روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی با اشاره به هارت و پورت‌های رئیس‌جمهور آمریکا بر سر جنگ تجاری با چین نوشت جهان به این موضوع که آمریکا قابل اعتماد نیست پی برده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی نوشت: طبق گزارش چند سازمان خبری، آمریکا و چین به انعقاد توافقی نزدیک می‌شوند که عملا به خصومت‌های تجاری پایان می‌دهد. طبق توافق گزارش شده، آمریکا بخش عمده تعرفه‌هایی را که سال گذشته اعمال کرد، بر می‌دارد. چین به نوبه خود به تعرفه‌های تلافی‌جویانه‌اش خاتمه می‌دهد و تغییراتی در سیاست‌های خود در ارتباط با سرمایه‌گذاری و رقابت ایجاد می‌کند و به شرکت‌های دولتی دستور می‌دهد مقادیر خاصی از تولیدات زراعی و فرآورده‌های انرژی آمریکا را خریداری کنند. البته دولت ترامپ این توافق را به عنوان یک پیروزی در بوق و کرنا خواهد کرد. اما در واقع هیاهو بر سر هیچ است.

در این مطلب آمده است: همانطور که توصیف شد، این توافق ارتباط چندانی با شکایت‌های واقعی درباره سیاست چینی‌ها که عمدتا شامل سرقت نظام‌مند مالکیت معنوی است، و نیز تاثیری بر عصبانیت ترامپ درباره عدم توازن تجاری آمریکا و چین ندارد. در اصل، ترامپ کوتاه آمده است.

اگر ماجرا همین باشد، آنچه بر سر توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی آمد، در اینجا تکرار خواهد شد. ترامپ آن توافق را به عنوان «بدترین توافق تجاری موجود» مورد انتقاد قرار داد. در پایان کار، آنچه ترامپ درباره آن مذاکره کرد -توافقنامه آمریکا مکزیک کانادا- یو.اس.ام.سی.ای- شباهت زیادی به وضعی داشت که قبل از آن حاکم بود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه این تحلیل نوشت: چرا رئیس جمهوری که معروف است به اینکه اعلام کرد «جنگ‌های تجاری خوب و پیروزی در آن‌ها آسان است» عملا پرچم سفید بلند می‌کند؟ علت اصلی آن است که معلوم شد برنده شدن اصلا آسان نیست.

بازار سهام مورد علاقه ترامپ از صحبت درباره جنگ تجاری بیزار است. سیاست حمایت از تولیدات داخلی طرفداران چندانی ندارد. در حقیقت افکار عمومی در دوره ترامپ بسیار بیشتر به سمت حمایت از تجارت آزاد سوق پیدا کرده است و اقدام تلافی‌جویانه چینی‌ها تاثیر بدی بر حوزه‌های انتخابیه به ویژه در ایالت‌های زراعی داشته است که ترامپ به آن‌ها متکی است.

توافق با چین هنوز محقق نشده است. ترامپ همچنین ممکن است جبهه دیگری در این جنگ تجاری در برابر صنایع خودروسازی اروپا باز کند.

محتمل بنظر میرسد که ظرف چند ماه بخش عمده جنگ تجاری، گرچه نه بطور کامل، فروکش کند. در آن صورت آیا با نگاهی به عقب مانند یک توفان گذرا بنظر میرسد که پیامد‌های معدود، اما درازمدتی بر جای گذشته است؟ نه، اینطور نیست. حتی اگر بخش عمده تعرفه‌ها برداشته شود، ستیزه‌جویی تجاری ترامپ لطمات ماندگاری بر اعتبار آمریکا و در نتیجه به اقتصاد جهانی که به نقش آمریکا متکی است، وارد ساخته است.

نیویورک تایمز در ادامه آورده است: کل جهان اکنون به دو نکته درباره آمریکا پی برده است. اول آنکه، قابل اعتماد نیست- توافق با آمریکا در واقع فقط یک پیشنهاد است، چون هرگز نمی‌دانید چه زمانی رئیس جمهور با بهانه‌تراشی آن را نقض خواهد کرد. دوم آنکه، آمریکا به آسانی تغییر موضع می‌دهد. رئیس جمهور ممکن است با جدیت درباره تجارت صحبت کند، اما به شیوه قلدرمآبی کلاسیک در صورت وقوع رویارویی از مهلکه کنار می‌کشد.

این روزنامه افزود: جهان درس گرفته است که آمریکا قابل اعتماد نیست. در ضمن عقب‌نشینی ناگهانی در رویارویی با چین نشان دهنده هارت و پورت توخالی آمریکا است. اینکه آمریکا بر اساس مصالح تغییر مسیر دهد، مسئله‌ای دیگر است. اما وقتی که آمریکا با آن همه موضع‌گیری‌های سخت به آسانی کوتاه می‌آید، این پیام را به جهان منتقل می‌کند که راه معامله با آمریکا چانه‌زنی همراه با حسن نیت نیست بلکه صرفا تهدید کردن پایگاه سیاسی رئیس جمهور است.

در انتهای این مطلب آمده است: سرانجام، آمریکا با تضعیف نظام بین‌الملل موجب می‌شود جهان هم برای خودش هم برای دیگران به مکانی بدتر تبدیل شود. بنابراین وارد نشدن در جنگ تجاری بهتر از روی دیگر سکه است. مسیری که دولت ترامپ در قبال توافقات تجاری اش در پیش گرفته است، موجب سلب اعتماد و احترام نسبت به آمریکا شده و این کشور را ضعیف‌تر از قبل کرده و پیروزی حاصل نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
برنی سندرز رئیس جمهور معقولی به نظر میاد . چطوره همین شخص و برای رباست جمهوری آمریکا در نظر بگیریم و از اون حمایت کنیم . نظرتون چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
چقدر ساده فکر می کنید، هیچ کس تا با معیار های صهیونیسم مطابقت نداشته باشد و وامدار صهیونیستها نباشد به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب نمی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
# مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
آمریکا فکر کرد منطق عدم قبول خدایش، همیشه درست است و به گمان خود خواست نشان بدهد که در برابر ایران برای خود بازی برد برد بدست آورد و برای ایران بازی باخت باخت ایجاد کرد. اما این ایران بود که با تکیه بر فرهنگ هزاران ساله خداپرستی و نیز قدرت اسلام، آمریکا را درس عبرتی برای آیندگان و بشریت کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
بالاخره خودشونم فهميدن که قابل اعتماد نيستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
روزی به آمریکا خواهیم گفت ای کشته که را کشتی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
آمریکا کشوری است درنده و گرگ صفت.
و افرادی هم که منفی میدهند یا آمریکاییها یا برده آمریکا.
مرگ بر آمریکای جنایتکار و خونریز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
ترامپ برجام برد برد را تبدیل به بی برنامگی باخت باخت کرد.

با بروز پدیده نوظهور ترامپ چه کسانی چی باختند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
ایران در کوتاه مدت اقتصادش را
امریکا برای همیشه اعتبارش را
اروپا هویتش را
اسرائیل امنیتش را
شیخ نشینا و عربستان دین و انسانیت و شرفشان را
و جهان ثبات و قوانینش را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۵:۴۶ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
دونالد.ترامپ.خود.میدانی.کارت.تمامه.تو.کمتر.از.انی.
راجع. ایرانی.سخن.بگویی.مرک.سیاست.رسیده.ببین.
هرکه.با.ال.علی.در.افتاد.ور.افتاد.
مرگ.بر.امریکا.مرگ.بر.صهیون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
اگر رئیس جمهور آمریکا ، سر سوزنی غیرت داشته باشد ، باید از خجالت بمیرد!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ailin
۱۵:۳۱ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
این امریکا نمیتونه دلار خودش رو ارزون کنه شده سیزده چهارده تومن بعد میان برا ما حرف مفت میزننو ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
جای این حرفها برو کار کن از آمریکا هم جلو میزنی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
چی میگی برای خودت
آخرین اخبار