به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، آذربایجان غربی از جمله استانهای برفگیر و سخت گذر کشور است که در نیمه دوم سال همواره میزبان سامانههای بارشی از شمال دریای مدیترانه و جنوب دریای سرخ است و ناجیان گمنام در این ایام سر از پا نمیشناسند.
بارشها در آذربایجان غربی به طور معمول در نیمه دوم آبان و گاهی در مهرماه به صورت باران شروع میشود و در آذرماه هر سال لایههایی از برف جادهها و گردنههای استان را میپوشاند و بارش برف به صورت متناوب تا پایان اسفند ماه و باران نیز تا اردیبهشت و اوایل خرداد ادامه دارد.
بارش برف و باران هر چند موجب خوشحالی مردم به ویژه روستاییان و کشاورزان میشود، اما سختیهایی برای رانندگان ایجاد میکند و تردد در جادهها را با مشکل مواجه میسازد و رانندگان هنگام عبور از گردنهها باید از زنجیر چرخ استفاده کنند.
این رانندگان در چنین روزهای سختی بعد از خدا، به مدد و یاری ناجیان سخت کوش راهداران امیدوار هستند و دل به جادهها و گردنههای برفگیر و سخت گذر آذربایجان غربی میزنند.
ارابههای آهنی این ناجیان پستی و بلندی جاده را نمیشناسد و تودههای چند تُنی برف را میشکافد تا راه را برای دیگران باز کند؛ هر چند میداند شاید ساعتی دیگر برف و کولاک و شاید ریزش بهمن دوباره این مسیر را مسدود خواهد کرد، اما به این فکر است که شاید هم اکنون مادر بارداری و یا بیمار بدحالی در این جاده در حال تردد است و نمیتواند چند ساعتی در این برف و سرما صبر کند.
راهداران ناجیان گمنامی هستند که محل کار بسیار گستردهای دارند و ۲ لاین رفت و برگشت جادههای شهری و روستایی میز کار بیش از ۱۰ هزار کیلومتری آنان است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان غربی گفت: طرح زمستانی راهداری که از اواخر آبان ماه شروع شد با مشارکت ۶۸ اکیپ راهداری شامل ۱۵ راهداری مرکزی، ۳۰ راهداری بین جادهای و ۲۳ اکیپ سیار و استیجاره انجام شد.
ارسلان شکری افزود: در این طرح بیش از یکهزار راهدار با استفاده از ۵۲۰ دستگاه راهداری سبک و سنگین عملیات برفروبی، نمک پاشی و یخ زدایی جادههای استان را انجام میدهند.
وی اضافه کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان غربی برای طرح زمستانی امسال در مجموع ۶۰ هزار تُن مخلوط نمک و شن را ذخیره کرده که ۱۵ هزار تُن آن نمک و سه برابر آن شن و ماسه بود.
شکری یادآور شد: در بارشهای امسال ۱۳ نوبت جادههای استان نیازمند برف روبی و نمک پاشی بود که در برخی جادهها با هر بارش چندین نوبت انجام شد که بیشترین مقدار برف روبی جادهها در شهرستانهای تکاب، چالدران و ارومیه صورت گرفت.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان غربی گفت: در جادههای بین شهری آذربایجان غربی ۱۸ گردنه سخت گذر به طول ۶۵۰ کیلومتر و در جادههای روستایی نیز ۷۱ گردنه به طول یکهزار کیلومتر وجود دارد که این گردنهها بیشتر از سایر جادهها در فصل بارشها نیازمند برف روبی و نمک پاشی است.
شکری با اشاره به ظرفیت اسکان بیش از یکهزار مسافر در راهدارخانههای استان، افزود: در بسیاری از گردنههای استان از جمله گردنه زمزیران، راهداری کله گاوی، گردنه مایبن بلاغ و آغ بلاغ، راهداری سیرو، قوشچی و قره تپه ظرفیت اسکان اضطراری مسافران با ظرفیت بیش از یکهزار نفر وجود دارد.
وی با قدردانی از تلاشهای ماموران راهداری نیز گفت: ماموران راهداری و سایر ارگانها طی زمستان امسال در مجموع ۳۰ مادر باردار را با انتقال از مناطق سخت گذر به مراکز بیمارستان از مرگ نجات دادند که بیشترین تعداد آنان در شهرستان تکاب بود.
رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: طی سال زراعی جاری ۲۷۵.۹ میلی متر بارندگی در آذربایجان غربی ثبت شد که در مقایسه با سال گذشته ۴۸ درصد و در قیاس با میانگین بلندمدت ۷۶ درصد افزایش یافت.
اردلان محمدپور اظهار داشت: میزان بارش طی مدت مشابه سال گذشته ۱۸۷ میلی متر و میانگین بلندمدت بارش در این مدت ۱۵۶ میلی متر بود.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال زراعی جاری سردشت پربارشترین و شوط کم بارشترین شهرستانهای استان بود، افزود: در این مدت ۷۹۱ میلی متر بارندگی در سردشت و ۱۳۱ میلی متر بارش در شوط ثبت شد.
محمدپور گفت: بارشهای امسال سردشت در مقایسه با ۴۵۶ میلی متر سال قبل ۷۳ درصد و در مقایسه با ۴۲۴ میلی متر میانگین بلند مدت این شهرستان ۸۶ درصد افزایش یافت.
وی افزود: امسال در شوط نیز ۱۳۱ میلی متر بارندگی ثبت شد که در مقایسه با ۱۳۳ میلی متر سال قبل ۱.۵ درصد کاهش و در مقایسه با ۹۳ میلی متر میانگین بلندمدت این شهرستان ۴۱ درصد افزایش یافت.
در آذربایجان غربی ۱۰ هزار و ۷۷۷ کیلومتر راه بین شهری و روستایی وجود دارد که از این مقدار ۲ هزار و ۸۲۵ کیلومتر راه بین شهری و هفت هزار و ۹۴۶ کیلومتر نیز راه روستایی است.
۴۰ کیلومتر از مجموع راههای بین شهری استان آزادراه و ۳۵۲ کیلومتر نیز به صورت بزرگراه احداث شده و ۵۶۸ کیلومتر آن راه اصلی و یکهزار و ۸۶۴ کیلومتر راه فرعی است.
همان گونه که احداث راه در آذربایجان غربی به دلیل کوهستانی بودن و وضعیت جغرافیایی در مقایسه با استانهای مرکزی ایران هزینه بیشتری در پی دارد، پاکسازی و برف روبی جادههای این استان نیز دشوارتر و هزینه بردارتر از استانهای دیگر است.
هم مرز بودن آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان، وجود پایانههای مرزی و قرار گرفتن راههای آذربایجان غربی در ابتدای مسیر یکهزار و ۴۸۲ کیلومتری کریدور شماره ۱۰ کشور (شمال به جنوب) که بندر امام خمینی (ره) را به مرز بازرگان متصل میکند، بر اهمیت راههای آذربایجان غربی افزوده است.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/ج