به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، منتور میتواند در حل مشکلات کسب وکار یا مسائلی که در حرفهی خود با آنها مواجهید به شما کمک کند؛ البته درصورتی که تصمیم بگیرد با شما کار کند. برای پیدا کردن یک راهنما، به جای فکرکردن به اینکه این اشخاص چه کاری میتوانند برای شما انجام دهند، باید منافع ارزشمندی به آنها ارائه دهید.
بیشتربخوانید : چگونه اعتماد مدیر خود را جلب کنیم؟
این گفتهی دن ساکس مدیرعامل و هم بنیان گذار اپ دایرکت است. شرکت او که در سال ۲۰۰۹ تأسیس شده، سرویسهای دیجیتالی متنوعی را روی دستگاههای مختلف ارائه کرده و با ۳۵ میلیون کسب وکار در سراسر جهان کار میکند. ساکس در کل زندگی حرفهای خود، به عنوان یک مربی عمل کرده و با بسیاری از مربیان نیز کار کرده است. او میگوید:
اگر کمک منتورهای من نبود، هیچ وقت در جایگاه امروزی خود نبودم. منتورها کمک کرده اند تا این ساختار ایجاد شود... ما را به سرمایه گذارها، کارفرماها و مشتریان بالقوه معرفی کرده اند… و در فرایند استخدام و مصاحبهی کارمندان شرکت به ما کمک کرده اند.
منتور خود را شناسایی کنید
پیدا کردن یک منتور آسان نیست. شما میتوانید در ازای خدمات یک متخصص، به او پول پرداخت کنید یا به طور رایگان برایش کار کنید. بااین حال، این رویکردها ممکن است برای یک مدیر یا رهبر کسب وکار در یک حوزهی تخصصی که با مشغلهی زیاد و کمبود زمان مواجه است، جذاب نباشد.
جان چمبرز، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سابق شرکت سیسکو، یکی از موثرترین مربیان ساکس بوده است. ساکس دو سال پیش، در اجلاس سران وب در لیسبون چمبرز را ملاقات میکند. ساکس میگوید:
من چندبار ایمیل زدم، جوابی نیامد. بعد به او پیامک زدم. او من را به دستیارش ارتباط داد. چندماه طول کشید تا یک قرار با او برنامه ریزی کنم...، اما من جان را ملاقات کردم و تاثیرگذارترین گفتگوی یک ساعتهای را که تا به حال داشتم تجربه کردم. او فقط گوش میداد و سؤال میپرسید و به من ایده و نظر میداد.
تفاوت بین یک مربی و یک مدیر را درک کنید
بعد از اینکه مربی احتمالی را شناسایی کردید، از خودتان بپرسید آیا این فرد با روش کار مطلوب شما سازگار است و آیا میخواهید طی چندسال آینده طبق روش کاری آنها کار کنید.
یک مدیر در یک شرکت بزرگتر ممکن است آرزوی شغل مدیر بالاسری خود را داشته باشد، اما این بدان معنا نیست که مدیر او باید به عنوان مربی اش عمل کند. به طور مشابه، یک کارآفرین مجبور خواهد بود خارج از کسب وکار یا حتی صنعت خود به دنبال یک مربی با تجربهی مورد نیاز باشد. ساکس میگوید:
نکتهی کلیدی شناسایی ارزشی است که این مربیان از کار کردن با شما به دست می آورند. باید کسی باشد که شما او را تحسین میکنید و برایش احترام قائلید و کسی باشد که تفاوت بین مربی گری و مدیریت را بداند.
دانشجوی خوبی باشید
توسعهی یک ارتباط مفید متقابل بین مربی و منتور ممکن است ماهها یا سالها طول بکشد و این مستلزم این است که هر دو طرف به طور مرتب ازطریق تلفن یا حضوری با یکدیگر گفت: وگو کنند.
همچنین یک دانشجوی خوب برای افزودن ارزش ایجادشده تلاش میکند. به عنوان مثال، ساکس به این میاندیشد که برای کمک به کسب وکار منتور خود چه کاری میتواند انجام دهد. او همچنین قدردانی از مربیان خود را یک اولویت میداند و این را ازطریق یادداشتهای دست نویس، هدایا و معرفی به افراد ثالثی نشان میدهد که برای هر دو طرف مفید باشند. او میگوید:
کلید کارکردن با یک مربی، درک ارزشی است که او فراهم میکند و نیز ارزشی که او از شما به دست میآورد و بهترین بهره را از اینها کسب کردن.
با برنامهی زمانبندی مربی خود هماهنگ شوید
دانشجویان خوب باید منافعی را که میتوانند به رابطه اضافه کنند، شناخته و در چارچوب برنامهی زمان بندی منتور خود کار کنند. ساکس سه سال اخیر را به مربی گری ۱۰ کارآفرین به طور مستقیم و از راه دور سپری کرده است. او در زمان آزاد هفتگی خود با این فراگیران کار میکند.
تقویم من به طور کلی از ساعت هشت تا هفت هر روز هفته رزرو میشود. اگر کسی مایل باشد میتواند به من پیام ارسال کند یا یک مکالمهی پنج دقیقهای بگذارد یا در تعطیلات آخر هفته ملاقات مختصری برای خوردن قهوه یا شام داشته باشد ... همه اینها راههای متفاوتی هستند که آنها میتوانند با من کار کنند.
یک دانشجو با مربی جدید ممکن است انتظار فردی با تجربهی بیشتر را برای ارائهی پاسخ یا توصیه برای انجام کارهای پیش رو داشته باشد. طبق نظر ساکس، این روش تفکر اشتباه است.
یک مربی خوب به جای گفتن پاسخ ها، اغلب از شما سوالات درستی میپرسد تا شما را وادار به فکر کردن دقیق در مورد استراتژی یا تاکتیکهای خود کند.
اگرچه یک مربی میتواند به شما کمک کند تا به طور کامل و عمیق به ایده هایتان فکر کنید و از اشتباهات اجتناب کنید، اما قدم بعدی به انتخاب شما بستگی دارد. ساکس میگوید:
هیچ راه حل ساده و سریعی برای مشکلات وجود ندارد.
منبع: نوداد
انتهای پیام/