راه‌اندازی خط کشتیرانی مستقل بین افغانستان و بندر چابهار/ موافقت‌نامه چابهار یک دستاورد بزرگ برای افغانستان استمعاون وزیر حمل و نقل افغانستان گفت: خط کشتیرانی مستقل افغانستان در بندر چابهار به زودی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امام محمد وریماچ معاون وزیر حمل و نقل افغانستان در همایش بین‌المللی توسعه چابهار با اشاره به اهمیت دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد از طریق بندر چابهار و اهمیت این بندر برای توسعه تجارت افغانستان گفت: افغانستان قرار است در بندر چابهار خط کشتیرانی مستقلی ایجاد کند.

وی گفت:‌ اتصال خط راه‌آهن خواف_هرات به شبکه ریلی چابهار_زاهدان بسیار با اهمیت است و به زودی مذاکراتی با کشور ایران در این حوزه انجام می‌شود.

وریماچ اظهار کرد: خط کشتیرانی مستقل افغانستان در بندر چابهار به زودی راه‌اندازی می‌شود.


بیشتر بخوانید: الحاق بندر شهید بهشتی و کلانتری به منطقه آزاد در آینده نزدیک


معاون وزیر حمل و نقل افغانستان با بیان اینکه هم‌اکنون اتصال افغانستان به چابهار زمینی بوده است، گفت: به همین جهت به دنبال ایجاد شرکت مستقل حمل و نقلی چند وجهی زمینی، دریایی برای اتصال افغانستان به چابهار هستیم.

وی تصریح کرد: امضای موافقت‌نامه چابهار میان ایران، هند و افغانستان یک دستاورد بسیار مهم و ارزشمند برای افغانستان به شمار می‌رود.

وریماچ گفت: روز گذشته ۲۳ کانتینر کالای صادراتی افغانستان به هند از طریق بندر چابهار انجام شد که این نشان‌دهنده نقش مهم ترانزیتی و ترانشیپی این بندر به شمار می‌رود.

 برگزاری مراسم روز چابهار سال آینده در کشور افغانستان

 معاون حمل و نقل افغانستان در حاشیه همایش بین‌المللی توسعه چابهار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همه ما امروز شاهد برگزاری روز چابهار هستیم، گفت: هدف از برگزاری این روز جلب همکاری‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و نشان دادن فرصت‌های ترانزیتی و سرمایه‌گذاری در بندر چابهار است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر نکته‌ای که وجود دارد تعهد ۳ کشور ایران، افغانستان و هند برای توسعه اقتصادی و تجاری منطقه چابهار است که بسیار مهم است.

وریماچ با بیان اینکه سال آینده روز چابهار با موضوع فرصت‌های ترانزیتی در افغانستان برگزار می‌شود گفت: افغانستان یکی از شرکای بسیار اساسی بندر چابهار است و مقرر شده ۱۱۴ تاجر افغان ۶۰ میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کنند.

معاون حمل و نقل افغانستان گفت: تُجار افغان و بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار علاقمند هستند، اما یک سلسله موضوعات کوچکی وجود دارد که باید در نشست‌های بعدی درباره آن صحبت کنیم و ما می‌توانیم با رفع چالش‌های کوچک سرمایه‌گذاری، تُجار افغان را برای حضور در بندر چابهار ترغیب کنیم.

وی اظهار کرد: کشور‌های ایران، افغانستان و هند مطالعات بسیار گسترده‌ای در حوزه اقتصادی و موقعیت ژئوپلوتیک این منطقه داشته‌اند ضمن آنکه مطالعات گسترده‌ای بر روی فضای فعلی و آینده چابهار انجام داده‌ایم.

وریماچ بیان کرد: تمام تلاش ما آن است که با ایجاد سهولت و بازار رقابتی بتوانیم سرمایه‌گذاران خصوصی را در بندر چابهار ترغیب کنیم.

بر اساس این گزارش امروز همایش بین‌المللی روز چابهار با حضور وزیر راه و شهرسازی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، معاونان وزیر راه و شهرسازی در بندر شهید بهشتی چابهار برگزار شد همچنین روز گذشته محموله ۲۳ کانتینری حامل سنگ‌های قیمتی و حبوبات از افغانستان برای صادرات به کشور هند بارگیری شد که  ۳ روز گذشته به بندر چابهار رسید.

انتهای پیام/

موافقت‌نامه چابهار یک دستاورد بزرگ برای افغانستان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار