وزیر امور خارجه روسیه آمریکا را به اتخاذ اقدامات یکجانبه برای حل تنش فلسطینی اسرائیلی متهم کرد و آن را برخلاف قانون بین‌المللی دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رسمی کویت، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه آمریکا را به اتخاذ اقدامات یکجانبه برای حل تنش فلسطینی اسرائیلی متهم کرد و آن را برخلاف قانون بین‌المللی برای حل بحران خاورمیانه دانست.

سرگئی لاوروف در آستانه سفر دوره‌ای به چهار کشور عرب منطقه، روابط کشورش را با کویت دوستانه، دیرین و اصیل دانست و بر اهمیت تلاش برای تقویت همکاری‌های مشترک تاکید کرد.

لاوروف با اشاره به سفر دوره‌ای به کشور‌های قطر، عربستان، کویت و امارات عربی متحده، جایگاه منطقه خاورمیانه را در سیاست خارجی روسیه جایگاهی ویژه دانست و گفت: گسترش روابط دوجانبه به ویژه در سایه توافقنامه‌های مشترک، موضوع گفتگو‌های او با مقامات این کشور‌ها خواهد بود.

لاوروف تاکید کرد، روسیه اهمیت زیادی برای تقویت هماهنگی با کشور‌های یاد شده در زمینه سیاست خارجی قائل است.

او افزود: بررسی مفصل اوضاع سوریه و قضیه تنش فلسطینی اسرائیلی، از جمله اهداف او از سفر به چهار کشور عربی منطقه است.

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره استراتژی کشورش در سوریه پس از نابودی داعش گفت: اوضاع سوریه پس از عملیات موفق نیرو‌های دولت سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه به تدریج رو به ثبات و آرامش است. با وجود پیروزی بر داعش، هنوز سخن گفتن از نابودی نهایی خطر تروریسم در سوریه زود است. هنوز کار‌های زیادی برای نابود کردن هسته‌های پنهان گروه‌های افراطی در سوریه به ویژه در منطقه کاهش تنش در استان ادلب باقی مانده است، استانی که بخش بزرگی از آن تحت سیطره افراد مسلح جبهه تحریر الشام قرار دارد، افراد مسلحی که بر ضد ساکنان غیرنظامی و نظامیان سوری و روس عملیات تحریک آمیز انجام می‌دهند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: ما هم اکنون با شرکای ایرانی و ترک برای اجرای تصمیمات کنفرانس گفتگوی ملی سوری کار می‌کنیم، زیرا پیش بردن راه حل سیاسی و آغاز کار کمیته تدوین قانون اساسی که در نشست سران کشور‌های ضامن یعنی روسیه، ترکیه و ایران در ۱۴ فوریه گذشته در سوچی روسیه مطرح شد، به تضمین ثبات و آرامش در سوریه وابسته است.

لاوروف همچنین با اشاره به ضرورت حل تنش فلسطینی اسرائیلی، آن را عنصر اصلی برای تضمین ثبات در کل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دانست و گفت: بدون پایان دادن به این نزاع نمی‌توان درباره آرامش در منطقه سخن گفت.

او در همین حال شرایط را برای حل نزاع فلسطینی اسرائیلی دشوار توصیف کرد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: کشورش همپیمانان را برای همکاری مثبت با روسیه و در درجه نخست در چارچوب کمیته بین‌المللی چهارگانه ویژه خاورمیانه، تشویق کرده است، کمیته‌ای که نمایندگان اعضای آن چند بار با یکدیگر دیدار کرده اند.

او افزود این در حالی است که واشنگتن روش دیگری در قالب اجرای گام‌های یکجانبه و میانجیگری انفرادی برگزیده است.

سرگئی لاوروف گفت: دو سال است که ما می‌شنویم که واشنگتن خواستار اعلام معامله قرن است، معامله‌ای که ادعا می‌کنند به برقراری صلح بین اعراب و اسرائیل منجر خواهد شد و این در حالی است که اعلام معامله قرن بار دیگر تا تشکیل دولت جدید در اسرائیل به تاخیر افتاده است.

وزیر خارجه روسیه هشدار داد طبق اطلاعاتی که به بیرون درز کرده است، سخن از گام‌های مبهم و عملیات "مبادله" در میان است، عملیاتی که برخلاف قانون بین المللی برای حل بحران خاورمیانه است.

او در همین حال در مورد اینکه فلسطینیان این معامله را بپذیرند ابراز شک و تردید کرد و گفت: کل جامعه بین الملل باید برای کاهش بحران در منطقه و از سرگیری حل نزاع فلسطینی اسرائیلی بر اساس قانون بین الملل و برگزاری مذاکرات مستقیم بین دو طرف نزاع تلاش کنند. روسیه کمیته بین المللی چهارگانه ویژه خاورمیانه را چارچوبی مفید برای تحقق این هدف می‌داند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار