تنگ تامرادی بخشی از هویت و تاریخ پرافتخار کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بویراحمد است که با وجودظرفیت‌های متنوع در بخش‌های گوناگون، اما همچنان با نداشتن امکانات و زیرساخت‌های اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  ، تنگ تامرادی به واسطه رزم آوران دلیرش و زنان و مردان سلحشور دیروزش بر صفحه تاریخ پرافتخار ایران می‌درخشد، اما امروز دست‌های پینه بسته زنان و لب‌های ترکیده کودکانش از نامهربانی‌ها و محرومیت‌های به جا مانده از گذشته حکایت می‌کند.

منطقه تنگ تامرادی بدلیل طبیعت بکر و زیبا یکی از جاذبه‌های ناشناخته گردشگری در شهرستان بویراحمد است و از نظر بسیاری از کارشناسان و متولیان حوزه گردشگری، هویت تاریخی در کناز طبیعت زیبا کلید توسعه این منطقه بوده که تاکنون بدلیل بی توجهی متولیان نتوانسته در رونق اقتصادی و بهبود وضع معیشتی مردم این دیار سهیم باشد.

پراکندگی روستاها، کوهستانی و سخت گذر بودن منطقه و انباشت شدن مشکلات و تنگنا‌های تاریخی و از گذشته‌های دور به جا مانده، کار خدمات رسانی و تلاش دولت برای اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی در این منطقه را نیز با چالش مواجه کرده است.

 جاده دسترسی مهمترین دغدغه ساکنان و اولویت نخست توسعه

ساکنان منطقه تنگ تامرادی در روستا‌های مختلف آن در حالی که با مشکلات متعدد و دغدغه‌های فراوان دست و پنجه نرم می‌کنند، اما خواسته و مطالبه اساسی آنان و در عین حال اولویت نخست مسئولان و متولیان امر برای توسعه و عبور از تنگنا‌ها ساخت و بهسازی جاده دسترسی منطقه است.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در ادامه بازدید و دیدار با ساکنان روستا‌های مختلف شهرستان بویراحمد در دیدار صمیمی با مردم این منطقه، گلایه‌های آنان را رو در رو شنید و به آنان گفت: احداث و بهسازی جاده دسترسی به منطقه تنگ تامرادی از ۲ مسیر در اولویت قرار گرفته است.

غلام محمد زارعی اظهار داشت: جاده دسترسی به روستا‌های تنگ تامرادی که زیرساخت مهم برای توسعه همه جانبه آن نیز محسوب می‌شود از ۲ مسیر سپیدار و منطقه کوشک و حدفاصل تونل شماره ۲ جاده یاسوج- بابامیدان در دست مطالعه است.

وی تصریح کرد: بر اساس برآوردی که اداره کل راه و شهرسازی و فرمانداری بویراحمد انجام داده اجرای این جاده دسترسی از طریق این ۲ مسیر رقمی افزون بر ۲۹۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

زارعی مساله کم آبی در حوزه کشاورزی و آب آشامیدنی را از دیگر مشکلات این منطقه دانست و گفت: باید ضمن رعایت مصرف بهینه و درک شرایط موجود کشور توسط مردم، مسئولان و مدیران استانی و شهرستانی باید به دنبال راهکار‌های کوتاه مدت برای رفع این مشکلات باشند.

وی گفت که دولت نشان داده که برای توسعه پایدار در روستا‌ها و رسیدگی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته مصمم است و خدمات شایانی نیز ظرف سال‌های گذشته در حوزه‌های مختلف گازرسانی، برق رسانی، آبرسانی، بهداشت و درمان، راه، مخابرات و ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ای در روستا‌های بویراحمد و دنا انجام داده است.

نماینده مردم بویراحمد در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرف پنج سال گذشته برغم تنگنا‌های اقتصادی و بحران کم آبی افزون بر ۲۰۰ کیلومتر خطول لوله انتقال و کانال‌های آبیاری در زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های بویراحمد و دنا ایجاد شده است.

فرماندار شهرستان بویراحمد نیز رفع مشکلات و دغدغه روستائیان و توسعه همه جانبه در روستا‌ها را از اولویت‌های اساسی مدیریت اجرایی استان و شهرستان بویراحمد دانست.

شاهرخ کناری با اشاره به پراکندگی، سخت گذر بودن و محرومیت بسیاری از روستا‌های بویراحمد، اظهار کرد: در مناطق روستایی این شهرستان با وجود خدمات ارزنده، ولی به دلیل عمق محرومیت‌های بر جای مانده از گذشته هنوز خدمات رسانی برای مردم محسوس نیست.

وی ادامه داد: بیش از ۶۰۰ روستای دارای سکنه در شهرستان بویراحمد وجود دارد که حدود نیمی از آن‌ها زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

کناری یادآور شد: یکی از مهمترین مشکلات روستا‌های شهرستان بویراحمد نبود جاده ارتباطی مناسب است که با رفع این معضل ارائه خدمات در سایر حوزه‌ها نیز تسهیل خواهد شد.

وی گفت: از جمله مناطقی که در سطح شهرستان بویراحمد و حتی استان به نقاط پراکنده روستایی معروف است همین منطقه تنگ تامرادی است.

وی یادآور شد: وجود همین مشکل تا حدود زیادی خدمات رسانی سریع و مناسب را به مردم قدرشناس این دیار با مشکل مواجه کرده است.

کناری ابراز داشت: تنها برای رفع ۲ مشکل عمده روستا‌های این منطقه شامل تامین آب آشامیدنی و جاده دسترسی بر اساس براورد اولیه رقمی افزون بر ۳۳۰ میلیارد ریال نیاز است.

کناری یادآور شد: طرح جامع آبرسانی برای روستا‌های تنگ تامرادی در دست مطالعه است که قرار است با همکاری نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس، استاندار و شرکت آبفای روستایی از محل صندوق توسعه ملی برای سال آینده تامین اعتبار شود.

وی گفت: جاده دسترسی به روستا‌های تنگ تامرادی که در حقیقت مهمترین نیاز و اولویت زیرساختی برای خروج از بن بست و هموار کردن مسیر توسعه آن است نیز در دستور جدی فرمانداری و راه و شهرسازی استان قرار دارد.

وی با بیان اینکه جاده دسترسی به این منطقه از ۲ مسیر انجام می‌شود، گفت: یک مسیر آن از حدفاصل روستا‌های نسه-نرگسی به طول حدود ۲۰ کیلومتر است.

فرماندار بویراحمد گفت: اجرای طرح بهسازی و آسفالت این مسیر رقمی افزون بر ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

کناری تصریح کرد: مسیر دوم آن نیز از سمت جاده یاسوج- بابامیدان و حدفاصل منطقه کوشک تا حدود آبشار تنگ تامرادی و روستا‌های نسه به طول حدود ۸ کیلومتر است.

فرماندار بویراحمد یادآور شد: میزان اعتبار مورد نیاز اولیه این طرح نیز افزون بر ۱۴۰ میلیارد ریال است.

منطقه تنگ تامرادی با جمعیتی افزون بر یکهزار و ۵۰۰ نفر در قالب بیش از ۳۰ روستای پراکنده در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

انتهای پیام/غ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.