مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه ظرفیت‌های خوبی در حوزه راهیان نور دارد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،مرادعلی محمدی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه ظرفیت‌های خوبی در حوزه راهیان نور دارد، گفت : این استان علاوه بر اینکه مقصد اردو‌های راهیان نور غرب به شمار می‌رود، مسیر حرکت اردو‌های راهیان نور جنوب نیز هست.

وی گفت : راویان مناطق عملیاتی باید جوانان را به حال و هوای سال‌های دفاع مقدس ببرند.

محمدی با بیان اینکه سال گذشته بیش از شش میلیون نفر در کشور در اردو‌های راهیان نور حضور پیدا کردند که سهم استان کرمانشاه از این تعداد ۸۸۵ هزار نفر بود، اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد افرادی که در اردو‌های راهیان نور شرکت می‌کنند جوانان ۱۵ تا ۳۰ ساله هستند که این می‌تواند ظرفیت خوبی برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان باشد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه ادامه داد: آمار افرادی که با وسیله شخصی خود در یادمان‌ها و مناطق عملیاتی دفاع مقدس حضور پیدا می‌کنند بیش از ۵۰ درصد است که این مهم نویدبخش آینده خوبی برای گسترش اردو‌های راهیان نور خانوادگی است.

وی سپس با اشاره به همزمان بودن شروع سال راهیان نور کشور با سالگرد عملیات بازی دراز در استان کرمانشاه افزود: استان کرمانشاه ظرفیت‌های خیلی خوبی در حوزه راهیان نور دارد، چراکه این استان علاوه بر اینکه مقصد اردو‌های راهیان نور غرب به شمار می‌رود، مسیر حرکت اردو‌های راهیان نور جنوب نیز برای استان‌های شرقی و مرکزی کشور است.

محمدی در ادامه با بیان اینکه باید واقعیات دفاع مقدس برای آیندگان ثبت و ضبط شود، افزود: دفاع مقدس آنقدر جای کار دارد که نیازی به غلو کردن نداشته باشد. باید در کنار پیروزی ها، ناکامی‌های جنگ هم گفته شود و باید واقعیت جنگ تحمیلی را انعکاس دهیم.

وی بر ضرورت ثبت آثار دفاع مقدس برای بهره‌گیری آیندگان تأکید کرد و افزود: همه نهاد‌ها و افراد باید برای ثبت واقعیات جنگ تحمیلی برنامه‌ریزی داشته باشند، زیرا جنگ را همه مردم انجام دادند و ثبت اتفاقات رخ داده در دوران جنگ تحمیلی هم باید توسط خود مردم صورت بگیرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه سپس با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمانشاه در حوزه راهیان نور، افزود: در سطح کشور ۵۸ یادمان داریم که ۱۰ یادمان آن در استان کرمانشاه قرار دارد.

وی سپس اشاره‌ای هم به اقدامات صورت گرفته در در زمینه ساخت یادمان‌ها در استان کرمانشاه در چند سال اخیر داشت و افزود: پس از سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه کار ساخت مرکز فرهنگی گیلانغرب در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع و ارتقای یادمان مرصاد به مرکز فرهنگی مرصاد در برنامه استان قرار گرفت که ساخت مرکز فرهنگی گیلانغرب به اتمام رسیده و کار‌های مربوط به بازسازی مرکز فرهنگی مرصاد نیز در حال انجام است که تنها حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کار باقی مانده است.

وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت ساخت باغ موزه دفاع مقدس در استان کرمانشاه که تحت عنوان مرکز فرهنگی دفاع مقدس ساخته خواهد شد نیز اظهار کرد: در طول سه سال گذشته به دلیل ساخت مرکز فرهنگی گیلانغرب و توسعه یادمان مرصاد و کامل کردن مسیر گردشگری راهیان نور استان نتوانستیم برای ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان کار‌های زیادی انجام دهیم، البته اقدامات خوبی هم در این زمینه صورت گرفته به نحوی که ۱۵ هکتار زمین روبروی هوانیروز شهر کرمانشاه به ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس اختصاص پیدا کرده که این پروژه کلنگ زنی شده و نقشه‌های آن تهیه شده و امیدواریم شاهد آغاز کار‌های عملیاتی این پروژه در آینده نزدیک باشیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به در دست ساخت بودن یادمان شهدای ثلاث باباجانی شیخ صله در استان کرمانشاه داشت و افزود: این یادمان با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت بوده و نیمه اول سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی تاکید کرد: ساخت این یادمان باتوجه به بمباران شیمیایی سال ۶۵ شهرستان ثلاث‌باباجانی اهمیت زیادی دارد.

محمدی در ادامه اشاره‌ای هم به سالروز شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی و داشت و از برگزاری ویژه برنامه سالروز این شهید والامقام و ۱۱۰ شهید شاخص کشور در استان کرمانشاه در ۲۱ فروردین ماه خبر داد.

محمدی تأکید کرد: با توجه به نقش مهم شهید صیاد در استان کرمانشاه در دوران جنگ تحمیلی و در عملیات مرصاد، هر ساله برای این شهید والامقام در کرمانشاه مراسم یادبود برگزار می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به در دست ساخت بودن مجسمه شهید صیاد شیرازی و شهید شوشتری داشت و افزود: این مجسمه تا خرداد ماه سال آینده در یادمان مرصاد نصب خواهد شد .

 

 

انتهای پیام/د

کرمانشاه مقصد اردو‌های راهیان نور غرب

 

برچسب ها: تسهیلات ، دفاع مقدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.