حسنتاش تأکید کرد: برمبنای محاسبات، در ۲۰ سال منتهی به سال ۱۳۹۶ در کشور بیش از ۱۸۴ میلیارد دلار بنزین مصرف کرده‌ایم.

­مصرف بیش از ۱۸۴ میلیارد دلار بنزین در ۲۰ سال منتهی به ۹۶/ کنترل رشد مصرف داخلی شرط رسیدن به صادرات بنزینبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل ­از پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی ایران؛ ­­سیدغلامحسین حسنتاش، عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی اظهار کرد: صادرات بنزین حداقل مستلزم برنامه‌ریزی بلندمدت برای سه مساله توسعه متناسب و بهینه سیستم حمل و نقل کشور اعم از درون‌شهری و برون‌شهری؛ برنامه‌ریزی برای توسعه و بهسازی صنعت خودروی کشور و تبیین سیاست‌های بهینه عرضه انرژی از جمله تعیین سبد بهینه سوخت خودرو است.

این کارشناس انرژی اضافه کرد: برمبنای محاسبات، در ۲۰ سال منتهی به سال ۱۳۹۶ در کشور بیش از ۱۸۴ میلیارد دلار بنزین مصرف کرده‌ایم. بدون شک اگر ۲۰ سال پیش آینده‌نگری شده بود و برنامه‌ریزی جامعی وجود داشت با این مبلغ هنگفت بسیاری از تحولات در این سه زمینه قابل تحقق بود.


بیشتر بخوانید: چگونه مصرف بنزین خودرو را کاهش دهیم؟ /راهکار موثر در کنترل و تعدیل سوخت 


وی اضافه کرد: اکنون هم اگر حتی با نرخ رشد سالانه ۴ درصدی در مصرف، محاسبه کنیم در ۲۰ سال آینده حدود ۳۳۰ میلیارد دلار بنزین مصرف خواهیم کرد و به عبارتی خواهیم سوزاند.

حسنتاش گفت: گرچه مصرف سرانه بنزین ما هنوز از کشور‌های پیشرفته بسیار کمتر است، اما شاخص شدت مصرف بنزین ما یعنی میزان بنزین مصرفی به ازای هر ۱۰۰۰ دلار تولید ناخالص ملی، یکی از بدترین‌های جهان است که از استفاده نامناسب ناشی می‌شود.

وی افزود: استفاده نامناسب عمدتاً به دلیل مصرف بیش‌ازحد شخصی ناشی از عدم توسعه‌یافتگی مطلوب نظام حمل‌ونقل عمومی، پایین بودن بازدهی اتومبیل‌های ساخت داخل و عوامل دیگر است؛ بنابراین اگر بخواهیم صادرکننده بنزین باقی بمانیم باید برای این موارد فکر اساسی کنیم.

حسنتاش با اشاره به اهمیت افتتاح فاز سوم پالایشگاه خلیج‌فارس گفت: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با پالایشگاه‌های قبلی کشور که فرآورده نفتی تولید می‌کردند، تفاوت دارد؛ خوراک پالایشگاه‌های قبلی ما نفت خام بوده است، اما خوراک این پالایشگاه میعانات‌گازی است که تولید جانبی تأسیسات گازی پارس‌جنوبی است.

این کارشناس انرژی افزود: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز تصفیه میعانات گازی، شامل سه واحد هر کدام به ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه در روز است که دو واحد آن تحت عنوان فاز‌های ۱ و ۲ قبلا به بهره‌برداری رسیده بود.

حسنتاش افزود: براساس اطلاعات موجود در ۶ ماهه اول امسال مصرف بنزین به‌طور متوسط حدود ۸۸ میلیون لیتر در روز و میزان تولید بنزین با احتساب فاز‌های ۱ و ۲ پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در همین حدود ۸۸ میلیون لیتر در روز بوده است؛ یعنی با به بهره‌برداری رسیدن واحد‌های ۱ و ۲ این پالایشگاه ما به سطح خودکفایی رسیده بودیم. حال در فاز ۳ حدود ۱۲ میلیون لیتر در روز به تولید بنزین کشور اضافه خواهد شد که بخش قابل توجهی از تولید این فاز می‌تواند صادر شود.

وی اضافه کرد: در دروه قبلی تحریم‌ها و تا قبل از برجام ما واردکننده بنزین بودیم و از این جهت مشکلات مضاعفی به کشور وارد شد، اما در حال حاضر حداقل از جهت بنزین تحت فشار نخواهیم بود و در این شرایط امکان صادرات هم برای کشور فراهم شده است.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه اصلاح و کنترل مصرف بنزین نیازمند فکری اساسی است افزود: براساس محاسباتی که انجام شده، در ۴۰ سال گذشته متوسط رشد سالانه مصرف بنزین در کشور ۵ درصد بوده است و در بخشی از این دوره خصوصا با اضافه شدن CNG بعنوان سوخت خودرو، قدری افت داشته، ولی متوسط رشد مصرف بنزین طی ۶ سال اخیر نیز همان ۵ درصد بوده است؛ بنابراین اگر روند گذشته ادامه پیدا کند توان صادرات بنزین که هم اکنون با افتتاح واحد سوم پالایشگاه ستاره‌خلیج‌فارس حاصل شده است، ۲ سال بیشتر دوام نخواهد داشت.

فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس دوشنبه گذشته با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت رسماً آغاز به کارکرد که قادر خواهد بود روزانه تا ۴۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۵، ۱۲ میلیون لیتر نفت گاز، ۳ میلیون لیتر گاز مایع و ۲ میلیون لیتر سوخت جت تولید کند که جهشی تاریخی در تولید بنزین محسوب می‌شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم افتتاح فاز جدید این پالایشگاه اعلام کرد: در سال ۹۱، ظرفیت تولید بنزین پایه کشور روزانه ۵۲ میلیون لیتر و با احتساب اکتان‌افزا‌ها روزانه ۵۸ میلیون لیتر بود که در بهمن‌ماه ۹۷ با افزایش ۵۰ میلیون لیتری و رشد دو برابری به روزانه ۱۰۱ میلیون لیتر رسید و تا پایان سال این مقدار از رقم ۱۰۵ میلیون لیتر در روز عبور می‌کند.

به اعتقاد وزیر نفت، بر خلاف دهه پیش که یک مورد از تحریم‌ها محدود کردن واردات بنزین به کشور بود، اکنون دیگر نه‌ تنها واردکننده بنزین نیستیم، بلکه صادرکننده شده‌ایم و آمریکایی‌ها حتی نمی‌توانند کلمه‌ای دراین‌باره به زبان بیاورند. ­

انتهای پیام/

کنترل رشد مصرف داخلی شرط رسیدن به صادرات بنزین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار