کمیته امور خارجی کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به وزیر امور خارجه و سرپرست وزارت دفاع این کشور خواستار پاسخگویی آن‌ها درباره افتادن تسلیحات آمریکایی به دست عوامل القاعده در یمن شد.

کنگره آمریکا: چرا تسلیحات آمریکایی به دست عوامل القاعده در یمن افتاده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع این کشور خواستار پاسخگویی آن‌ها در این خصوص شد که چرا تسلیحات آمریکایی به دست عوامل القاعده در یمن افتاده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، الیوت. ال. انگل (Eliot L. Engel) رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا امروز همراه با شماری از اعضای این کمیته از دو حزب جمهوری خواه و دموکرات با ارسال نامه‌ای خواستار پاسخگویی دولت ترامپ در این خصوص شد که چرا تسلیحات آمریکایی به دست عوامل القاعده در یمن افتاده است.

در این نامه که برای مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع این کشور ارسال شده است، اعضای این کمیته نگرانی خود را درباره گزارش‌های اخیر مبنی بر اینکه عربستان سعودی و امارات عربی متحده تسلیحات ساخت آمریکا را به دست گروه‌های افراط گرا رسانده اند، ابراز داشتند.

در این نامه آمده است: «ما انتقال غیرقانونی تسلیحات آمریکایی از طرف دولت‌های عربستان سعودی و امارات به گروه‌های افراطی را به منزله خطری برای امنیت ملی آمریکا و منافعمان می‌دانیم. این همچنین به منزله نقض صریح توافقنامه‌های دو جانبه در رابطه با قانون کنترل تسلیحات است.»

این نامه به امضای برخی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از جمله مایک مک کول، تد یوهو، براد شرمن، ویلیام کیتینگ، امی برا، جرالد‌ای کانولی، تید داچ، آلبیو سیرس، آدریانو اسپالیات، دیوید سیلسین، اندی لوین، تد لیو، دیوید ترون، جو ویلسون، ویسنته گونزالز، ابیگیل اسپنبرگر، تام مالینوفسکی، ایلهان عمر، کالین آلرد و ران رایت رسیده است.

در این نامه همچنین آمده است: «ما با نوشتن این نامه مراتب نگرانی خود را درباره اینکه عربستان سعودی و امارات تسلیحات ساخت آمریکا را به گروه‌های وابسته به القاعده می‌دهند، ابراز می‌کنیم. این به منزله نقض توافقنامه‌های تسلیحاتی موجود با آمریکاست. ما خواهان توضیح سریع مقامات درباره همه جزئیات مربوط به این گزارش‌ها هستیم.»

در ادامه این نامه چنین آمده است:

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان که چهارم فوریه سال ۲۰۱۹ پخش شد، عربستان سعودی و امارات تسلیحات و تجهیزات نظامی ساخت آمریکا را به گروه‌های تروریستی مرتبط با القاعده و برخی از گروه‌های شبه نظامی داده اند تا با استفاده از آن‌ها صحنه سیاسی یمن را تحت تاثیر قرار دهند. گزارش‌های مختلف رسانه‌ها در این رابطه بسیار هشدار دهنده هستند.

بر اساس گزارش ها، تسلیحات و تجهیزات نظامی ساخت آمریکا به گردان‌های ابوعباس که یکی از گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده در شبه جزیره عربستان است، انتقال داده شده است. برخی از این تجهیزات هم به گروه الویه العمالقه داده شده است.

عادل عبده فاری رئیس گروه گردان‌های ابوعباس است که ۲۵ اکتبر سال ۲۰۱۷ در فهرست تروریست‌های خارجی تحت تعقیب آمریکا قرار گرفته است.

او از یک ایدئولوژی افراطی برخوردار است و در کنار القاعده در شبه جزیره عربستان و دیگر گروه‌های تروریستی افراط گرا فعالیت می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها این گروه هم اکنون خودور‌های نظامی (M-ATVs) ساخت آمریکا را در اختیار دارد. سعودی‌ها و اماراتی‌ها این خودرو‌ها را از آمریکا خریداری کرده اند. انتقال این خودرو‌ها به گردان‌های ابوعباس مایه نگرانی است.

بر اساس برخی گزارش ها، خودرو‌های نظامی ام آر‌ای پی که آمریکا به امارات فروخته است در اختیار گروه الویه العمالقه قرار گرفته است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، عربستان سعودی موشک‌های ضد تانک ساخت آمریکا را در مناطق تحت کنترل القاعده در شبه جزیره عربستان فروریخته است.

انتقال غیرقانونی تسلیحات آمریکایی از طرف دولت‌های عربستان سعودی و امارات به گروه‌های افراطی را به منزله خطری برای امنیت ملی آمریکا و منافعمان می‌دانیم. این همچنین به منزله نقض صریح توافقنامه‌های دو جانبه در رابطه با قانون کنترل تسلیحات است.

اگر این گزارش‌ها درست باشند، این به منزله ناکامی آشکار در حفاظت از فن آوری نظامی آمریکا است. این موضوع می‌تواند دشمنان ما را در یمن و در سراسر خاورمیانه (غرب آسیا) قدرتمند کند.

این موضوع سبب می‌شود که آن‌ها به تسلیحات و مین‌هایی دست پیدا کنند که با آن‌ها بتوانند به خودرو‌های ساخت ما آسیب وارد کنند. آن‌ها می‌توانند همچنین به فن آوری‌های اطلاعاتی و مخابراتی این خودرو‌ها دست پیدا کنند و از آن‌ها بهره برداری کنند.

ما خواهان پاسخگویی فوری شما در رابطه با انتقال غیرقانونی تسلیحات و تجهیزات ساخت آمریکا به این گروه‌ها و همچنین ارائه هرگونه تحقیقات در این رابطه از طرف وزارت دفاع و وزارت خارجه هستیم.

ما خواهان برداشته شدن گام‌های بیشتر برای رسیدن به نتیجه هستیم. ما می‌خواهیم که توافق‌های دوجانبه به خوبی زیرنظر گرفته شوند و بهبود پیدا کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار