رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: روند پرداخت تسهیلات حمایتی دولت به آسیب دیدگان حوادث غیر مترقبه طولانی و محدود است و اینروند باید اصلاح شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قزوین با حضور نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، زاهدی استاندار،داود محمدی و سیده حمیده زرآبادی نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه‌های اجرایی در استانداری برگزار شد.

اسماعیل نجار در این نشست گفت: حوادث بحرانی تعریف خاصی دارد و اگر جامعه‌ای را تحت تأثیر قرار دهد و تا بازگشت به شرایط عادی مورد توجه قرار گیرد در این تعریف گنجانده می‌شود.

وی افزود: برخی مدیران دستگاه‌ها کار‌های روزمره خود را در ردیف خدمات مدیریت بحران می‌دانند در حالی که سوانح رانندگی و حریق‌ها معمولاً اگر مورد رسیدگی قرار گیرد در زمره کار‌های روزمره و عادی است.

معاون وزیر کشور بیان کرد: تمام مأموریت‌ها و مسئولیت‌هایی که نهاد‌ها و دستگاه‌ها دارند در زمان بحران بر اساس نیاز تعریف می‌شود.

نجار یادآور شد: در زلزله کرمانشاه برای ترمیم خسارت برق ۱۲۰ گروه بسیج شد و در ۴۸ ساعت برق سر پل ذهاب تأمین شد.

وی بیان کرد: گروه‌های امدادی و کمک رسان در حوادث باید بتوانند نیاز‌های خود را در محل‌های حادثه دیده تأمین کنند و مدیریت بحران داشته باشند تا کار‌ها پیچیده نشود.

نجار اظهار داشت: در قانون جدید همراهی خوبی از سوی مجلس صورت گرفته هرچند زیاد معطل ماندیم و ۴۵ ماه انتظار برای این موضوع زیاد بود، اما قانون جامعی تدوین شده که می‌تواند نیاز‌ها را تأمین کند.

وی اضافه کرد: هر مسئولی در هر رده‌ای در حوادث باید حرف فرمانده مدیریت بحران را عمل کند و سرپیچی ار دستور تخلف است و فرد دادگاهی می‌شود حتی بخش خصوصی، چون شرایط غیر عادی است باید گوش به فرمان باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: همه در حوادث مسئولیم و همه امکانات و نیرو‌های دستگاه‌های اجرایی باید در اختیار ستاد بحران قرار گیرد و در خصوص نیرو‌های مسلح هم دستورالعملی تدوین شده که به آن عمل خواهد شد.

اساس کار در مدیریت بحران پیشگیری است

وی اضافه کرد: در پیشگیری فقط هزینه نیست بلکه نظارت مهم است و با آموزش لازم است کمک کنیم تا مردم همراهی مناسبی داشته باشند و برای نمونه وقتی با بی احتیاطی برخی در بستر رودخانه استراحت می‌کنند و در سیل کشته می‌شوند یا با روشن کردن آتش مرتعی را دچار حریق می‌کنند و خسارات هنگفت به بار می‌آورند ما باید پاسخگو باشیم.

نجار اظهار داشت: استحکام و مقاومت سازه می‌تواند از خسارات ناشی از حوادث بشدت بکاهد و در زلزله بم مسجد جامع سالم ماند، چون سازنده آن را درست ساخته بود.

وی بیان کرد: باور کنیم بحران خبر نمی‌کند و گاهی یک نصب درست لولای در می‌تواند از حوادث جلوگیری کند و گاهی یک پیچ و یک میخ لوستر بزرگ اگر درست نصب نشده باشد فاجعه ساز می‌شود و ما باید حتی مسائل ریز و کوچک را که می‌تواند در کاهش خسارت مؤثر باشد را جدی بگیریم.

فرماندهی در بحران واحد است

وی اظهار داشت: سطح حادثه اگر استانی بود باید استاندار مدیریت کند و به تهران ارجاع ندهد و اگر ملی بود که همه بسیج خواهند شد تا مدیریت متمرکز صورت گیرد.

نجار اضافه کرد: بحران یک ستاد است و معنای آن سیاست گذاری، هماهنگی و نظارت در بحران است.

وی یادآور شد: نظارت مستمر از سوی استاندار و فرمانداران در مواقع بروز بحران ضروری است.

طولانی بودن فرآیند پرداخت تسهیلات خسارت

معاون وزیر کشور تصریح کرد: فرآیند پرداخت اعتبارات حوادث غیرمترقبه طولانی است و هماهنگی با مدیریت بحران ندارد، زیرا باید دستمان باز باشد تا بتوانیم بسرعت وارد عمل شویم.

وی گفت: فرایند قانونی تخصیص اعتبارات حوادث غیر مترقبه مشکل ساز است و باید افراد خسارت دیده برای گرفتن خسارت سیل یا زلزله روند طولانی را طی کنند که موجب نارضایتی می‌شود.

وی در خصوص تردد تانکر‌های حامل سوخت و مواد خطرناک گفت: تردد این نوع خودرو‌ها دستورالعمل دارد و نمی‌توانند هر زمان و یا هر وقت خواستند از هر مسیر عبور کنند و برای نحوه رفت و آمد، مسیر و زمان دستورالعمل دارند.

نجار اضافه کرد: قزوین این ظرفیت را دارد که برای اجرای طرح شناسایی صنایع خطرساز پایلوت شود و با این کار موافقیم و مقدمات آن را مهیا می‌کنیم.

وی با اشاره به حوادث رخ داده در صنایع استان قزوین یادآور شد: همه واحد‌های صنعتی باید بیمه حوادث باشند تا در موقع بروز حوادیث مانند اتش سوزی بخشی از خسارات آن‌ها تأمین شود.

معاون وزیر کشور در خصوص نحوه جمع آوری کمک‌های مردمی هم اظهار داشت: در این زمینه دستورالعمل داریم البته سمن‌های شناسنامه دار می‌توانند وارد کار شوند.

وی در خصوص ساخت آشیانه بالگرد در قزوین گفت: ۱۲ فروند بالگرد از ماده ۱۲ خریداری شده و راه اندازی آشیانه نیازمند اعتبارات خاص و مراحل ویژه‌ای است که باید پیگیری لازم صورت گیرد، اما می‌توانیم ۵ میلیارد تومان برای ساخت آن در قزوین تأمین کنیم.

نجار همچنین افزود: ایجاد مرکز اضطراری و پشتیبانی در استان قزوین نیازمند بررسی بیشتری است.

نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران ضروری است

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه نقش رسانه‌ها را در ایجاد آرامش و اطلاع رسانی مهم دانست و گفت: باید خبرنگاران و فعالن رسانه هم آموزش ببینند و در ساعات اولیه به آرامش جامعه کمک کنند.

وی اضافه کرد: معمولاً اولین سوال خبرنگاران در حوادث میزان کشته و مجروح و خسارت است در حالی که دادن آمار دقیقی نیازمند زمان و ورود تیم‌های کارشناسی است و در این مواقع ما باید بتوانیم آرامش جامعه را حفظ و تقویت کنیم نه اینکه مردم را نگران کنیم.

نجار گفت: برای نمونه ما در کرمانشاه بیش از ۲۵ هزار واحد مسکونی ساخته‌ایم، اما چون اطلاع رسانی مناسبی نداشتیم همچنان زیر سوال هستیم.

وی بیان کرد: بازسازی روندی زمان بر است و نمی‌توان یک شبه بازسازی را پایان داد، اما گاهی رسانه‌ها اسکان موقت و اقامت در کانکس را به عنوان یک نقطه منفی مطرح می‌کنند و خدمات مجموعه خدمتگزاران زیر سوال می‌رود که باید مدیریت رسانه نیز جدی گرفته شود.

نجار در ادامه اظهار داشت: پوشش بیمه‌ای در حوادث بسیار مهم است که هفت سال قبل لایحه بیمه همگانی تقدیم مجلس شد و پارسال مطرح و پس از رفع ایراد به تصویب رسید که کارساز است.

وی افزود: بیمه می‌تواند مسئولیت دولت را کم کند و کمک مردم و آسیب دیدگان باشد و حتماً باید فرهنگ سازی و تبلیغ شود تا شاهد فراگیری آن باشیم.

معاون وزیر کشور اضافه کرد: ۳۰ استان برای معین شدن پایتخت تعیین شده‌اند و در این راستا آموزش‌ها در حد عالی است و در کتب مدارس و دانشگاه‌ها نکات ایمنی گنجانده شده و آموزش مردمی و رزمایش هم پیش بینی شده است.

نجار افزود: با برگزاری جشنواره فیلم امید بیش از ۷۰۰ اثر دریافت شد و ۴۰ اثر انتخاب شد.

انتهای پیام/پ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار