به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالله بابایی نماینده ویژه مدیرعامل سایپا در فروش در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص نوسانات بازار خودرو گفت: با نزدیک شدن به شب عید و افزایش قیمت خودرو و با توجه به بالا بودن تقاضا و کمبود عرضه نسبت به تعهدات با هماهنگی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت و سازمان بازرسی، مقرر شد ۲۰ درصد از تولید روزانه به صورت فروش فوری به بازار عرضه شود.
وی افزود: ماه گذشته ۷۰۰ دستگاه تولید داشته ایم که از این میزان ۵۰۰ دستگاه به صورت روزانه وارد بازار شده است، اما اکنون میزان تولید شرکت سایپا به ۲۰۰۰ دستگاه در روز رسیده که از این میزان روزانه ۱۸۰۰ دستگاه خودرو وارد بازار میشود.
بابایی تصریح کرد: ما بر اساس تعهداتی که داریم باید پاسخگوی مردم باشیم و برای تاخیر در عرضه از مشتریان معذرت میخواهیم.
نماینده فروش سایپا اظهار کرد: برای کنترل بازار لازم است که خودرو عرضه شود. ملاک قیمت، میزان عرضه خودرو و حضور خودروساز در بازار است بنابراین تصمیم گرفتیم ۲۰ درصد عرضه بر اساس فروش روزانه انجام شود.
وی ادامه داد: بر این اساس سهمیه خاص به صورت اینترنتی عرضه میشود کسانی که در دوسال اخیر خودرو خریداری نکرده اند در اولویت هستند تا به مرور دلالان از بازار خودرو حذف شوند.
این مقام مسئول گفت: پیش فروش یکی از ابزار تامین بازار خودروست، اما اگر فروش فوری نباشد، بازار خودرو دچار مشکل خواهد شد. کمک به قطعه سازی اگر ادامه دار باشد روند تولید و فروش خودرو نیز بهبود خواهد یافت.
بابایی با بیان اینکه قیمتها در فروش فوری بر اساس اعلام تنظیم بازار و سازمان حمایت است، افزود: قیمت پراید روز گذشته ۴۵ میلیون بوده درحالی که امروز بر اساس قیمت ۳۷ میلیون به فروش رسیده است که تاثیر مستقیم بر بازار خودرو داشت بنابراین ملاک ما خودروسازان افزایش قیمت نبوده است.
وی افزود: هدف خودروساز راضی نگه داشتن مشتری است و بالا رفتن تیراژ بر اساس توان خرید مشتری خواهد بود و فروش فوری بر اساس شرایط بازار و نبود خودرو در بازار صورت میگیرد.
بابایی گفت: اگر مولفهها و نهادههای تولید افزایش یابد همه کالاها افزایش قیمت خواهند داشت و در صورت کاهش قیمت مولفهها قیمت خودرو کاهش خواهد یافت.
بیشتر بخوانید: اختصاص ۲۰ درصد از تولید خودروسازان به فروش فوری / تولید برخی از خودروها ۶۰ درصد افزایش یافت
نماینده ویژه مدیرعامل در فروش سایپا درباره کیفیت خودروهای تولید افزود: ما بر اساس چارچوب قیمتی خود بر اساس معیارهای استاندارد تعیین شده خودرو را تولید و به بازار عرضه میکنیم.
بابایی در ادامه گفت: خودروساز تحت هیچ شرایطی خواهان دپوی خودرو نیست و در صورت دیرکرد جریمه و سود باید پرداخت کند و هزینه پارکینگ نیز بر عهده خودروساز است بنابراین هیچ دلیلی برای نگه داشتن و دپوی خودرو در پارکینگها وجود ندارد بلکه دلیل وجود خودروها در پارکینگ فقط نبود قطعات بوده است.
بر اساس این گزارش امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت گفت: اگر فقط پیش فروش باشد و عرضه در بازار صورت نگیرد وضعیت تغییری نخواهد کرد و خریداران واقعی با نبود عرضه و افزایش قیمت مواجه خواهند شد بنابراین تصمیم بر این شد ۸۰ درصد عرضه روزانه بر اساس تعهدات معوق و ۲۰ درصد به صورت فروش نقدی باشد.
وی افزود: روند افزایش تولید اتفاق افتاده است و تولید روزانه ایران خودرو به بالای ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دستگاه رسیده است بنابراین بخشی از تولید به صورت عرضه فوری و مستمر انجام میشود و دو شرکت خودروساز موظف شدند فروش مستمر را تا واقعی شدن قیمتها و تعادل در بازار ادامه داشته باشند.
قناتی گفت: پیش بینی ما بر این است که در صورت عرضه مستمر خودرو در بازار قیمتها به شدت کاهش خواهد یافت.
این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از دلایل عرضه فوری برای حذف واسطهها و دلالان و نیاز مشتری است. با عرضه متناسب و نظارت بیشتر واسطهها حذف خواهند شد و مصرف کننده حقیقی خودرو مشخص خواهد شد.
وی ادامه داد: در بازار خودرو یا هر کالای دیگری که مردم احساس کنند نسبت به آینده آن اطمینانی نیست دچار بحران خواهد شد.
مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت گفت: با توجه تمام مشکلات و کمبود قطعات، قطعه سازان با حمایت دولت در تولید همراهی کردند و در نهایت خط خودروساز تجهیز شد. بالارفتن تیراز تولید خودرو نشان دهنده اطمینان بیشتر خودروساز و عرضه بیشتر در جهت کاهش قیمت است.
قناتی درباره تاثیر قیمتها در بازار بر قیمت تولید خورو گفت: ملاک قیمت بر اساس قیمت حاشیه بازار است که سازمان حمایت تعیین میکند و قیمتهای فعلی نیز بر اساس تعادل بازار در اول بهمن ۹۷ است.
وی درباره قیمتهای فعلی گفت: قیمتهای حاشیه بازاری به خودروسازان ابلاغ شده است حبابی نیست. ملاک عمل بر اساس اعلام سازمان حمایت است و خودروسازان بر اساس قیمت ابلاغ شده موظف به تعیین قیمت هستند تا قیمتها به قیمت واقعی برسد.
قتانی درباره علت افزایش قیمت گفت: خودرو مجموعهای قطعات فلزی، پلیمری و منسوجات است که بیش از ۸۵ درصد قیمت خودرو مواد اولیه و قطعات خریداری شده است و هزینههای سربار خودرو فقط ۱۵ درصد را بر خودروساز تحمیل میکند.
وی افزود: افزایش ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی قیمت مواد اولیه مثل فولاد و پتروشیمی نسبت به سال قبل و کاهش توان نقدینگی و خرید تولید کننده منجر به افزایش قیمت خودرو شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: وقتی توان خرید کاهش یافته در جبران آن روشهای مختلفی برای عرضه وجود دارد تا فضای ملتهب و آشفته بازار آرام شود. اگر روند تولید و عرضه به روال قبل برگردد خریداران واقعی به خواسته خود خواهند رسید.
انتهای پیام/
آخه آدم مگه جونشو از سر را آورده که پژو رو ول کنه و سوار پراید صندوق دار که جزو خطرناکترین ماشینای دنیاس بشه