مراسم آئینی و سنتی بیلندانه با حضور مردم و فعالین فرهنگی جمعه ۳ اسفند ماه در روستای سهولان مهاباد برگزار شد.

برگزاری مراسم آئینی و سنتی بیلندانه در روستای سهولان مهابادیونس رسولی مسئول بازی‌های بومی و محلی شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: آئین سنتی "بیلدانه" که به معنای گذاشتن بیل و رفتن به استقبال بهار است، جمعه ۳ اسفند ماه ۹۷ با حضور پرشور مردم و فعالین فرهنگی شهر‌های همجوار در روستای سهولان مهاباد برگزار شد.

وی افزود: هرسال اقدام به برگزاری مراسم بیلندانه در مناطق مختلف شهرستان مهاباد می‌کنیم جشنی که دارای قدمت شش هزارساله است و در گذشته در بسیاری از روستا‌های و شهر‌های کوردستان برگزار می‌شد.

رسولی گفت: براساس شنیده ها، حدود ۷۰ تا ۸۰ سال است که این مراسم بصورت باشکوه و عظمت در هیچ جای کردستان برگزار نشده، اما چند سالی است که با همکاری اهالی روستا‌ها و هیئت بازی‌های بومی و محلی شهرستان این مراسم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این مراسم بدین گونه است که مکانی را انتخاب کرده و آتش در وسط آن برپا می‌شود و تعدادی ستون هم که روی هر کدام نوعی "رزق" شامل گندم، جو، کشمش، گوشت و… باشد آویزان می‌شود و بر اساس این جشن اگر ستون به سمت غرب بیفتد رزق افزایش و اگر به سمت شرق بیفتد رزق کاهش پیدا کرده و سال خوبی در پیش نخواهد بود.

بیلندانه در زبان کوردی به معنی "بیل‌ها را گذاشتیم" و منظور این است که زمین کم کم گرم و بهار در پیش است و از جشن‌های با شکوه و پرنشاط کرد‌ها به شمار می‌رود که در مناطق مختلف کردنشین ایران و عراق برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ج

مراسم سنتی بیلندانه در روستای سهولان مهاباد برگزار شد

برچسب ها: بومی محلی ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.