کمبود عرضه خودرو باعث شده است تا بسیاری از مردم عطای خرید خودروی صفر کیلومتر را به لقایش ببخشند.

بازار داغ خودرو‌های کارکرده در روز‌های پایانی سال ۹۷/ مخالفان خرید خودروی کارکرده چه می‌گویند؟ به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تلاطمات اقتصادی و افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها در طول یکسال گذشته، در بازار خودرو بصورت بسیار پررنگی بروز پیدا کرده است.

به واقع کمبود عرضه خودرو، انتظار فراتر از قاعده برای تحویل خودرو‌های ثبت نام شده و البته کاهش قدرت خرید مردم، مزید بر علت شده است تا بسیاری از مردم عطای خرید خودروی صفر کیلومتر را به لقایش ببخشند و گرایش آن‌ها به خرید خودرو‌های کارکرده بیش از پیش افزایش یابد.

البته در این میان، کم نیستند افراد و گروه‌هایی که معتقدند، خرید خودروی دست دوم منطقی‌تر از خودروی صفر کیلومتر است.

نظریه‌ای که پیش‌تر از نوسانات قیمت‌ها در بازار خودرو، طرفداران پر و پا قرصی برای خود داشته و دارد.


بیشتر بخوانید: قیمت گذاری خودرو سلیقه‌ای انجام می‌شود/ خودروسازان سبب افزایش قیمت در بازار شدند


عبدالکریم نصرتی، یکی از فعالان بازار خودرو و نمایشگاه داران فعال در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در تشریح محاسن و مزایای خرید خودروی دست دوم، اظهار کرد: فارغ از موضوع افزایش شدید قیمت‌ها که اصلی‌ترین مولفه در سوق پیدا کردن بخش قابل توجهی از مردم به سمت خودرو‌های دست دوم محسوب می‌شود برخی از مولفه‌های دیگر نیز باعث شده است تا همواره بازار خودرو‌های دست دوم با متقاضیان خاص به خود همراه شود.

وی افزود: یکی از دلایل مطروحه مشتریان خودرو‌های این چنینی معطوف بر این امر می‌شود که اُفت قیمتی خودرو‌های دست دوم به نسبت خودرو‌های صفر کیلومتر به مراتب کمتر و محدودتر است.

نصرتی می‌گوید: به عنوان مثال، یک خودروی مدل ۹۷، با افزایش سنوات و ورود به سال جدید، با کاهش قیمتی همراه می‌شود، اما در ارتباط با خودرو‌های دست دوم این کاهش قیمت انجام پذیرفته و بار آن بر دوش خریدار جدید نخواهد بود و به تبع در چنین شرایطی، متقاضی با خسارت و ضرر و زیان کمتری مواجه خواهد شد.

این فعال در بازار خودرو در ادامه بیان کرد: از دیگر سو، بعضا شاهد  بروز نارسایی‌هایی در خودرو‌های صفر کیلومتر هستیم که البته اصل و نفس این عارضه، خود، موضوعی قابل تامل و قابل نقد است که می‌باید برای آن چاره اندیشی شود.

وی افزود: به تبع در خودرو‌های کارکرده، نواقص احتمالی این چنینی مرتفع شده و متقاضی یا مالک جدید مجبور نخواهد بود هزینه مضاعفی را برای رفع ایراد موجود در خودرو مصروف کند که البته این حُسن زمانی معنا پیدا خواهد کرد که خودروی کارکرده، اتومبیلی سالم و بدون نقص باشد در غیر اینصورت نمی‌توان از مولفه مذکور به عنوان مزیتی برای خرید خودروی کارکرده یاد  کرد.

مخالفان خرید خودروی کارکرده چه می‌گویند؟

در این میان، برخی نیز معتقدند در صورت وجود بضاعت مالی کافی، خرید خودروی صفر کیلومتر مقرون به صرفه‌تر خواهد بود، زیرا پس از خریداری آن، مالک با خیالی آسوده ۴ تا ۵ سال و حتی بیشتر، از اتومبیل مذکور استفاده خواهد کرد.

مصطفی خزائی، یکی از مکانیک‌های خودرو در غرب استان تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، (به عنوان یکی از مدافعان خرید خودروی صفر کیلومتر) اظهار کرد: اگرچه بعضا در اتومبیل‌های نو نیز نواقصی وجود دارد که البته این موضوع جای تاسف دارد، اما در اکثر قریب به اتفاق مواقع، اتومبیل‌های این چنینی فاقد نارسایی خاصی هستند و در صورت بروز مشکل، نیز با اندک هزینه ای، عارضه موجود قابل رفع خواهد بود.

وی افزود: در چنین شرایطی، مالک خودرو، در طول سالیانی که از اتومبیل استفاده می‌کند، جز قطعات منفصله مصرفی همچون لنت ترمز، تسمه تایم و برخی از احتیاجات خودرو همچون روغن، بنزین، شمع و... متحمل هزینه خاصی نخواهد شد.

این مکانیک و کارشناس فنی اتومبیل در ادامه بیان کرد: البته نحوه استفاده از خودرو نیز در حصول این امر بسیار موثر است و در صورت استفاده ناصحیح از اتومبیل، یک خودروی صفر کیلومتر نیز در بازه زمانی کوتاه مدتی دچار نواقص ریز و درشت خواهد شد.

خزائی تصریح کرد: برخورداری خودروی صفر کیلومتر از گارانتی از دیگر محاسنی محسوب می‌شود که مالک می‌تواند از این مزیت برای رفع ایرادات ثانوی ایجاد شده در خودرو استفاده کند و هزینه چندانی را نیز متحمل نشود که البته در این خصوص بسیاری از مدافعان خرید خودرو‌های کارکرده معتقدند، خدمات پس از فروش نمایندگی‌ها در قالب گارانتی آنچنان که باید مطلوب نیست و در بسیاری از موارد، مراکز ذی ربط با بهانه جویی از ارائه خدمات بدون هزینه، استنکاف می‌ کنند.

گرانی خودرو، حق انتخاب خریداران را بسیار محدود ساخته است

شهرام عطائی، یکی دیگر از فعالان بازار خودرو در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در تشریح وضعیت بازار خودرو و افزایش ضریب تمایل و رغبت عمومی بسیاری از اقشار جامعه برای خرید اتومبیل‌های کارکرده، بیان کرد: نمی توان این واقعیت را نادیده انگاشت که قدرت خرید مردم به میزان قابل توجهی کاهش یافته و طبیعتا در چنین شرایطی، عرصه برای نظریه پردازی‌های این چنینی که خودروی صفر کیلومتر بهتر است یا خودروی کارکرده سالم، تنگ و محدود خواهد شد.

وی افزود: به واقع در چنین شرایطی، متقاضی چه بخواهد و چه نخواهد به دلیل بنیه ضعیف اقتصادی خویش، ناچار است به خرید خودروی دست دوم مبادرت ورزد و حق انتخاب دیگری نخواهد داشت.

عطائی تصریح کرد: این واقعیت صرفا به بازار خودرو‌های داخلی خلاصه نمی‌شود و با توجه به اختلاف قیمتی محسوس میان یک دستگاه خودروی خارجی صفر کیلومتر با خودروی مشابه کارکرده، میل به اتومبیل‌های دست دوم بیشتر از گذشته شده است.

این فعال در حوزه بازار خودرو در ادامه بیان کرد: البته ناگفته نماند که خودرو‌های دست دوم و کارکرده نیز با افزایش قیمت همراه شده اند و طبیعتا وقتی اتومبیل صفر کیلومتر با رشد قیمت بسیار محسوس و قابل توجه همراه می‌شود، به تبع قیمت خودروی مشابه کارکرده نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

عطائی گفت: در هر صورت بسیاری از افرادی که با اندوخته مالی خویش برای خرید خودروی صفر کیلومتر برنامه ریزی کرده بودند، در حال حاضر ناچار هستند به خرید اتومبیل کارکرده مبادرت ورزند.

کیفیت بالای خودرو‌های قدیمی تر، استدلالی برای خرید اتومبیل‌های کارکرده

این فعال در حوزه خرید و فروش خودرو (عطایی) در ادامه این گفتگو از منظری دیگر دلیل تمایل برخی از متقاضیان خرید اتومبیل‌های کارکرده را مورد تبیین و واکاوی قرار داد.

وی در این خصوص بیان کرد: بسیاری از مردم، معتقدند، خودرو‌های دست دوم از حیث کیفیت قطعات در شرایط مساعدتری قرار دارند و استدلال این گروه معطوف بر این امر می‌شود که در سالیان اخیر، کیفیت قطعات خودرو‌ها با اُفت کیفی قابل توجهی همراه شده اند.

عطائی در پایان تصریح کرد: اشاره برخی از مالکان، فروشندگان و یا خریداران به اینکه فلان خودرو، در زمره اتومبیل‌های تولیدیِ سری اول محسوب می‌شوند، ناظر بر همین موضوع است و در مجموع، دلایل مطروحه باعث شده است تا این روزها، بازار خودرو‌های دست دوم به نسبت خودرو‌های کارکرده با رونق قابل توجه تری همراه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
خودروسازان به مردم خیانت میکنن همش گرونی اینم حمایت از ماشین داخلی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
تو خودروهای نو از خودروهای دست دوم خارجی بدتر است.
Iran (Islamic Republic of)
بدون نام
۱۰:۵۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
کاهش نارضایتی وحشتناک اجتماعی سال 97 و نیاز به ثبات روانی کشور، و نیاز دولت به مطابقت تورم با افزایش حقوق ها و گرونتر نشدن اجناس و ملک و..... بیشتر از دوبرابر، احتمالش زیاد هست که دولت و بانک مرکزی با تزریق ارز و کارای خاص دیگه! دلار را تا 8000 پایین بیاره تا اقتصاد کشور يه بار دیگه وارد ثبات رکودی 6 ساله بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ع ف
۱۰:۴۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
آدم وقتی ماشین اش را میفروشه که احساس میکند ماشین اش مستهلک شده واصطلاحا به خرج افتاده و فروختن اش باصرفه تر از درست کردن اش است ویک طوری دستی به سرو گوشش می کشد وآنرا میفروشد وخریدار بعدا متوجه می شود که چه کلاه گشادی سرش رفته به همین دلیل برای خرید با یک فرد خبره این کار را انجام داد.
Iran (Islamic Republic of)
وحیدشریفی
۰۹:۵۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
مدارک دانشگاهی در سطوح بالای کشور و جهان ودریغ از استفاده از تجارب جهانی و استفاده از روشها و فرمولهای ساده که هم برای مردم قابل درک هست و هم مشکل گشای این وضعیت.همه مسولین میدونن که باید عرضه در بازار بقدری باشد که توازن میان عرضه و تقاضا برقرار شود.اما اینجا یه جای کار میلنگه که اون هم این هستش که برای تامین منافع و اهداف خود مردم بیچاره رو به گروگان اقتصادی گرفتن و با یک سوم شدن سرمایه نقدی مردم دیگر مجبورند خودروهای مثل پراید،پژو405،سمند و ...... را که از لحاظ استانداردهای جهانی باید اینها را در موزه ها مشاهده میکردیم رو باید با قیمتهای نجومی تهیه کنیم.اگر در جامعه ای رقابت نباشد پیشرفتی حاصل نخواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
هر چی میتوانید و میتوانند بر این مردم سخت بگیرید ک حقشان است
Iran (Islamic Republic of)
اا
۱۵:۴۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
چرا واقعا؟ البته مردم میرند به سمت خرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
مردم را گروگان گرفتید که فقط خودرو داخلی بخرند، همین خودروی داخلی را هم به مردم نمیدهند تا با قیمت بالاتری بفروشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
این خودروهاهایی که خودروسازان می سازنند چی هستندکه ملت اینجوری توسرکله هم می زنند.کشور دیگه ماشین می سازند ۱۲تا ایربگ و دنیایی امکانات داره حالا الان زه بغل پراید شده اپشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
متاسف برخودرو ساز داخلی و حامیانشان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
دلم برای کشورم میسوزه کشوری با این همه سرمایه اما مردمی فقیر با کمتیرین امکانات دلم برای ایرانم میسوزه چه امیدها از بین رفت چه جوانانی که در جوانی پیر گشتن چه پدرهایی که شرمنده زن وبچه هاشون شدن چه مادرها که بخاطر فقر شرمنده بچهاشون شدن دلم برای ایرانم میسوزه ای سرزمین ثروت مند با مردمی درگیر فقر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
خدا کمک کنه انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
روز حسابی هم هست غمت نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ع
۰۱:۵۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
مسئولین عزیزم چاره ای بیندیشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
آدم ساده میره پنجاه میلیون میده به خودروی بی کیفیت
Iran (Islamic Republic of)
Farhad
۰۰:۲۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
خرید و فروش بازار خودرو چه کارکرده چه صفرکیلومتر در رکود شدید به سر میبره و این حرفها بازارگرمی هست چون با افزایش قیمت خودروهای صفر خودروهای کارکرده نیز به طبع باافزایش کاذب قیمت مواجه شدن
آخرین اخبار