برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع باید ها و نباید های گام دوم انقلاب در حوزه زنان برگزار شد.

بعد از انقلاب اسلامی خیزش عمیقی در حوزه زنان اتفاق افتاد/ در قبال تک‌تک زنان جامعه مسئولیت داریمبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب «سه شنبه» ۷ اسفند ماه باید‌ها و نباید‌های گام دوم انقلاب در حوزه زنان با حضور مریم اردبیلی پژوهشگر مسائل زنان و عاطفه خادمی پژوهشگر مسائل زنان برگزار شد.

در ابتدای برنامه اردبیلی با اشاره به جایگاه حوزه زنان در جامعه، گفت: ما دو وجه داریم؛ یک وجه ناظر بر تغییرات مثبتی است که زنان مسیری را طی کردند، به ویژه بعد از انقلاب یک تغییر جهت و خیزش عمیقی در حوزه زنان اتفاق افتاد با این تفسیر یک زمانی در کشور از هر ۳ زن ۲ زن بی سواد بودند.

وی افزود: در حال حاضر هم با درصد بالایی از زنان تحصیل کرده مواجه می‌شویم و تمامی این ویژگی‌های مثبت بعد از انقلاب اسلامی مشهود بود.

این پژوهشگر حوزه زنان بیان کرد: آمار بی سوادی که ۵۰ درصد بوده در حال حاضر به زیر ۱۰ درصد رسیده است و‌ این تغیرات بسیار شگرفی است که آمار‌های جهانی هم نمی‌توانند چشم خود را بر این قضایا ببندند.

اردبیلی با بیان اینکه زنان به هویت خود رسیدند، گفت: حضرت امام «ره» از سال ۴۲ امید داشتند که زنان می‌توانند این خیزش را در جامه خود ایجاد کنند.

وی گفت: ما در شروع گام دوم انقلاب طی ۴۰ سال گذشته تغییرات کمی، آمار با سوادی، ورود زنان به دانشگاه، تحصیلات عالیه زنان و حضور در هیات علمی دانشگاه‌ها را داشتیم، ولی به نظر می‌رسد یکبار دیگر در این موضوع تعمیق کنیم وبازنگری داشته باشیم و در بیانیه گام دوم انقلاب هم این موضوع مطرح شده است که در حال حاضر وقت آن است که خطا‌ها خود را پیدا و آن‌ها را اصلاح کنیم.

 مریم اردبیلی خاطر نشان کرد: ما بنا بود الگوی سومی را از هویت زنان مطرح کنیم؛ ضمن اینکه انقلاب اسلامی زنان را از مغفول ماندن و تکیه به الگوی شرقی و غربی بودن نجات داد.

در ادامه خادمی پژوهشگر مسائل زنان با بیان اینکه تقابل سنت و مدرنیته در ادبیات علوم سیاسی و اجتماعی در محافل دانشگاهی درباره جامعه مطرح است، افزود: جامعه ایران در گذار از سنت به مدرن در مبانی ارزشی و اعتقادی و فرهنگی خود تغییر نکرده است.

خادمی پژوهشگر مسائل زنان و خانواده با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی حضور اجتماعی زن را میخواهد و لذا مسئولیت اجتماعی برای زن ایجاد شده است ادامه داد:  هیچ یک از سیاست گذاران و قانونگذاران ما نتوانستند مدلی مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی ایجاد کنند، متاسفانه قشر نخبگان دغدغه‌هایشان بر روی ۲۰ درصد زنان شاغل است چرا کسی به هشتاد درصد زنان خانه‌دار فکری نمی‌کند.

وی با بیان اینکه چرا به دنبال قوانینی نبوده ایم که به زن در درون خانواده کرامت بدهیم، متاسفانه به جایی رسیده که با آسیب‌های حوزه خانواده مواجه هستیم خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته شاهد رشد چشمگیر در بحث اشتغال زنان، مشارکت سیاسی و اجتماعی آن‌ها بوده ایم، در بخش‌های سیاستگذاری و قانونگذاری نتوانستم به یک مدل بعد از چهل دهه برسیم این در حالی است که خانواده باید از آسیب‌ها مصون بماند.

عاطفی با بیان اینکه باید از ظرفیت ۸۰ درصدی زنان در خانواده بهره ببریم افزود: باید بحث اقدام و عمل در بدنه عموم زنان به عنوان حرکت خودجوش مردمی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه جامعه زنان سرمایه کشور هستند گفت: زنان در حوزه فناوری اطلاعات و فضا‌های مجازی به خوبی حضور دارند، این در حالی است که ما سیاست و برنامه مدونی برای مدیریت این حوزه نداریم، متاسفانه سبک زندگی برخی از خانواده‌ها تناسبی با سبک زندگی ایرانی ندارد.

مریم اردبیلی پژوهشگر مسائل زنان در ادامه اظهار کرد: ما در قبال تک‌تک زنان جامعه مسئولیت داریم لذا باید مسیر سهل، آسان و مطمئنی را ایجاد کنیم، باید به درک عمیق و قوی از مسائل برسیم تا بتوانیم رو به جلو قدم بگذاریم، باید از ظرفیت‌های استفاده نشده‌ی بانوان با درایت ایرانی به صورت شبکه‌ای استفاده کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار