استاندار سیستان و بلوچستان گفت: رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم جامعه نقش بسیار مهمی در فرهنگ سازی و توسعه و پیشرفت هر کشوری دارند و برای رسیدن به این مهم باید واقعیات جامعه را منعکس کنند هر چند که واقعیت تلخ باشد.

 رسانه‌ها باید واقعیات جامعه را منعکس کنندبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان  در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: رسانه‌ها در زمینه رشد شاخص‌های فرهنگی می‌توانند ستون و پایه باشند همانگونه که یک ساختمان برای محفوظ ماندن پایه و ستون دارد رسانه‌ها نیز به عنوان رکن چهارم یکی از چهار ستون و پایه کشور محسوب می‌شوند.

وی خطاب به اصحاب رسانه بیان کرد: انتظار است ضمن انتقاد سازنده با بیان واقعیت‌ها و ارائه راهکار‌های لازم و ایفای نقش در زمینه افزایش ارتباط میان مردم و دستگاه‌های اجرایی، تزریق کننده امید و نشاط در جامعه باشید، زیرا رسانه‌ها چشم و گوش و زبان مردم هستند و می‌توانند به خوبی و با شیوه‌ای مناسب مسائل و مشکلات و خدمات و فعالیت‌های انجام شده نظام و دولت در منطقه را منعکس کنند.

رئیس شورای اداری سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان این استان اظهار داشت: با وجود توانمندیها، مزیت‌ها و ظرفیت‌های فراوان و علیرغم خدمات و فعالیت‌های گسترده انجام شده در طول ۴۰ سال گذشته متاسفانه این استان به دلیل محرومیت‌های تاریخی در بیشتر شاخص‌ها رتبه‌های پایینی دارد.

وی یکی دیگر از دلایل پایین بودن شاخص‌ها را گستردگی و پراکندگی سیستان و بلوچستان دانست و گفت: به عنوان مثال ۱۶۰۰ کیلومتر مرز این استان با یک مرزبانی اداره می‌شود در حالی که همین طول مرزی در غرب کشور بوسیله پنج استان و پنج مرزبانی اداره می‌شود.

موهبتی با اشاره به تقسیم خراسان بزرگ به سه استان گفت: بحث تقسیم خراسان بزرگ از بیش از ۴۰ سال پیش شروع شده بود و پس از ارزیابی‌ها و کارشناسی‌های زیاد و دقیق و در نظر گرفتن تمامی جوانب به سه استان تقسیم شد و این مساله در مورد سیستان و بلوچستان به دلیل پهناوری نیز باید با رعایت تمامی اصول که هدف آن ایجاد توسعه همه جانبه باشد، مورد کارشناسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ضعف زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان موجب شده تا سرمایه‌گذار رغبتی برای حضور و سرمایه گذاری در این استان نداشتنه باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: کارخانه، بزرگراه و اشتغال در این استان کم و فاصله‌ها و تراکم گرفتاری‌ها زیاد است.

موهبتی با اشاره به وضعیت منابع آبی سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل عدم بارندگی در سال‌های گذشته و کاهش منابع آبی استان روزانه ۱۵۰۰ روستا به صورت سیار آبرسانی می‌شدند این شرایط درحالی بود که حجم آب برخی سد‌ها به زیر صفر رسیده بود، اما بر اثر بارندگی‌های اخیر تقریبا تمامی سد‌ها کم و بیش آبگیری شده و روی هم رفته تا حدودی دغدغه مردم استان برای تامین آب کاهش یافته است.

وی افزود: تالاب جازموریان در جنوب استان و تالاب بین المللی هامون در شمال استان نیز با این رحمت الهی امیدوار به آبگیری شده اند که ما نیز امیدواریم با بارندگی‌های بیشتر آبگیری این دو تالاب نیز مردم را شادمان کند.

استاندار سیستان و بلوچستان به چالش جدی الگوی کشت در استان اشاره کرد و گفت: در این شرایط منابع آبی محدود محصولاتی کشت می‌شود که به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه باید محصولی در منطقه کشف شود که سود بیشتر و هزینه کمتری داشته باشد، افزود: امسال جهاد کشاورزی موظف شده به صورت الگویی و آزمایشی کشت پنبه انجام دهد.

موهبتی با بیان اینکه باید در این روز‌ها امید را به مردم برگرداند، تصریح کرد: شرایط سیستان و بلوچستان در حوزه آموزشی، بهداشتی و ... نسبت به سطح کشور بسیار ضعیف است، اما در حوزه فرهنگی شرایط این استان بسیار ضعیف‌تر است.

وی تصریح کرد: حدود هشت هزار میلیارد تومان برای خطوط گاز در سیستان و بلوچستان پیش‌بینی شده بود، اما به دلیل شرایط خاص استان طرح ضربتی گازرسانی را ارائه کردیم تا هر چه سریعتر این طرح به سرانجام برسد.

**پیشنهاد افغانستان برای پرداخت حق آبه هیرمند

استاندار سیستان و بلوچستان در زمینه رها سازی حق آبه هیرمند از سوی کشور افغانستان نیز گفت: حقابه ایران از این رودخانه سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب از ذخیره پشت سد کجکی است که در آن قرارداد مباحثی وجود دارد که بخشی را افغان‌ها و بخشی را ایران باید اجرایی کند.

وی خاطر نشان کرد: رئیس جمهوری افغانستان در مراسم صدور محصولات معدنی آن کشور که در ولایت نیمروز برگزار شده بود گفته است «یک لیتر آب در مقابل یک لیتر نفت»، شاید این درخواست برای رها سازی آب بیشتر از سهمیه تعیین شده مورد بحث و گفت: وگو باشد، اما ایران هیچگاه از حق و سهیمه تعیین شده خود گذشت نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه تا روزی که این وابستگی وجود داشته باشد و دسترسی به آب مطمئن نداشته باشیم در سیستان و زاهدان همواره تحت فشار خواهیم بود، ادامه داد: راهکار دیگر برای دستیابی به آب پایدار بحث انتقال آب از دریای عمان است که با استفاده از ظرفیت سواحل یکی از شیوه‌های تامین آب برای برخی استان‌های کشور در آینده خواهد بود.

موهبتی در مورد آب‌های ژرف نیز گفت: آب‌های ژرف نیز در حال بررسی است که اگر به آب جاری در سفره‌های زیر زمینی دسترسی پیدا کردیم قابل استفاده خواهد بود، اما اگر فسیلی و غیر قابل جایگزینی باشد امکان استفاده از آن نخواهد بود.

وی به مشکلات سوخت در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: اشکال بزرگ در زمینه قاچاق بنزین این است که در سایر استان‌ها خودرو‌ها بدون کارت سوخت بنزین دریافت می‌کنند و همین مساله موجب شده تا کارت‌های سوخت سایر استان‌ها به سیستان و بلوچستان سرازیر شود و این شیب آنقدر زیاد است که ۸۵ درصد سوخت خارج شده از مرز مربوط به استان‌های داخلی کشور است.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تا کنون ۱۶۰ هزار کارت سوخت مهاجر ابطال شده است اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان پنج گلوگاه ورودی وجود دارد که تحت کنترل است با این وجود موادسوختی با بارنامه‌های جعلی به نام استان و به کام قاچاقچیان وارد می‌شود که برای جلوگیری از این اقدام‌ها پیشنهاداتی ارائه کردیم.

وی خاطر نشان کرد: یکی از پیشنهادات برای جلوگیری از قاچاق سوخت جایگزینی کارت خودرو بجای کارت سوخت است و در مورد بارنامه‌های جعلی نیز بایستی سامانه‌های هوشمند بکارگیری شود.

رئیس شورای اداری سیستان و بلوچستان با اشاره به مشکلات زیرساختی در حوزه راه‌ها خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان با وجود هزار و ۸۸۳ کیلومتر راه اصلی تنها ۲۶۴ کیلومتر بزرگراه معادل ۱.۶ (یک و ۶ دهم) بزرگراه‌های کشور را دارد که با توجه به گستره زیاد این استان خیلی پایین‌تر از شاخص‌های کشوری قرار داریم.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: در حوزه شهرستان خاش ۵ تا ۶ درصد اتوبان وجود دارد و بیش از ۲۳ درصد تلفات جاده‌ای در محور خاش به زاهدان رخ داده است.

وی با اشاره به ساخت بزرگراه در شمال سیستان و بلوچستان افزود: حوادث در مسیر زاهدان - زابل کاهش یافته، اما تلفات در بزرگراه‌های این محور به علت سرعت زیاد رانندگان بیشتر شده است.

موهبتی تصریح کرد: فرهنگ سازی و رعایت قوانین و مقررات مهمترین عامل بازدارندگی حوادث رانندگی است که باید در این زمینه تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌ها و عامه مردم تلاش کنند.

رئیس شورای برنامه ریزی سیستان و بلوچستان باتاکید بر توجه بیشتر به اقتصاد دریامحور در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ترانزیت و تجارت مهمترین مزیت این استان است و در این زمینه راه‌های زمینی و ریلی نقش مهم و اساسی ایفا می‌کنند، اما تاکنون ردیف مشخصی برای این منظور وجود نداشته که با پیگیری‌های انجام شده برای سال آینده در این خصوص ردیف بودجه در نظر گرفته شده و امیدواریم ادامه و تکمیل طرح‌های راه آهن چابهار- زاهدان- میلک و راه ترانزیتی چابهار- میلک شتاب گیرند.

وی به ظرفیت‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: ۱۳ بندر صیادی در جنوب ساخته و فعال شده است و پرورش ماهی در قفس و توسعه فعالیت‌های شیلاتی از جمله کشت و تولید میگو از جمله بخش‌های حائز اهمیت هستند که دولت به آن‌ها توجه خاصی دارد.

موهبتی ادامه داد: ۲ سند مهم توسعه محور شرق و توسعه سواحل مکران در راستای توسعه و پیشرفت این استان تهیه و اجرایی شده که با تحقق آن‌ها چهره منطقه بطور کلی تغییر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه توسعه ملی باید با محوریت بندر چابهار صورت گیرد، تاکید کرد: توسعه ملی نباید توسعه محلی را لگدمال کند و پروژه‌های توسعه این استان نباید در سایه توسعه ملی مغفول بماند.

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین به مشکلات آموزش و پرورش استان اشاره کرد و گفت: پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات با سود پنج درصد برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی استان در نظر گرفته شده و سه هزار میلیارد تومان نیز هزینه ساخت فضا و تاسیسات زیربنایی است که بلا عوض خواهد بود.

وی با بیان اینکه همچنان برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی در سیستان و بلوچستان به کمک خیرین نیاز است، ادامه داد: به منظور تحقق عدالت آموزشی ۱۲ مدرسه در محدوده محلات کریم آباد، شیر آباد و قاسم آباد زاهدان در حال ساخت است، زیرا تربیت نیروی انسانی مهم‌ترین هدف ماست.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار