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری گفت: به دنبال بکارگیری روش‌های جدید برای احیاء شمشاد‌ها هستیم تا بتوانیم نسل این گونه را حفظ کنیم.

موسوی افزود: آفت شب پره شمشاد منحصرا از خود شمشاد تغذیه می‌کند و دارای چهار تا پنج نسل در طول سال است که علاوه بر برگ از پوست و سر شاخه گیاه نیز تغذیه می‌کند که به طور متوسط در تمام طول سال فعال است.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ نهال‌کاری را در جامعه نهادینه کنیم، گفت: هفته منابع طبیعی بهانه‌ای است تا بتوانیم این فرهنگ را در جامعه پیاده کنیم و این اقدام باید از مهدکودک و مدرسه تا بالاترین سطوح جامعه به عنوان یک معرفت عمومی پیاده‌سازی شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران، منطقه ساری با اشاره به اینکه کنترل و مهار بیابان زایی با نهال‌کاری امکان‌پذیر است، ادامه داد: تعطیلی بهره‌برداری از منابع طبیعی و جنگل‌ها نشان‌دهنده عدم استفاده تجاری از منابع طبیعی در جنگل‌ها است.

عزیزاله شهیدی‌فر رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز به توسعه منابع طبیعی پایدار با کمک سمن‌ها  اشاره کرد و گفت: سمن‌ها و تشکل‌ها ظرفیت بسیار خوبی برای ترویج فرهنگ منابع طبیعی هستند و باید بهترین و بیشترین بهره‌برداری از این ظرفیت صورت گیرد.

وی افزود: ۱.۷ میلیون هکتار جنگل و مرتعی که در استان مازندران وجود دارد وظیفه داریم از این موهبت الهی حفظ و حراست کنیم که نقش سمن‌ها در این بین از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: سیاست‌های اجرایی و عملیاتی هفته منابع طبیعی بر پایه فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن فرهنگ منابع طبیعی است که با رویکرد آموزش و مشارکت اجرا خواهد شد.

شهیدی‌فر با بیان اینکه ارتقاء فرهنگ منابع طبیعی از مهم‌ترین اهداف هفته منابع طبیعی است که متوجه مردم و مسؤولان است، افزود: ایجاد تفاهم عمومی در حفظ و حراست از منابع طبیعی برای رسیدن به منابع طبیعی پایدار از دیگر اهداف این هفته است.

وی جلب مشارکت مردم در توسعه فرهنگ منابع طبیعی را از اهداف مهمی دانست و ادامه داد: نقش محوری مردم باید در این هفته مورد توجه قرار گیرد و اگر خواهان موفقیت در هر کاری هستیم باید مردم را محور کار قرار دهیم.

انتهای پیام/آ

بکارگیری روش‌های جدید برای احیاء شمشاد‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.