اسلامی گفت:از ابتدای سال تاکنون شاهد افزایش چند برابری مصالح مورد نیاز این پروژه بودیم و این مساله انصراف برخی از پیمانکاران از کار را به دنبال داشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، با گسترش شهرنشینی و بزرگ شدن شهر‌ها در ایران، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی به یک مسئله ضروری برای مردم و شهرداری‌ها تبدیل شد که بی توجهی به آن، بدتر شدن وضعیت ترافیکی را در معابر شهر‌ها به دنبال دارد.

شهر قم طی سال‌های اخیر با رشد جمعیت خود به یکی از کلان‌شهر‌های کشور تبدیل و این مساله موجب ایجاد چالشی به نام ترافیک در این شهر شد. برای حل این مشکل از چند سال پیش، شهرداری قم پروژه متروی این شهر را آغاز کرد، پروژه‌ای که مردم شهر قم انتظار افتتاح هر چه زودتر آن را دارند.

پروژه خط نخست متروی شهر قم که بیش از ۱۴ کیلومتر طول دارد، از قلعه کامکار تا جمکران بوده و این خط دارای ۱۴ ایستگاه است. مدیران شهرداری قم طی سال‌های اخیر بار‌ها وعده افتتاح فاز نخست این خط را دادند، اما هنوز خبری از افتتاح خط نخست متروی شهر قم نیست.

حسین اسلامی سخنگوی شورای اسلامی شهر قم  با اشاره به موضع شورای اسلامی شهر قم در خصوص پروژه متروی این شهر عنوان کرد: این شورا به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که این پروژه متوقف شود. پروژه متروی شهر قم پیشرفت خوبی داشته است و عاقبت پروژه‌های نیمه کاره برای متروی قم تکرار نمی‌شود و شهرداری حتی اگر بدهکار شود، این پروژه را متوقف نمی‌کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم افزود: بخشی از اعتبارات نقدی مورد نیاز پروژه متروی شهر قم توسط دولت تامین می‌شد و شهرداری قم با اختصاص زمین‌ها و املاک تهاتری تامین بخش دیگر اعتبارات این پروژه بزرگ را انجام می‌داد. دولت اکنون به دلیل مشکلات مالی خودش به دنبال حذف چنین کمک‌های مالی به پروژه متروی قم است که چنین اقدامی موجب می‌شود برای تامین اعتبارات این پروژه فشار مالی به مردم این شهر وارد شود.

وی ادامه داد: بخش اعظم پروژه متروی شهر قم در زیرزمین در حال اجرا است و به این دلیل مردم متوجه پیشرفت این پروژه نشدند. تونل متروی شهر قم به سرعت حفر شد و اگر با مشکل تحریم‌ها در سال جاری مواجه نمی‌شدیم، بخشی از پروژه متروی شهر قم در سال ۹۷ به بهره برداری می‌رسید.

اسلامی گرانی مصالح ساختمانی را از مشکلات پروژه متروی شهر قم دانست و عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون شاهد افزایش چند برابری مصالح مورد نیاز این پروژه بودیم و این مساله انصراف برخی از پیمانکاران از کار را به دنبال داشت، به همین دلیل مجبور به قبول متمم برای قرارداد پیمانکاران پروژه متروی شهر قم برای ادامه این پروژه شدیم.

یکی از انتظارات اصلی مردم شهر قم تکمیل پروژه‌های نیمه تمام این شهر از جمله مترو است، مساله‌ای که باید مدیران استان قم از جمله استاندار جدید این استان آن را مدنظر قرار بدهند و برای تکمیل متروی شهر قم تلاش کنند، پروژه‌ای که بخش زیادی از عملیات اجرایی خط نخست آن اجرا شده و تاکنون از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است.

سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم با اشاره به بودجه پروژه متروی شهر قم تصریح کرد: شهرداری برای این پروژه در گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخت و اکنون هم به دنبال اخذ مجوز برای انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دیگر برای پروژه متروی شهر قم است. از بودجه شهرداری، ۷۰ میلیارد تومان برای این پروژه در نظرگرفته شده است و ۵۰ میلیارد تومان بودجه هم از منابع استانی قرار است که به این پروژه اختصاص پیدا کند.

وی ادامه داد: برای اخذ فاینانس برای خط نخست پروژه متروی شهر قم تلاش کنیم، البته برنامه ریزی شده بود که نخستین فاز این پروژه در اوایل سال ۹۸ به بهره برداری برسد و تمام کوشش ما برای تحقق این وعده است، اما در زمینه تامین تجهیزات برای پروژه متروی شهر قم با مشکلاتی روبه رو هستیم.

وی تاکید کرد: بیشتر این تجهیزات باید از خارج کشور وارد شود و در زمینه باز کردن ال سی برای واردات تجهیزات متروی شهر قم مشکلاتی وجود دارد.

شهردار قم افزود: به دلیل نامعین بودن زمان حل مشکلات واردات تجهیزات مترو به شهر قم امکان تعیین زمان مشخص برای بهره برداری این پروژه وجود ندارد.

مردم قم امیدوار هستند که پروژه متروی شهر قم به عاقبت پروژه‌هایی نیمه تمامی همچون فرودگاه قم و منوریل قم گرفتار نشود. پروژه‌هایی که با اعتبارات زیادی در ابتدا شروع شدند و در ادامه پیشرفت خوبی داشتند، اما در نهایت نیمه کاره رها شدند، به همین دلیل مدیران کشور و استان قم باید توقف پروژه متروی قم را خط قرمز خود بدانند و از این مساله جلوگیری کنند.

انتهای پیام/ح

توقف مترو قم پشت خط «ال سی»

برچسب ها: مترو ، حمل ونقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.