کارشناس ارشد دفتر مطالعات منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از کاهش ۴۰ درصدی سیلاب در رودخانه کارون خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کاظم حمادی، کارشناس ارشد دفتر مطالعات منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: دبی اوج سیلابی رودخانه کارون در شهر اهواز در یک ماه گذشته نسبت به متوسط بلند مدت سیلاب، حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به رتبه بندی سیلاب در ایستگاه‌های هیدرومتری کارون بزرگ در اهواز اظهار داشت: در این مطالعه که سیلاب‌ها بر اساس بزرگی آن رتبه بندی شده است، رتبه نخست (بزرگترین سیلاب) ثبت شده رودخانه کارون بزرگ در ایستگاه هیدرومتری اهواز به مقدار ۶ هزار و ۷۰۰ مترمکعب در ثانیه و در سال آبی ۴۸-۱۳۴۷ رخ داده است.

حمادی افزود: سیلاب رتبه دوم به بزرگی ۵ هزار و ۶۲ مترمکعب در ثانیه و در سال آبی ۷۲-۱۳۷۱ و سیلاب رتبه سوم به بزرگی ۴ هزار و ۷۷۸ مترمکعب در ثانیه و در سال آبی ۵۹-۱۳۵۸ در این رودخانه مشاهده شده است.

کارشناس ارشد دفتر مطالعات منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: بنابراین سیلاب اخیر (سال جاری) یک واقعه بسیار معمولی بوده و انتظار می‌رفت هر ساله حادث شود.

این مقام مسئول اذعان داشت: بررسی سیلاب‌های با رتبه‌های اول تا دهم حوضه‌ها نشان می‌دهد که وقوع سیلاب‌ها به صورت تصادفی در سال‌های متفاوتی رخ می‌دهد، اما بررسی سیلاب‌های با رتبه‌های آخر مثلاً رتبه‌های ۴۵ تا ۵۰ نشان می‌دهد که همگی آن‌ها تقریباً در ۱۰ آخر دوره مورد مطالعه مصادف با خشکسالی‌های سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ واقع شده است.

کارشناس ارشد دفتر مطالعات منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در این باره گفت: در حال حاضر و طی بهمن ماه گذشته دبی (آبگذری) اوج سیلابی رودخانه کارون در شهر اهواز به حدود یکهزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسیده که نسبت به متوسط بلند مدت سیلاب، حدود ۴۰ درصد کمتر است.

انتهای پیام/گ

حجم آب ورودی به کارون کاهش یافت

برچسب ها: مدیریت بحران ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.