به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته گذشته سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و سند چشمانداز ١٤٠٤، تهیه سند قدرت هوایی برای مقابله با تهدیدات نظامی احتمالی را از اهم وظایف نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرده و توجه ویژه به آن را ضروری خواند. همین تأکید ویژه نشان میدهد که اثرگذاری نیروی هوایی در جنگهای دوران مدرن تا چه حد است و تلاش ایران برای ساخت و مدرنیزهسازی ناوگان هوایی خود که به تازگی با راهاندازی چرخه تولید جنگنده کوثر نمود یافته نیز بیانگر همین موضوع است.
بیشتربخوانید : هراس دشمنان از توان نظامی ایران
جالب آنکه سخنان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص لزوم توجه به توانمندسازی قدرت هوایی کشور مصادف شده است با سالروز تشکیل نیروی هوایی ایران که ٩٤ سال پیش در چنین روزی، برابر ٢٠ اسفند ١٣٠٣ خورشیدی با استقرار نخستین گروه از خلبانان ایرانی آموزشدیده در پادگان هوایی قلعهمرغی تهران حادث شد.
در تاریخ از کلنل محمدتقی خان پسیان فرمانده وطنپرست ژاندارمری خراسان بهعنوان نخستین خلبان ایرانی یاد شده است. محمدتقی خان هوانوردی را در کشور آلمان گذرانده و موفق به اخذ مدرک خلبانی از آموزشگاههای این کشور شده بود، اما کسب این توانایی که مقارن با اغتشاشات سیاسی اواخر سلطنت احمدشاه در ایران بود نهایتاً منجر به تشکیل نیروی هوایی برای ایران نشد. سالها گذشت و نهایتاً در اواخرسال ١٣٠٣ تشکیل نیروی هوایی ایران به مرحله عمل رسید. یکسال بعد با ورود تعدادی هواپیمای فرانسوی و روسی که نامهایی چون عقاب، سيمرغ، كركس، تيهو و... بر خود داشتند، نیروی هوایی ایران شکلی رسمی و عینیتر به خود گرفت. درسال ١٣٠٦ جمع هواپیماهای خریداری شده توسط ایران به ٣٣ فروند رسید و با تأسیس مدرسه خلبانی، کشور از اعزام دانشجو به خارج تاحدود بسیار زیادی بینیاز شده بود. البته بماند که در شهریور ١٣٢٠ و در جریان اشغال ایران، همین نیروی هوایی سریعتر از آنچه تصورش میرفت مضمحل شد.
در دهه ٦٠ و ٧٠ میلادی آمریکا با توجه به نقشی که برای ایران بهعنوان ژاندارم منطقه در نظر گرفته بود انواع و اقسام تسلیحات نظامی را در اختیار حکومت پهلوی قرار میداد و این سو نیز پول فروش نفت دست حکومت را برای ولخرجی تسلیحاتی باز میگذاشت. ورورد هواپیماهای F-٤ و F-٥ و همچنین جنگنده فوق پیشرفته F-١٤ به نیروی هوایی ایران درهمین زمان اتفاق افتاد، هرچند که با پیروزی انقلاب اسلامی آمریکا بهعنوان تامینکننده اصلی قطعات و مهمات این جنگندهها از تعهد پشتیبانی فنی و تسلیحاتی آنها شانه خالی کرد و متخصصان ایرانی با تکیه بر توان و استعداد داخلی توانستند تا همین لحظه همه این پرندهها را سرپا و عملیاتی نگهدارند. جالب آنکه امروز و با گذشت ٤٠سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی، ایران تنها کشور منطقه است که با تکیه بر توان داخلی خود خط تولید هواپیمای جنگنده را راهاندازی کرده است.
منبع: روزنامه شهروند
انتهای پیام/