اولین مرکز جامع تکامل کودکان زیر ۵ سال در استان در دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خوی راه اندازی شد.

راه اندازی اولین مرکز جامع تکامل کودکان زیر ۵ سال در خویبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،راه اندازی اولین مرکز جامع تکامل کودکان زیر ۵ سال در استان در اتاق جلسه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خوی، با حضور دکتر رضا جبارزاده معاون امور بهداشتی این دانشکده و دکتر ابوالفضل صفرعلیزاده متخصص کودکان و مسئولین امور درمان و بیمارستان‌های تابعه و مسئولین مرکز بهداشت تشکیل گردید.

دکتر جبارزاده ضمن بیان فلسفه تشکیل این مرکز گفت: غربالگری کودکان در ابتدای این دوره از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد.

وی ضمن بیان تاریخچه تشکیل چنین مراکزی در کشور گفت: کلاً هفت مرکز جامع تکامل کودکان زیر ۵ سال در کشور فعالیت دارند و هشتمین مرکز نیز در استان آذربایجان غربی شهرستان خوی فعالیت خود را آغاز می‌کند که در واقع در استان به عنوان اولین مرکز خواهد بود که انتظار می‌رود کلیه واحد‌ها در این زمینه مشارکت نمایند.

در ادامه این جلسه دکتر ابوالفضل صفرعلیزاده متخصص کودکان که دوره تکامل کودکان را گذرانده است در مورد وظایف این مرکز توضیحات مبسوطی ارائه نمود و گفت: ۲۵ درصد کودکان معمولا مشکل تکاملی دارند که باید بررسی شوند.

وی در ادامه افزود: این مرکز در حیطه حرکت، حیطه گفتار و حیطه شناخت که مربوط به IQ و هوش می‌باشد فعالیت می‌کند و در حیطه گفتار نیز باید ابتدا شنوایی کودک بررسی گردد.

دکتر صفرعلیزاده در ادامه تصریح کرد: در مراکز بهداشتی غربالگری کودکان باید به صورت صحیح و دقیق انجام گردد و در صورت نیاز به مرکز تکامل ارجاع گردد تا کاملا تحت شرح حال، معاینه گردد و در صورت نیاز کاردرمانی انجام گردد و یا در صورت خفیف آموزش‌های لازم به خانواده داده شود تا در سنین پایین مشکل کودک برطرف گردد.

وی ضمن خواستار همکاری‌های واحد‌ها گفت: نیرو‌های این مرکز شامل نورولوژیست کودکان، متخصص دوره دیده تکامل کودکان، کارشناس کاردرمانی، کارشناس گفتار درمانی و کارشناس واحد شنوایی می‌باشد.

دکتر صفر علیزاده در مورد تجهیزات لازم نیر گفت: اکثر تجهیزات در این مرکز مهیا شده است و تعدادی از تجهیزات نیز در حال نیازسنجی می‌باشد که با هماهنگی ریاست دانشکده تهیه خواهد شد.

 

انتهای پیام/ت

آغاز فعالیت هشتمین  مرکز جامع تکامل کودکان زیر ۵ سال کشور در  آذربایجان غربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.