گزارش سالانه موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم نشان داد آمریکا همچنان بزرگترین فروشنده سلاح و عربستان بزرگترین واردکننده تسلیحات نظامی در جهان هستند.

آمریکا بزرگترین فروشنده سلاح، عربستان بزرگترین واردکننده سلاح دنیابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از میدل ایست آی، موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم امروز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد میزان فروش سلاح به خاورمیانه طی پنج سال گذشته رشد ۸۷ درصدی داشته و در حال حاضر بیش از یک سوم از حجم تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است.

بررسی سالانه اندیشکده دفاعی «اس‌آی‌پی‌آرآی» نشان داد عربستان سعودی در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، با رشد ۱۹۲ درصدی در مقایسه با ۵ سال قبل، به بزرگترین واردکننده سلاح در جهان تبدیل شده است. در این بررسی مشخص شد مصر، الجزایر، امارات متحده عربی و عراق در فهرست ۱۰ کشور بزرگ خریدار سلاح جهان قرار دارند.

پیتر زومن، محقق موسسه صلح استکهلم در گفتگو با میدیل ایست آی گفت: این گزارش نشان می‌دهد که چگونه آمریکا و کشور‌های اروپایی جت، جیپ و دیگر تسلیحات نظامی بکار رفته در جنگ‌های بحث برانگیز یمن و سایر کشور‌ها را به فروش رسانده اند. به گفته این محقق، سلاح‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه در خاورمیانه، که در آن شدت تنش‌ها و درگیری‌ها بالاست، بسیار مورد تقاضا است. طی پنج سال گذشته روسیه، فرانسه و آلمان به طور چشمگیری میزان فروش تسلیحات نظامی خود به مصر را افزایش دادند.

رشد واردات سلاح به خاورمیانه به طور خاص برای جایگزین کردن تجهیزاتی صورت گرفته که در کشور‌های یمن، سوریه، عراق و لیبی مستقر و نابود شدند. محقق موسسه تحقیقات صلح علت این مسئله را ناشی از تنش‌ها و یک رقابت تسلیحاتی دانست. در گزارش ۱۲ صفحه‌ای اندیشکده دفاعی آمده است امارات، عربستان و رژیم صهیونیستی برای یک درگیری بالقوه با ایران آماده می‌شوند. از سال ۲۰۱۷ امارات و عربستان و دیگر کشور‌های عربی وارد مناقشه با قطر شدند و بار‌ها به نظر رسیده که این مناقشه پتانسیل خشونت آمیز شدن را دارد.

عربستان در فاصله سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۴، ۹۴ دستگاه جت جنگنده مسلح به موشک‌های کروز و دیگر تسلیحات نظامی هدفمند را از کشور‌های آمریکا و انگلیس دریافت کرده است. در ۵ سال آتی عربستان قرار است ۹۸ جت دیگر، ۸۳ دستگاه تانک و سامانه دفاع موشکی را از آمریکا، ۷۳۷ خودرو زرهی از کانادا، ۵ دستگاه ناوشکن از اسپانیا و موشک‌های بالستیک کوتاه برد را از اوکراین خریداری کند. همچنین در این گزارش آمده است در فاصله زمانی ۲۰۱۸-۲۰۱۴ امارات سامانه‌های دفاع موشکی، موشک‌های بالستیک کوتاه برد و هزار و ۷۰۰ نفربر زرهی را از آمریکا و نیز سه ناوچه سبک را از فرانسه خریداری کند.

در همین دروه زمانی میزان واردات تسلیحات نظامی قطر شامل تانک‌های آلمانی، هواپیما‌های جنگنده فرانسوی و موشک‌های بالستیک کوتاه برد چینی رشد ۲۲۵ درصدی داشته است. همچنین قرار است این کشور ۹۳ هواپیمای جنگنده دیگر از آمریکا، فرانسه و انگلیس و ۴ دستگاه ناوشکن از ایتالیا دریافت کند.

در این گزارش آمریکا همچنان در صدر بزرگترین فروشنده تسلیحات نظامی در جهان قرار دارد. صادرات سلاح آمریکا طی پنج سال گذشته رشد ۲۹ درصدی داشته و بیش از نیمی از محموله‌های تسلیحاتی آن (۵۲ درصد) به دست مشتریان آن‌ها در خاورمیانه می‌رسد. میزان فروش تسلیحات نظامی انگلیس در همین دوره زمانی رشد ۵.۹ درصدی داشته است. در مجموع ۵۹ درصد از تحویل تسلیحات نظامی انگلیس به کشور‌های خاورمیانه بوده و اکثر جنگنده‌های آن راهی عربستان و عمان شده است.

انتهای پیام/

گزارش موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم درباره میزان فروش سلاح به خاورمیانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قاضی
۱۸:۵۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
همش برای کودک کشی استفاده میشه
آخرین اخبار