صادرات یک میلیارد دلاری کالا از استان کردستان به خارج از کشور

مدیرکل گمرکات کردستان گفت: در ۱۱ ماهه امسال یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۶۸۴ دلار کالا از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،به نقل از روابط‌ عمومی گمرک، بختیار رحمانی‌پور گفت: میزان صادرات کالا در ۱۱ ماهه امسال از طریق گمرکات کردستان، یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۶۸۴ دلار به وزن یک‌میلیون و ۷۷۸ هزار و ۶۳ تن کالا بوده است.

وی افزود: حدود ۶۰ درصد از این میزان صادرات مربوط به کالا‌های اظهارشده در گمرکات استان به ارزش ۹۹۸ میلیون دلار و ۴۰ درصد مربوط به کالا‌های اظهار شده در سایر گمرکاتی بوده که از مرز‌های کردستان به کشور عراق صادر شده است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان اعلام کرد: میزان صادرات کالا در ۱۱ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۴۴ درصد و از نظر ارزشی ۷۵ درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال‌جاری تا پایان بهمن‌ماه ۵۳۱ میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش بیش از ۴۸۲ میلیون دلار از گمرکات استان کردستان به کشور عراق صادر شده است.

رحمانی‌پور افزود: عمده کالا‌های صادراتی از گمرکات استان شامل سبزی و نباتات به ارزش ۲۱۴ میلیون دلار، میوه‌های خوراکی به ارزش ۱۵۷ میلیون دلار، مصنوعات پلاستیکی به ارزش ۱۱۷ میلیون دلار و مصنوعات چدن و فولاد به ارزش ۴۶ میلیون دلار و ماهی و آبزیان به ارزش ۴۵ میلیون دلار بوده است.

وی اظهار کرد: در ۱۱ ماهه نخست امسال ارزش کالا‌های واردشده ۴۰ میلیون و ۷۷۳ هزار و ۷۶۱ دلار به وزن ۱۱ هزار و ۳۱۶ تن بوده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی و وزنی به‌ترتیب ۳۸ و ۸۲ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان گفت: مهمترین اقلام وارداتی در این مدت مذکور شامل ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی به ارزش ۲۶ میلیون دلار، مصنوعات آلومینیوم به ارزش ۵ میلیون دلار، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی به ارزش ۳ میلیون دلار، وسایل نقلیه زمینی به ارزش ۳ میلیون دلار و مواد پلاستیکی به ارزش یک میلیون دلار بوده است.

وی یادآور شد: درآمد گمرکات استان کردستان در ۱۱ ماهه امسال ۵۵۴ میلیارد و ۸۷۶ میلیون و ۷۷ هزار و ۳۹۹ ریال بوده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات کردستان از رشد ۴ درصدی ترانزیت خارجی مقصد از تنها مرز ترانزیتی استان و کسب رتبه دوم کشوری این مرز خبر داد و خاطرنشان کرد: در ۱۱ ماهه نخست سال‌جاری یک‌میلیون و ۸۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۴۴۸ میلیون و ۳۸۳ دلار ترانزیت از مرز باشماق انجام شده که از لحاظ ارزشی ۲۹۱ و وزنی ۴۸۵ درصد رشد داشته است.

رحمانی‌پور با بیان اینکه در ۱۱ ماهه نخست امسال ۳۱۴ هزار و ۶۱۸ مسافر ورودی و ۳۲۶ هزار و ۵۲۱ مسافر خروجی از تنها مرز مسافری استان تردد کرده‌اند، گفت: این میزان تردد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۹ درصدی مسافرین خروجی و ۲۰ درصدی مسافرین ورودی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/م

 

 

 

برچسب ها: کالا ، گمرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.