جزایر زیادی در دنیا وجود دارد اما "هرمز" منحصر به فرد ترین آنهاست و این را به خاک و سواحل رنگین کمانی اش مدیون است.

برای آشنایی بیشتر با زیبایی های جزیره هرمز و شگفتی های منحصر به فردش به سرغ رضا برومند مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان رفتیم .

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس، گفت:جزایر زیادی در دنیا وجود دارد اما "هرمز" منحصر به فرد ترین آنهاست و این را به خاک و سواحل رنگین کمانی اش مدیون است.

وی افزود:جاذبه‌های هرمز در سراسر این جزیره دیده می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: جبیر‌ها (آهو)، جنگل‌های مانگرو و حتی آثار و نقاشی‌های محیطی زیبایی های خاصی را به  این جزیره بخشیده است.

جزیره هرمز

ابتدا به سراغ قلعه پرتغالی ها میرویم

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان می گوید:این قلعه باقی‌مانده از روز‌هایی است که پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر جنوبی سلطه داشتند.

برومند گفت:این قلعه به‌فرمان آلفونسو آلبرکر دریانورد پرتغالی درسال ۱۵۰۷ میلادی در محلی موسوم به مورنا احداث شد.

جزیره هرمز

وی افزود:درزمان شاه‌عباس که به استعمار پرتغالی‌ها در ایران خاتمه داده شد، این قلعه به دست امام قلی خان از سرداران شاه‌عباس فتح شد.

این قلعه شامل: انبار‌های تسلیحات، آب‌انبار، اتاق‌های سربازخانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالاراست.

جزیره هرمز

دره سکوت و الهه نمک دیگر جاذبه ی بکر این جزیره است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: دره ای عجیب با دیواره سنگی نمکی عظیم که شما را شگفت‌زده خواهد کرد.از قدم زدن در این دره و لمس سنگ نمک یا همان الهه نمکی حس خوبی را تجربه خواهید کرد از همین رو این دره به دره انرژی نیز معروف است.

جزیره هرمز

دره مجسمه‌های هرمز دیگر دره زیبای این جزیره

برومند افزود:دره تندیس‌ها یا دره مجسمه‌ها از ابتدای جاده تا انتهای این دره حدود نیم ساعت پیاده‌روی دارد.

این دره  پرتگاهی  با ارتفاع ۴۰ متر و نمایی ۱۸۰ درجه از دریا و آبی فیروزه و قرمز دریا با ساحل خوش‌رنگ آن چشمانتان را خیره خواهد کرد.

جزیره هرمز

موزه نادعلیان، هنر همزیستی با طبیعت از زیبای های

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان می گوید:موزه نادعلیان جایی که اثر حضور انسان، زباله و تخریب نیست بلکه آفرینش آثار هنری با استفاده از مواد موجود در طبیعت است.

برومند افزود:این نقش‌ها گاهی تصویری از یک ماهی حک‌شده بر سنگ هستند و گاهی پیام صلحی که از رد یک دوچرخه بر ساحل می‌ماند.

وی گفت:موزه و نگارخانه دکتر نادعلیان در ابتدا خانه‌ای ویران روبروی تکیه مولا در محله قدیمی شهر هرمز بوده که در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان هنرمند سرا کار خود را آغاز کرده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود:خانه‌ای که به‌تدریج با نگاه به هنر بومی بازسازی‌شده و امروز چهره‌ای دیدنی به خود گرفته است.

این آثار هنری با استفاده از خاک‌های رنگی جزیره و به دست هنرمندان ایرانی و خارجی بر دیوار خانه‌های همسایه نقش بسته‌اند.

آقای احمد نادعلیان تنها نامدار ایرانی در عرصه هنر‌های محیطی در این جزیره زندگی می‌کند.

جزیره هرمز

سواحل هرمز

عباس نوروزی معاون میراث فرهنگی هرمزگان هم می گوید:هرمز به‌خودی‌خود جزیره بکری است، ولی برخی از نقاط جزیره بکرتر هستند. ساحل مفنق که با قایق حدود نیم ساعت راه دارد و ساحل چند درخت که بسیار خلوت و بکر است.

وی افزود:این سواحل به شما در شب شانس دیدن فیتوپلانگتون‌ها را هم می‌دهد، موجودات ریزی که در شب در آب و همراه موج‌ها برق می‌زنند.

معاون  میراث فرهنگی هرمزگان گفت:در برخی جا‌های این سواحل خاک ساحل سیاه و پر از برق است با راه رفتن روی ین ساحل گویی بر روی آسمان و روی ستاره‌ها راه می‌روید.

چرا رنگ ساحل جزیره هرمز سرخ است؟

جزیره هرمزنوروزی افزود:در این جزیره ساحلی وجود دارد که به ساحل سرخ معروف است، خاک این ساحل قرمز و راه رفتن در آن باعث سرخ شدن کفش‌هایتان می‌شود.

وی می گوید: که شما در این جزیره زیبا فقط خاک سرخ نمی‌بیند و می‌توانید رنگ‌های دیگر این خاک را نیز مشاهده کنید که یکی دیگر از شگفتی‌های این جزیره است.

جزیره هرمز

رنگ‌های همچون طلایی، نقره‌ای و سپید از دیگر رنگ‌های خاک این جزیره می‌باشد که جلوه ویژه‌ای به این جزیره می‌دهد.

سوغات جزیره

معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت:زیباترین یادگار جزیره هرمز برای دختران وزنان نقش حنایی است که کف دست، روی بازو یا مچ پایشان برای یکی دو هفته می‌ماند

 دختران جزیره این نقش‌ها را با حنا و بداهه روی پوست شما می‌کشند.

جزیره هرمز

سبک زندگی در هرمز

نوروزی افزود:شهر هرمز با جمعیتی نزدیک به ۶۰۰۰ نفر برای آن‌ها که از کلان‌شهر‌ها سفر می‌کنند همانند یک محله به نظر می‌رسد که دریکی دو ساعت می‌توان آن را گشت.

وی گفت:ماهیگیری شغل اصلی اهالی هرمز است و در این جزیره زنان ماهیگیر نیز در کنار مردان به صید می‌پردازند.

تولیدات هنر‌های دستی ازجمله سوزن‌دوزی، توربافی و حصیربافی بخش دیگری از اوقات روزانه مردان وزنان را به خود اختصاص می‌دهد.

جزیره هرمز

زیبایی‌های زندگی بومی چنان در این جزیره حفظ‌شده است که هر مسافری دوست دارد زمانی هرچند کوتاه را در آرامش هرمز زندگی کند.

به این جزیره زیبا حتما سفر کنید تااز شگفتی ها و  خوراکی و غذا‌های محلی آن  لذت ببرید.


انتهای پیام/ف

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.