رئیس جمهور گفت: برخی گمان می‌کنند دریای خزر حوض است و درباره آن مانند یک حوضچه تصمیم‌گیری می‌کنند.

به وزرا دستور دادم، محیط زیست را در اولیت خود قرار دهندبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ، حسن روحانی رئیس جمهور طی نشست خبری با خبرنگاران در استان گیلان ، با بیان اینکه یکی از راه‌های تأمین آب، شیرین کردن آب‌ها است، گفت: دریای خزر، دریای عظیمی است که برخی گمان می‌کنند حوض است و درباره آن مانند یک حوضچه تصمیم‌گیری می‌کنند، اما در استان گیلان برای ساخت سد‌های فراوان آمادگی وجود دارد.

وی با بیان اینکه گیلان باید آب‌های خود را مهار کند، افزود: این قابل‌قبول نیست که استان گیلان باوجود حجم زیاد آبی که دارد، آب خود را از دیگر استان‌ها تهیه کند، بلکه فلات مرکزی ما نیازمند آب است که ما می‌توانیم با شیرین کردن آب دریای خزر، آب موردنیاز فلات مرکزی ایران را تأمین کنیم.

در پاسخ به سوال انتقال آب دریای خزر به سمنان گفت: هم به صورت کتبی و هم به صورت شفاهی به وزرا دستور دادم، محیط زیست را در اولویت خود قرار دهند.

نباید خودتحریمی کنیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جنوب ایران آب خود را از خلیج‌فارس تأمین می‌کنند، بیان کرد: زمانی که این امر صورت می‌گیرد کسی نمی‌گوید محیط‌زیست دچار مشکل می‌شود، وقتی سخن از تأمین آب از دریای خزر شد، همه گفتند محیط‌زیست دچار مشکل می‌شود، ما نباید خودتحریمی کنیم و قطعاً مسائل زیست‌محیطی را برای انتقال آب در نظر می‌گیریم.

انتقال آب از گیلان به دیگر استان‌ها

وی گفت: خداوند آب شمال و جنوب را به ما ارزانی داده است و باید از این نعمت الهی به نحو مطلوب بهره برداری شود و نباید خودمان را از این موهبت الهی تحریم کنیم.

حسن روحانی افزود: به سازمان محیط زیست دستور دادم نسبت به اجرای سد‌ها در گیلان نظر بدهند، چرا که اگر این سد‌ها در مدار بهره برداری قرار گیرد می‌تواند علاوه بر تامین آب مورد نیاز این استان، همچنین به استان‌های همجوار صادر شود.

راه‌آهن گیلان نشان از تحولی بزرگ است

روحانی با بیان اینکه با اتصال راه‌آهن در استان گیلان ، حمل‌ونقل بار از ۲۰ و چند هزار تن به یک‌میلیون تن رسیده، گفت:این اتصال تنها یک راه ارتباطی نیست بلکه نشان از تحولی بزرگ است که در شرایط تحریم  توانستیم با شکوهمندی افتتاح کنیم .

وی افزود:حضور وزرا و مقامات مسؤول از کشور‌های آسیای مرکزی و خاورمیانه نشان از این هویت و قدرت ایران بود.

رئیس‌جمهور راه‌آهن را ضد دیوار دانست که ملت‌ها را به هم متصل می‌کند افزود: این راه‌آهن ما را به شمال اروپا و اقصی نقاط آسیا متصل می‌کند و از امروز به بعد نیز اتصال راه‌آهن رشت به آستارا طرح اولویت‌دار ما خواهد بود.

مردم در شرایط تحریم به دنبال سازندگی و ایجاد اشتغال هستند

وی با اذعان به اینکه دولت قول تأمین اعتبار اتصال راه‌آهن رشت به آستارا که قسمتی از آن از بندرانزلی عبور می‌کند را خواهد داد، گفت: مردم در شرایط تحریم با تمام توان به دنبال تولید، سازندگی و ایجاد اشتغال برای جوانان هستند.

چرا در حوزه ابریشم دچار رکود شدیم؟

وی با اشاره به حمایت دولت از کشاورزان گیلانی بیان کرد: گیلان استانی است که محصولات آن در کشور زبانزد است و دولت حمایت خود را از چای‌کاران ادامه خواهد داد، در حوزه ابریشم نیز ما تعجب می‌کنیم چرا در گیلان دچار رکود شدیم و امیدواریم بحث نوغان مجدداً در گیلان رونق پیدا کند و با اصلاح نوغان بتوان با محصول بیشتری این حوزه را دنبال کنیم.

تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان برای حل مشکلات پسماند

روحانی با اشاره به مشکلات پسماند، احیای تالاب‌ها و حل معضلات محیط زیستی در گیلان تصریح کرد: در این سفر ۳۰۰ میلیارد تومان برای آغاز حل مشکلات پسماند در نظر گرفته و برای ورود بخش خصوصی برای حل این معضل مطالبی را مطرح کردیم که آقای کلانتری از طرح جدیدی برای حل مشکلات زیست‌محیطی خبر داد.

روحانی با اشاره به طرح جدید ارائه شده از سوی محیط‌زیست گفت:این طرح اراده شده برای اجرا زمان کمتری نیاز دارد که امیدواریم در بخشی از تالاب انزلی اجرا شود که در صورت موفقیت در دیگر بخش‌ها اعمال خواهد شد.

مشکلات محیط زیستی پیگیری شود

وی با اشاره به مشکلات آلودگی دو رود گوهررود و زرجوب در داخل شهر گفت: این مشکلات که توسط امام‌جمعه رشت نیز مطرح شد، بسیار حیاتی است که استاندار گیلان باید آن را پیگیری کند تا شهر دوباره زیبایی و طراوت خود را به دست آورد.

استفاده از بانوان در پست‌های مدیریتی

رئیس‌جمهور با اشاره به حضور بانوان در پست‌های مدیریتی افزود: دولت وزارت را موظف کرد تا از معاونین و مشاورین بانو و نیز از جوان‌ها استفاده کند و این امر در برخی از وزارتخانه‌ها انجام شده است و برای نخستین بار نیز ما یک بانوی اهل سنت که بلوچ بودند را سفیر ایران کردیم.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
گیلان و مازندران سرسبز و تالاب انزلی را با جلوگیری از انتقال آب دریاچه خزر به کویر سمنان نجات دهید!!

علی رغم مخالفتهای مردم و نمایندگان استانهای گیلان و مازندران ولی دولت فی الفور در حال انجام پروژه انتفال آب دریاچه خزر به کویر سرخه است!!!

جلوی این پروژه غیرکارشناسی که سریعا از محیط زیست خودشان مجوز گرفتند باید گرفته شود!!!

تالاب انزلی را از خشک شدن نجات دهید!!

طبیعت سرسبز خطه شمال و زمینهای حاصلخیز و جنگل های انبوه را از نابودی نجات دهید!!!

آب دریاچه خزر را برای تامین آب عده ای معدود در کویر سرخه و سمنان که قرنهاست خشکند، انتقال ندهید....

سرخه ای ها که معدودند آن چند نفر را بیاورید شمال خیلی بهتر از خشک کردن تالاب بین المللی انزلی و نابودی زیستگاه طبیعی بسیاری از پرندگان مهاجر و آبزیان و کاهش سطح آب دریاچه خزر و به طبع آن سرنوشتی مانند دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه ایران است!!

از سازمان محیط زیست سریع رفتند تاییدیه را گرفتند

لااقل از دریای عمان آب ببرید که به آبهای اقیانوس راه دارد...

ارزش قطره قطره آب دریاچه خزر مانند هر وجب از خاک ایران است.

چرا صدا و سیما صدای فریادهای دلسوزانه مردم گیلان و مازندران برای حفظ طبیعت سرسبز خطه شمال را منعکس نمی کند؟؟؟؟؟؟

در کلِ ایران ما فقط یک شمال سرسبز و حاصلخیز و جنگلهای انبوه داریم که دولت بدون توجه به هر حرف حساب میخواهد این پروژه انتقال آب را به زادگاه رییس جمهور فی الفور انجام دهد و شمال را به کویر لوت تبدیل کند ؟؟؟؟؟؟؟

رسانه ملی، گزارشگران حقیقت طلب، انتقال آب خزر مختص شمال نیست مربوط به همه ملت ایران است! هور العظیم و زاینده رود و دریاچه ارومیه توهم نیستند، خزر را نجات دهیم!؟

یا حسین