مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: هرگونه برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه‌های این استان از ۱۵ اسفند ماه تا پایان اردیبهشت سال آینده ممنوع است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، قربانعلی محمدپور، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: از ۱۵ اسفند تا ۳۱ اردیبهشت ماه به دلیل شروع فصل مهاجرت آبزیان خزر به رودخانه‌های استان و تخم ریزی آنان، هرگونه برداشت شن و ماسه رودخانه‌ای ممنوع می‌شود.

وی با بیان اینکه رودخانه‌هایی که به دریای خزر می‌ریزند به عنوان رودخانه‌های حفاظت شده محسوب می‌شوند، افزود: رودخانه‌های استان گیلان در تکثیر و پرورش آبزیان به خصوص ماهیان اقتصادی نظیر ماهی سفید، قزل آلا، انواع تاس ماهیان، کولی و سایر موجودات آبزی نقش مهمی دارند.

مدیرکل محیط زیست گیلان اظهار داشت: به منظور تامین امنیت زیستگاهی در فصل تکثیر و زاد آوری آبزیان که معمولا از اواخر زمستان تا اواسط بهار ادامه دارد، طبق تقویم هر ساله از ۱۵ اسفند تا ۳۱ اردیبهشت ماه، ممنوعیت برداشت شن و ماسه رودخانه‌ای برقرار می‌شود.

محمدپور با بیان اینکه در این بازه زمانی، هرگونه اختلال در اکوسیستم‌های رودخانه از جمله برداشت شن و ماسه تخلف محسوب و متوقف می‌شود، گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در این راستا با همکاری سایر نهاد‌ها و ارگان‌ها (شورای حفظ حقوق بیت المال، آب منطقه‌ای، سازمان صنعت، معدن و تجارت، دفتر فنی استانداری و فرمانداری ها) اقدام به پایش مداوم رودخانه‌های گیلان می‌کند و موارد تخلف از طریق مراجع قضایی به خصوص شورای حفظ حقوق بیت المال پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در استان گیلان بیش ۹۰ رودخانه جریان دارد، تصریح کرد: این رودخانه ها به عنوان اکوسیستم‌هایی پویا، زیستگاه طیف وسیعی از گیاهان و جانوران به شمار می آیند و منابع اقتصادی مهمی برای جوامع انسانی فراهم می‌کنند.

انتهای پیام/ع

هرگونه برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های گیلان تا پایان اردیبهشت ۹۸ ممنوع است

برچسب ها: محیط زیست ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
کجا هستن مسئولین؟