سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق با فرماندار سردشت دیدار و گفتگو کرد.

دیدار سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق با فرماندار سردشتبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،در راستای تقویت مناسبات اقتصادی و تسهیل تردد مرزی و تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق سرکنسول جمهوری اسلامی ایران با فرماندار سردشت دیدار و گفت و گو کرد.
 
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق با اشاره  به رسمی شدن مرز کیله سردشت و ایجاد ساز و کار‌های لازم در این گمرک گفت: دشمنان با بسیج همه امکانات در جهت یک جنگ اقتصادی تمام عیار علیه کشور ما شکل داده که این جنگ اقتصادی یک جهاد و مقابله و در واقع تلاش تمام عیار را می‌طلبد که بخش زیادی به دست خود انجام می‌گیرد.

مرتضی عبادی با اشاره به دیدار اخیر با رئیس جمهور کشور عراق و تاکید بر حمایت و موافق بودن رسمی شدن مرز کیله سردشت افزود: آمادگی کامل در کشور عراق فراهم و مهیا شده و به ویژه اکنون این کشور که در حال باز‌گشایی راه‌های خود به کشور‌های همسایه است ظرفیت و قابیلت خوبی به عنوان یک مرکز برای تامین بخشی از کالا‌های مورد نیاز و صادرات کالای ایرانی است.

وی با بیان اینکه سالیانه به این کشور بیش از ۱۳ میلیارد دلار صادرات نفتی و غیر نفتی و از طرفی سال گذشته بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار وارادات انجام گرفته، تاکید کرد: بین واردات و صادرات توازنی نیست که باید با رفع مشکلات و موانع توازن حاصل شود.

عبادی با اشاره به رسمی شدن مرز کیله خاطر نشان کرد: نباید منتظر آن بود تا مرز کیله سردشت رسمی شود و فعالیت‌ها گسترش یابد بلکه بر عکس، رسمی شدن منوط به رونق مبادلات اقتصادی است.

وی عدم فعالیت شبانه‌روزی بازارچه، کندی در ترخیص کامیون‌ها، عدم زیر‌ساخت‌های مناسب، عدم تردد سهل و روان و عدم کارت‌های بازرگانی برای صادرات را از عمده مشکلات بازارچه عنوان کرد و ادامه داد: در تجارت و اقتصاد هیچ یک از کشور‌ها خود را سوا نمی‌کند و با هم همکاری و هماهنگی دارند که برای رفع مشکلات نیز می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق در پایان بر تسهیل در امور تجاری فعالان اقتصادی و توسعه صنعت گردشگری و همچنین استفاده بهینه از ظرفیت‌ها تاکید کرد.

فرماندار سردشت نیز در این دیدار بیان داشت: بازارچه رسمی کیله یکی از پتاسیل‌ها و ظرفیت‌های شهرستان برای رونق اقتصادی است و در شرایط کنونی برای افزایش نرخ اشتغال ضرورت تبدیل آن به گمرک رسمی قابل تامل و پیگیری است.

وی به بحث تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: اگر ساز و‌ کا‌رهای لازم در بازارچه کیله فراهم گردد با رعایت مقررات تجاری کشورمان این مرز می‌تواند فرصت خوبی برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان باشد.

فرماندار سردشت تصریح کرد: مرز کیله برای صادرات تولیدات داخلی و واردات مواد اولیه مراکز تولیدی می‌تواند موثر باشد و با تهاتر کالا در جهت ایجاد اشتغال حائزاهمیت است.

وی ابراز امیدواری کرد تا با همت مسئولین مقدمات لازم فراهم گردد تا مرز کیله بعنوان ظرفیتی بالقوه در جهت توسعه شهرستان وارائه خدمات بهینه بازرگانی وخدماتی برای رونق معیشت مردم استفاده شود.
 
انتهای پیام/م
 

سفر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق به سردشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.