تالاب‌های پریشان و کافتر با وجود بارش‌های فصل زمستان همچنان خشک هستند و وضعیت مناسبی ندارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مرادی معاون فنی حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و لایروبی مسیر، دریاچه‌های پریشان و کافتر در حال حاضر کاملا خشک هستند و آبی در بستر آن‌ها دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تالاب‌های بختگان ۱۰ تا ۱۵ درصد، ارژن ۱۰ تا ۲۰ درصد و طشک حدود ۳۰ درصد آبگیری شده است، افزود: تالاب مهارلو هم به واسطه بارش‌های فصل پاییز، دی و بهمن ماه و جاری شدن روان آب‌ها حدود ۸۰ درصد آبگیری شده است.

مرادی، وضعیت تالاب هیرم لارستان را خوب توصیف و تصریح کرد: تالاب کمجان هم حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آبگیری شده است.

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: بهره برداری نامعقول، تغییر و تبدیل کاربری زمین‌های تالاب ها، سد سازی، کم آبی، خشکسالی و اجرای طرح‌های عمرانی در حوضه‌های آبخیز تالاب‌ها از مواردی است که به حیات تالاب‌ها آسیب رسانده است.

مرادی اظهارداشت: با توجه به اینکه این تالاب‌ها در دراز مدت خشک شده اند احیای آن‌ها نیازمند چندین ترسالی است.

بختگان، طشک، پریشان، کافتر، ارژن و مهارلو از مهم‌ترین تالاب‌های استان فارس است که زمانی زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا و مرغابی بودند که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند.

میانگین بارندگی سال جاری تاکنون در استان ۲۱۰ و هفت دهم میلی متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت، افزایش ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.
انتهای پیام/م

تالاب‌های پریشان و کافتر وضعیت مناسبی ندارند

برچسب ها: آب و هوا ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار