بهره‌برداری از چهار فاز پارس جنوبی تا آخر اسفند/ پرونده توسعه فاز‌های پارس جنوبی تا سال ۹۹ بسته می‌شودمعاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت:با توجه به مراحل پایانی توسعه ،امیدواریم چهار فاز ۲۴ پارس جنوبی تا پیش از تعطیلات نوروز سال ٩٨ به بهره برداری رسمی برسند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، رضا دهقان معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران طی بازدید از پالایشگاه فاز‌های ۱۳، ۱۴ ، ۲۲ و ۲۴ ، پیشرفت هر کدام از طرح‌های توسعه این فاز‌ها را حدود ۹۴ درصد اعلام کرد .

وی با اشاره به عملیاتی شدن سکو‌ها و آمادگی کامل ردیف‌های شیرین سازی و واحد‌های جانبی پالایشگاه‌های این دو طرح گفت: با توجه به مراحل پایانی توسعه، انتظار می‌رود فاز‌های ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ تا پیش از تعطیلات نوروز سال ٩٨ به بهره برداری رسمی برسند.

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تحقق تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز از بخش سکو‌های دریایی فاز ۱۴ گفت: پیشرفت کلی این طرح حدود ۷۰ درصد است و مطابق برنامه موجود اولین ردیف پالایشگاهی در زمستان سال ۹۸ وارد مدار می‌شود.

پرونده توسعه فاز‌های پارس جنوبی تا سال ۹۹ بسته می‌شود

دهقان به تکمیل کل طرح توسعه فاز ۱۴ در سال ۹۹ و بسته شدن پرونده توسعه فاز‌های پارس جنوبی به استثنای فاز ۱۱ اشاره کرد و گفت: کار بر روی فاز ۱۱ ادامه دارد و بزودی شاهد خبر‌های جدیدی درباره این طرح خواهیم بود.

قرارداد‎ طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تیر۹۶ به کنسرسیوم شرکت فرانسوی توتال، شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) و پتروپارس ایران با سهم به ترتیب ۵۰،۱، ۳۰ و ۱۹.۹ درصد سپرده شد.

هدف از اجرای این طرح تولید حداکثری و پایدار روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب (برابر با حدود ۵۶ میلیون مترمکعب) گاز غنی ترش از منابع بخش فراساحل فاز ۱۱ میدان گازی مشترک پارس جنوبی و انتقال آن به خشکی عنوان و برآورد شد در طول ۲۰ سال دوره قرارداد، ۳۳۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی غنی و ترش از این میدان مشترک تولید شود که از این گاز غنی ترش می‌توان حدود ۲۹۰ میلیون بشکه میعانات گازی، ۱۴ میلیون تن گاز مایع، ۱۲ میلیون تن اتان و ۲ میلیون تن گوگرد به همراه ۳۱۵ میلیارد مترمکعب گاز سبک شیرین تولید کرد.

شرکت توتال پس از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در اردیبهشت ۹۷ و بازگشت تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا، از توسعه این فاز خارج شد و سهم این شرکت طبق قرارداد به شرکت سی‌ان‌پی‌سی‌آی واگذار شد.

در سفر اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی به چین، وزیر نفت نیز همراه او بود تا تکلیف حضور چینی‌ها در فاز ۱۱ مشخص شود.

طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی ۲۴ فاز دارد که ۱۸ فاز آن اکنون در مدار تولید است و چهار فاز شامل ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ قرار است تا پایان امسال به بهره‌برداری برسند.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: وزارت نفت ، شرکت نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.