اویس کیانی گفت:برخی راهنمایان گردشگری به این دلیل از کمبود کار شکایت دارند که نیاز بازار را نمی شناسند.

اویس کیانی، رئیس اسبق کانون راهنمایان گردشگری کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری کشور و تشکل‌زایی را از نتایج برگزاری دوره‌های دوازده گانه گردهمایی راهنمایان سراسر کشور دانست و اظهار کرد:این تشکل‌زایی به مطالبه‌گری کمک می‌کند و وقتی مطالبه‌گری باشد، اتفاقات خوبی برای مشاغل ایجاد می شود مثلا در چنین فضایی می‌توان به سمت امنیت شغلی و افزایش کیفیت آموزشی رفت.

وی افزود:امروزه استادان زیادی از گردهمایی‌های راهنمایان گردشگری به این عرصه پیوسته اند. البته کنوانسیون راهنمایان گردشگری دنیا نیز از دستاورد‌های برگزاری گردهمایی‌های راهنمایان گردشگری کشور استفاده می کنند. مثلا در ۱۰ سالگیِ برگزاری این گردهمایی‌ها ۴۰۰ نفر از ۴۵ کشور جهان به ایران می‌آیند که این موضوع موجب گشایش ملی و بین‌المللی برای راهنمایان گردشگری می‌شود.

رئیس اسبق کانون راهنمایان گردشگری کشور ادامه داد:امروزه گردشگری ایران خوشبختانه یا متأسفانه پتانسیل خوبی دارد اگرچه در طول سال یا در طول هر دو یا ۳ سال، ذائقه توریست ورودی به کشور عوض شود. با توجه به عدم ثبات ارز، ورود گردشگر را  تسهیل کرده ایم، ولی نوع ورود گردشگر بیشتر به سمت عراق و ترکیه است.

وی افزود:ما در حال حاضر در ترکیه تقاضای زیادی داریم و دفاتر خدمات مسافرتی ترکیه دنبال شریک هستند که با آن قرارداد ببندند، اما اینکه چرا برخی از راهنمایان گردشگری از کاهش کار خود شکایت دارند به دلیل این است که راهنمایان گردشگری نیاز بازار را آنچنان که باید و شاید نمی‌شناسند. وقتی که آن‌ها نیاز بازار را بشناسند و توانمندی خود را بالاتر ببرند یا کمبودش را برطرف کنند، باعث می‌شود که حتی در بازار با اوضاع نامناسب هم بتوانند درآمدزایی داشته باشند یعنی راهنمایان باید به اندازه‌ای منعطف و قوی باشند که در هر بازاری درآمدزایی داشته باشند، زیرا سفر و گردشگری هرگز حذف نمی‌شود و جزو محصولاتی است که در زمان جنگ هم دیده می‌شود.

رئیس اسبق کانون راهنمایان گردشگری کشور بیان کرد:برخی از آژانس‌های مسافرتی، قانونی که به آن‌ها ابلاغ شده است را رعایت نمی‌کنند و به جای بکارگیری راهنمایان گردشگری کارت‌دار، تور را به دست اقوام خود و افراد غیر حرفه‌ای می‌سپارند، زیرا نگاهشان به تور، یک نگاه حرفه‌ای نیست و اعتماد سنتی را ترجیح می‌دهند و توجه کمتری به نگاه سنتی صنعتی دارند. نگاه اعتماد صنعتی یعنی اینکه کار را به کاردان بسپارید. برخی از دفاتر نیز اصلا کار نمی‌کنند که تور داشته باشند به عنوان مثال دفاتر خدمات مسافرتی از پروسه گرفتن ویزا اطلاعی ندارند؛ این آژانس‌های مسافرتی فقط بلیت می‌فروشند و با گسترش مراکز فروش بلیت الکترونیکی به اجبار معلق یا بسته می‌شوند، ولی کار راهنمای گردشگری هیچ وقت تعطیل نمی‌شود، زیرا سر و کارش با خاطره است و چون خاطره‌سازی انسان‌محور است نمی‌توان آن را حذف کرد.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار