بهفر در ادامه به مقالهای که سال ۲۰۱۶ درباره بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ایران منتشر شده اشاره کرد و گفت: طبق آمار ارائه شده در این مقاله ایران یکی از کشورهای، پیشرو در منطقه خاورمیانه و آفریقا معرفی شده و با حجم بازار حدود ۴ میلیارد دلاری فرآوردههای آرایشی بهداشتی جزو ۷ تا۱۰ کشور اول دنیاست.
وی افزود: بازار مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی ایران در سالهای اخیر رشد ۶ درصدی داشته است و در حوزه اقتصاد، رقم بالایی به حساب میآید که با توجه به آنالیز جمعیت زنان بین ۱۵ تا ۲۴ سال و رده سنی آنها، این رشد همچنان تا هشت سال آینده ادامه خواهد داشت و بنابراین مارکت بسیار جذابی هم برای داخل و هم خارج داریم و باید از نظر سلامتی محصولات تحت نظر باشد.
بهفر اظهار کرد: با توجه به بازار بزرگ محصولات آرایشی و بهداشتی نمیتوانیم بخش نظارت و سلامت و اقتصاد این مارکت را جدا کنیم و به دستگاههای دیگر بسپاریم.
مدیرکل اداره کل امور فرآوردههای آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه متاسفانه به دلیل تعدد تصمیمگیرندهها و نبود نظارت باعث شده بازار محصولات آرایشی و بهداشتی به سمت قاچاق برود، گفت: بر اساس آمار در سال ۹۶ در محصولات آرایشی و بهداشتی ۳۹۰ میلیون دلار واردات، ٧٢٢ میلیون دلار تولید و یک میلیارد و ۶٣٢ میلیون دلار قاچاق و تقلب داشتیم و با توجه به بالا رفتن قیمت ارز کالاهای فیک و تقلبی بیشتر سلامت مردم را تهدید میکنند.
بهفر اظهار کرد: ما در حوزه آرایشی و بهداشتی بازوهای توانمندی داریم که در تولید فعالیت میکنند و در اداره کل آرایشی و بهداشتی اتاق فکر آرایشی راهاندازی کردهایم تا برنامه ریزی در این حوزه داشته باشیم و با کنترل و نظارت سلامت مردم را تضمین کنیم.
مدیرکل اداره کل امور فرآوردههای آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو و بهداشتی اشاره کرد و گفت: در حوزه تولید با ارزش ٧٢٢ میلیارد دلار حدود ۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده است.
بهفر افزود: از رسانهها و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میخواهیم که در زمینه خطرات مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق و تقلبی اطلاعرسانی کنند چرا که در این محصولات از رنگهای صنعتی، ترکیبات و حلالهای خطرناک استفاده میشود و در طولانی مدت آسیب جدی برای سلامت خانمها و کل جامعه به دنبال دارد.
مدیرکل اداره کل امور فرآوردههای آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو افزود: با توجه به قیمت پایین کالاهای تقلبی و جعلی جمعیت زیادی به سمت تولید زیر پلهای بروند.
بهفر گفت: در منطقه دو کشور ایران و ترکیه از نظر توانمندی در حوزه آرایشی و بهداشتی حرف برای گفتن دارند و با ماشین آلات تولید و بستهبندی، ترکیبات و اسانسها، شرکتهای دانشبنیان، سطح علم شیمی و داروسازی میتوانیم بازار کشورهای اطراف را داشته باشیم به شرط آنکه مکانیزم لازم وجود داشته باشد، ولی تعدد حوزه تصمیمگیری مانع بوده است.
وی افزود: در کشورهای دیگر دولتها برنامه دارند، در زمینه واردات هم دوستان و تجار موفقی هستند و میتوانند در کشورهای همسایه بازایابی کنند و خوشبختانه در عرض یک سال که اداره کل آرایشی بهداشتی تشکیل شده همکاری بین تولیدکنندگان و واردکنندگان به سمت تولید داخل پیش رفته است.
مدیرکل اداره کل امور فرآوردههای آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: امر تولید تحت لیسانس یا بحث انتقال تکنولوژی زمانبر است و باید در بازه چند ساله مد نظر قرار بگیرد و اهمیت بازاریابی چه در داخل کشور و چه خارج بالاست و باید مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام/