رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان از تاخیر سه ماهه برگزاری لوی جرگه مشورتی صلح خبر داد.

لوی جرگه مشورتی صلح حداقل سه ماه به تاخیر افتاده استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، عمر داودزی، رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان امروز (سه شنبه 14 حوت/ اسفند) در مراسم گرامیداشت از روز جهانی زن اعلام کرد که برگزاری لوی جرگه مشورتی صلح حداقل سه ماه به تاخیر افتاده است.

داودزی گفت: به دلیل طرح شرایط تازه و مشکلات آب و هوایی که منجر به انسداد راه‌ها شده، جرگه مشورتی صلح برای حداقل سه ماه دیگر به تعویق افتاده است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان افزود: بر اساس شرایط جدید قرار است در این جرگه مشورتی نمایندگان تمام اقشار مردم افغانستان از داخل و خارج دعوت شوند تا شاخصه همه شمول بودن این جرگه تمثیل شود. به گفته وی، رعایت این شاخصه مهم نیازمند برنامه ریزی منظم و طولانی از سوی شورای عالی صلح می باشد.

داودزی بیان داشت: شورای عالی صلح در مدت این سه ماه تلاش می‌کند برنامه ریزی همه جانبه برای اشتراک نمایندگان شهروندان کشور از داخل و خارج در جرگه مشورتی صلح روی دست گرفته و این جرگه را به صورت همه شمول برگزار کند.

حدود سه هفته پیش اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به شورای عالی صلح دستور داد تا لوی جرگه مشورتی صلح را در اواخر ماه حوت/ اسفند برگزار کند اما پس از آن اعلام شد که این نشست با تاخیر برگزار می شود.

بر اساس ماده ۱۱۰ قانون اساسی افغانستان، «لوی جرگه» عالی ترین مظهر اراده مردم افغانستان است که درباره مسایل مهم مربوط به استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، مصالح علیای کشور، تعدیل قانون اساسی و محاکمه رئیس جمهور برگزار می شود.

اعضای پارلمان، مجلس سنا و روسای شوراهای ولایات و ولسوالی ها اعضای لوی جرگه را تشکیل می دهند. همچنین وزرا، اعضای دادگاه عالی و دادستان کل نیز می توانند بدون حق رای در آن حضور یابند.

گفتنی است که در این لوی جرگه نمایندگان مردم خطوط قرمز در مذاکرات صلح با گروه طالبان را ترسیم خواهند کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار