به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه دومین همایش جایزه ملی نشان تجاری برتر ایران گفت: همه ما معتقدیم که کشوری با پتانسیل بالا هستیم. ایران در حوزه معدن جزو ۱۰ کشور معدنی دنیا قرار دارد. توجه به منحصربهفرد بودن بسیاری از کالاهای تولیدی کشور قابلیت برند شدن را دارد.
رحمانی افزود: پیشران موتور اقتصاد کشور در سال ۹۸، صادرات خواهد بود و این موضوع احتیاج به برندسازی دارد؛ بنابراین اگر بخواهیم در سال آینده رکود بیشتری نداشته باشیم و در تولید رونق داشته باشیم، باید برندسازی را توسعه دهیم.
بیشتر بخوانید: سال آینده موتور پیشران اقتصاد کشور، صادرات است
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد : صادرات زودبازده است، اما در حوزه معدن بازدهی طولانیتر است. ظرفیت تولید و صادرات معدنی ما ۲۰ میلیارد دلار است. سال گذشته در زمینه معدنی ۹ میلیارد دلار صادرات داشتیم و امسال به مرز ۸ میلیارد دلار در صادرات معدنی رسیدهایم.
وی اظهار کرد: برای جدی گرفتن کالای ایرانی باید برند ایرانی را جدی گرفت. ما دست تولیدکنندگان را میبوسیم که در شرایط سخت امروز تولید را حفظ کردهاند، زیرا حفظ تولید به معنای حفظ اشتغال و حفظ کارگران در مشاغلشان است و برای شناساندن کالاهای تولیدی راهی جز برند سازی نداریم چرا که تقویت صادرات دنیا هم با برندسازی صورت گرفته است.
رحمانی گفت: برای صادرات هم باید برنامه جامع داشت. خودرو هم مشکلات زیادی داشت که ما برای حل مشکلات آن بستهای ارائه کردیم که البته ممکن است برخی از نتایج آن سال آینده مشاهده شود.
رحمانی در جمع خبرنگاران گفت: ممکن است با شرایط فعلی کشور، رسیدن به ثبات اقتصادی مدنظری که در شرایط عادی است امکان پذیر نباشد، اما در همین شرایط هم میتوانیم با همین ظرفیتها بر کاستیهای آن غلبه کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: یکی از ابزارهای امروز دنیا برای شناساندن ظرفیتهای تولید و ایجاد اعتماد در مصرف کننده، نشانهای تجاری است که شناخته شده و امتحان شده است. اقتصاد کشورها را امروزه نشانها اداره میکند یعنی امروزه اقتصادها با هم رقابت نمیکنند، بلکه این نشانها هستند که در رقابت با یکدیگر هستند، زنجیرهها را راه میاندازد و صادرات کشورها به ایجاد همین نشانهای تجاری وابسته است.
وی گفت: اگر نگاهی به صد نشان برتر دنیا بیندازیم متوجه میشویم که این نشانها متعلق به کشورهای توسعه یافته و اقتصادهای پیشرفته است بنابراین ارتباط معناداری میان نشان سازی و نشان تجاری با پیشرفت کشورها وجود دارد.
انتهای پیام/