به رغم جنجال های تبلیغاتی دونالد ترامپ و ادعای رسیدن به دستاورد های بزرگ در زمینه خلع سلاح هسته ای کره شمالی،نتیجه مذاکرات دو روزه ترامپ و رهبر کره شمالی ناکامی بزرگی را برای ترامپ درعرصه سیاست خارجی رقم زد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یک هفته از دومین دیدار بدون نتیجه «کیم جونگ اون»، رهبر کره‌شمالی و «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهوری آمریکا در ویتنام نمی‌گذرد که پیونگ‌یانگ در تدارک پرتاب موشک یا ماهواره است و این آزمایشات را به این خاطر از سر می‌گیرد که آمریکا آن‌گونه که وعده داده بود بخشی از تحریم‌های خود علیه کره‌شمالی را تاکنون، لغو نکرده است و همچنان دست به اقداماتی توطئه‌آمیز در خصوص براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ می‌زند.


بیشتربخوانید: کره شمالی آماده پرتاب موشک یا راکت به فضا می‌شود


کره‌شمالی در این باره می‌گوید؛ تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد یا اینکه بخشی از تحریم‌ها را لغو نکند، از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

رسانه‌های آمریکایی در این خصوص ادعا کردند که به‌دنبال شکست نشست «کیم جونگ اون» و «دونالد ترامپ» در ویتنام، کره‌شمالی در حال آماده‌شدن برای پرتاب موشک یا ماهواره است.

آن‌گونه که «سی‌ان‌ان» گزارش می‌دهد؛ بعد از ادعای اخیر مقام‌های اطلاعاتی کره‌جنوبی درباره بازسازی یک سایت موشکی کره‌شمالی، حالا رسانه‌های آمریکایی هم مدعی شده‌اند که تصاویر ماهواره‌ای از تدارک و آمادگی پیونگ‌یانگ برای پرتاب ماهواره یا شلیک موشک در آینده نزدیک حکایت دارد.

تشدید گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال از سرگیری فعالیت‌های موشکی و اتمی کره‌شمالی بعد از ناکامی نشست اخیر «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهوری آمریکا با «کیم جونگ اون»، رهبر کره‌شمالی واکنش ترامپ را هم در پی داشته است؛ آنجا که ترامپ وعده داده بود در صورت همراهی کره‌شمالی در توافق هسته‌ای خود، واشنگتن بخشی از تحریم‌ها را بر می‌دارد، ولی آنگونه که دومین نشست سران کره و آمریکا در ویتنام نشان داد، کیم جونگ اون معتقد بود که آمریکا حاضر به برداشتن تحریم‌ها نشده است و احتمال بازگشت کره‌شمالی به برنامه هسته‌ای خود وجود دارد.

رهبر کره شمالی نمی‌خواست داستان برجام هسته‌ای ایران را تجربه کرده و وعده‌های آمریکا را در این باره بشنود. از این رو همان ابتدای مذاکرات از طرف آمریکایی خود تحقق برداشتن بخشی از تحریم‌ها را خواست که دونالد ترامپ آن را محقق نساخت. گویا آمریکا قصد دارد با کره‌شمالی توافقی بر روی کاغذ داشته باشد تا یک توافق اجرایی.

پیش از این، رییس‌جمهوری آمریکا با بیان آنکه رابطه‌اش با کیم، «کماکان خوب است» گفت: در صورتی که کره‌شمالی آزمایش‌های تسلیحاتی‌اش را از سر بگیرد ناامید خواهم شد.

همچنین یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد دولت این کشور در مذاکرات با کره‌شمالی رویکرد گام‌به‌گام را دنبال نمی‌کند. این مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود به رسانه‌های آمریکایی گفت: موضع دولتدونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا خلع کامل سلاح‌های هسته‌ای کره‌شمالی به‌عنوان پیش‌شرط برای سایر اقدامات است.

پیونگ‌یانگ بار‌ها از آمریکا به‌دلیل ادامه اعمال فشار اقتصادی به کره‌شمالی، آن هم با وجود تخریب برخی سایت‌های هسته‌ای و موشکی این کشور، انتقاد کرده است. نشست اخیر در ویتنام نیز پس از آن به هم خورد که دولت آمریکا از پذیرش رفع تحریم‌های کره‌شمالی خودداری کرد. پس از این نشست، یک مقام کره‌شمالی به رسانه‌ها گفت: واشنگتن «فرصتی منحصر به فرد» برای توافق با پیونگ‌یانگ را از دست داد و ممکن است دیگر چنین فرصتی پیش نیاید.

آژانس‌های اطلاعاتی کره‌جنوبی نیز درباره از سرگیری آزمایشات پیونگ‌یانگ اعلام کردند شواهدی هست که نشان می‌دهد کره شمالی احتمالاً در حال بازسازی یک سایت موشکی است که پیش‌تر به آمریکا وعده داده بود آن را تخریب می‌کند. خبرگزاری «یونهاپ» به نقل از نمایندگان پارلمان کره‌جنوبی که در جلسه توجیهی با آژانس ملی اطلاعات این کشور شرکت داشته‌اند، نوشت: کره‌شمالی در حال بازسازی سقف و تعویض یک درب در مرکز پرتاب موشک «تونگچانگ-ری» است.

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، «تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که احتمالاً کره‌شمالی در حال آماده شدن برای شلیک یک موشک یا پرتاب ماهواره به فضا در آینده نزدیک است. طبق ادعای رسانه‌های آمریکایی، کره‌شمالی قبلاً برخی از موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای و موشک‌های ماهواره‌بر خود را به این تأسیسات منتقل و جمع‌آوری کرده بود.»

دونالد ترامپ همواره به مهارتش در مذاکره می‌بالید؛ اما در مذاکره با کره‌شمالی ناکام مانده است. منتقدان معتقدند وی در خلع سلاح اتمی کره‌شمالی پیشرفتی نداشته است؛ این در حالی است که ترامپ خود را به‌عنوان تنها رییس‌جمهوری که توانایی جوش دادن معامله با کره‌شمالی دارد معرفی کرده است. او اکنون زیر فشار قابل توجهی برای رسیدن به یک توافق است؛ آن هم در زمانی که وکیل سابق ترامپ او را دروغگو و غیر قابل اعتماد توصیف کرده است.

شکست ترامپ در مذاکرات کره شمالی تنها در حدود یک ماه پس از وادار شدن وی به عقب‌نشینی از خواسته‌اش بر سر ساخت دیوار رخ می‌دهد. بسیاری از رأی‌دهندگان به ترامپ او را به دیده تاجری می‌نگرند که می‌تواند کار‌ها را به سرانجام برساند؛ اما دو شکست در دو ماه اولین سال‌۲۰۱۹ به این تصور آسیب زده است.

آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان نخستین آزمایش اتمی کره‌شمالی در سال ۲۰۰۶ میلادی، چندین دور تحریم علیه کره شمالی وضع کرده‌اند.

کره‌شمالی علی‌رغم این تحریم‌ها بر تقویت توانایی نظامی خود برای مقابله با تهدید حضور نیرو‌های آمریکایی در منطقه تأکید کرده است.

کره‌شمالی می‌گوید تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

کیم جونگ‌اون و ترامپ پیش از نشست ویتنام، در تاریخ ۲۲ خرداد طی نشستی در سنگاپور با هم دیدار کردند و مذاکراتی درباره مسائلی از قبیل: پایان‌دادن رسمی به مسائل جنگ سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ کُره و خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره در سطح سران دو کشور کره‌شمالی و آمریکا انجام شد.

منبع: روزنامه صبح نو

انتهای پیام/

ناکامی‌های ترامپ در دوران ریاست جمهوری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.