به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، پل دره خزینه بلندترین پل معلق خاورمیانه، یکی از مکانهای گردشگری و جذاب شهرستان پلدختر بود که هر ساله گردشگران بسیاری را بهسوی خود فرا میخواند. این پل در ۱۵۵ کیلومتری خرمآباد و در روستای دره خزینه شهرستان پلدختر قرار داشت که طول آن ۱۱۲ متر و ارتفاع آن به ۸۵ متر میرسید که بر روی رودخانه سیمره واقع بود.
ارتفاع پل دره خزینه بهاندازه یک ساختمان ۲۹ طبقه بود و بلندیاش آن را به یکی از جذابترین و پراسترسترین جاذبههای گردشگری لرستان تبدیل کرده بود، ولی این پل در شب ششم فروردین ۹۷ توسط افراد ناشناس تخریب شد. بنا بود پل دره خزینه بازسازی شود یا مشابه آن در ورودی شهر پلدختر ساخته شود که هنوز این اقدام عملی نشده است.
بیشتر بخوانید: لذت و هیجانی وصف نشدنی در عبور از مرتفعترین پل خاورمیانه+تصاویر
احمد مرادپور معاون عمرانی استاندار لرستان در بازدیدی که آبان ماه امسال از ورودی شهر پلدختر انجام داد گفت: اگر مسئولان و مردم شهرستان پلدختر موافق باشند ساخت پل دره خزینه را عقب بیندازیم نه اینکه حذفش کنیم تا با این اعتباری که وجود دارد پل معلق ورودی شهر را ایجاد کنیم.
وی افزود: دره خزینه قابلاستفاده برای همه مردم نیست و رفتن مردم به آنجا مستلزم هزینه و رفتوآمد است، ولی اگر پل معلق در ورودی شهر احداث شود هم مردم پلدختر میتوانند استفاده کنند و هم نقطهای که قرار میگیرد بالای سر رودخانه کشکان و پل تاریخی پلدختر است که جاذبه بیشتری دارد.
معاون عمرانی استاندار لرستان با اشاره به اینکه هیجانی که پل بهواسطه ارتفاع زیاد ایجاد میکند جاذبه پراهمیتی است عنوان کرد: رودخانه، پل و صخرههایی که دو طرف دره قرار گرفته میتواند صحنه بسیار جذابی را برای هر گردشگری ایجاد کند، اگر این کار انجام بگیرد تأسیسات گردشگری در دو طرف پل ایجاد خواهد شد که این ظرفیت خیلی بزرگی است و شهرستان پلدختر را متحول میکند.
وی بیان کرد: دره خزینه حذفنشده و مردم نگران نباشند، اگر سرمایهگذاری پیدا شود ساخت این پل را انجام خواهد داد، ولی با اعتباری که استاندار تأمینکرده پل معلق ورودی شهر را احداث میکنیم.
با وجود صحبتهای پنجماه گذشته معاون عمرانی استاندار نه عملیات اجرایی پل معلق ورودی شهر آغاز شده و نه خبری از بازسازی پل دره خزینه است. موضوع بازسازی پل دره خزینه در جلسه ستاد خدمات سفر لرستان که ۱۷ دی ماه امسال برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت، اما در نهایت مشخص نشد پل در کدام نقطه قرار است ساخته شود چرا که در این راستا اختلافنظرهای زیادی وجود دارد.
محمود رشنو مشاور طرح پل دره خزینه در این جلسه اظهار داشت: بعد از تخریب پل دره خزینه بررسیهایی انجام دادیم که متوجه شدیم راه دسترسی دشوار، مسیر طولانی، صعب العبور و پرخطری دارد.
وی افزود: همچنین بازسازی پل در همان منطقه به هزینه ایمنسازی بالایی نیاز دارد، کفسازی و نردهکشی نیز اعتبار دیگری میخواهد در نهایت براساس برآورد ما برای ساخت پل، ایمنسازی، نردهکشی و کفسازی اعتباری حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نیاز است، اما در نهایت سه نقطه دیگر را برای ساخت پل انتخاب کردیم، نقطه اول با طول ۳۶۷ متر، نقطه دوم ۳۸۳ متر و نقطه سوم نیز ۳۸۵ متر بود.
مشاور طرح پل دره خزینه عنوان کرد: در نهایت نقطه شماره اول را انتخاب کردیم که درصورت ساخت، بزرگترین، طولانیترین و مرتفعترین پل خاورمیانه و اولین پل استاندارد کشور خواهد بود.
وی بیان کرد: علت اینکه نقطه اول را انتخاب کردیم این بود که در مقایسه با نقطه قدیمی چشمانداز فوقالعاده و راه دسترسی و قابلیت بهرهبرداری داشت از طرفی نیز فضا برای احداث بومگردی، پارکینگ و امکانات رفاهی دارد؛ باید زود استارت کار را بزنیم، زیرا حفرکاری زیادی دارد و نیازمند کابلکشی است.
سیدموسی خادمی استاندار لرستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه پل دره خزینه پلی قدیم است که قرار بوده پیمانکار آن را نوسازی کند و سد ایجاد شود، اما بعد از مدتی آن را رها کردند اظهار داشت: مردم و گردشگران زیادی بهویژه ایام نوروز از روی پل عبور میکردند که خیلی خطرناک بود تا اینکه پل سال گذشته از سمت ایلام تخریب شد و ما تصمیم گرفتیم آن را احیا کنیم.
وی افزود: هرچند نقطه مشخصشده توسط مشاور ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر با پلدختر فاصله دارد، اما نقطه زیبایی است؛ ساخت پل در ورودی پلدختر بهتر است، اما قرار بود این امر توسط شهرداری بررسی شود که ابتدا گفتند ساخت مجدد پل در همان نقطه قدیمی با ۶۰۰ میلیون تومان جمع میشود، اما بحث جابهجایی و ایمنسازی که پیش آمد این رقم به دو میلیارد تومان رسید.
استاندار لرستان عنوان کرد: اگر میخواهید در ورودی پلدختر ساخته شود باید ظرف ۱۰ روز بررسی و کارشناسیهای لازم را انجام بدهید تا در نهایت به جمعبندی برسیم؛ اگر پول داشتیم در هر دو نقطه پیشنهادی پل میساختیم، اما اگر مجبور به انتخاب بشویم ورودی شهررا بررسی کنید.
با وجود تعیین وقت ۱۰ روزه استاندار برای بررسی کارشناسی ظاهراً این کارشناسیها هنوز به پایان نرسیده و جمعبندی مشخصی برای ساخت هیچ کدام از پلها انجام نشده است.
علیمحمد عزیزی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پلدختر درباره آخرین وضعیت پل دره خزینه اظهار داشت: سالهای گذشته بازدیدکنندگان و گردشگران زیادی از این پل بازدید کرده بودند و یکی از خواستهها و مطالبات مردمی این شهرستان است که از طریق میراثفرهنگی به مشاور طرح واگذار شد.
وی افزود: مطالعات اولیه آن انجامشده و با توجه به پیشنهاد پل معلق در ورودی شمالی شهر، استاندار لرستان خواستار مطالعات دقیقتر و جامعتر در تمام زمینههای پل معلق در منطقه دره خزینه و ورودی شمالی شهر پلدختر در جلسه بعدی کمیته سفرهای استان شد و تصمیم نهایی در این مورد با استاندار خواهد بود؛ استاندار لرستان منتظر طرح جامع و دقیق هر دو پروژه است تا روی آن نظر بدهد، ولی احتمالاً تا قبل از عید تعیینتکلیف خواهد شد.
حالا باید منتظر ماند که آیا تا قبل از نوروز ۹۸ وعده بازسازی پل معلق دره خزینه یا احداث پل معلق در ورودی شهر انجام میشود یا همچنان باید شاهد، اما و اگرها برای ساخت پل معلق خزینه باشیم؟
منبع تسنیم
انتهای پیام/پ