دولت سوریه اظهارات لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی در خصوص به رسمیت شناختن بلند‌یهای جولان به عنوان بخشی از قلمروی رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد قرار داد.

انتقاد سوریه از اظهارات سناتور گراهام درباره بلند‌های جولانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دولت سوریه اظهارات سناتور لیندسی گراهام، نماینده ایالت کارولینای جنوبی در سنای آمریکا در خصوص به رسمیت شناختن بلند‌یهای جولان به عنوان بخشی از قلمروی رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد قرار داد.

سناتور گراهام در بازدیدی به همراه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در قدس به مناطقی در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرده بود که بلند‌یهای جولان باید جزء قلمروی رژیم صهیونیستی باقی بماند. لیندسی گراهام به نتانیاهو گفته بود که آمریکا را به سوی به رسمیت شناختن بلند‌های جولان به عنوان بخشی از اسرائیل سوق خواهد داد.

خبرگزاری سانا به نقل از یک مقام ناشناس وزارت خارجه سوریه گزارش داد: اظهارات (سناتور لیندسی گراهام) حاکی از ذهنیت متکبرانه دولت آمریکا است و اینکه (آمریکا) مسائل منطقه‌ای را از دید صهیونیست‌ها به طریقی که منافع اسرائیل را تامین کند، می‌بیند. این مقام وزارت خارجه سوریه ادامه داد اظهارات گراهام نشان دهنده ناآگاهی او به تاریخ و جغرافیای منطقه است و همچنین بی توجهی واشنگتن نسبت به قوانین بین المللی را ثابت می‌کند.

خبرگزاری دولتی سوریه به نقل از این مقام سوری نوشت: همه قطعنامه‌های سازمان ملل بویژه قطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت، که در ۱۷ دسامبر سال ۱۹۸۱ میلادی با اکثریت آرا به تصویب رسید، وضعیت قانونی جولان سوریه را به عنوان یک منطقه اشغال شده مورد تائید قرار می‌دهد و اعلام الحاق آن به اسرائیل را پوچ و بی اعتبار می‌داند. 

ماه گذشته تد کروز و تام کاتن، سناتور‌های جمهوری‌خواه قطعنامه‌ای را ارائه دادند تا از طریق آن اطمینان یابند که رژیم صهیونیستی کنترل خود بر بلندیهای جولان را حفظ خواهد کرد. در دسامبر سال ۲۰۱۸ مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای تصمیم رژیم صهیونیستی برای گسترش مرز‌های خود به بلند‌یهای جولان را پوچ و بی اعتبار دانست و از آن‌ها خواست تا از این مناطق خارج شوند.

بلند‌یهای جولان بخشی از خاک سوریه واقع در ۷۰ کیلومتری دمشق است. صهیونیست‌ها در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ بخش زیادی از این مناطق را به اشغال خود درآورند. رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۲ این مناطق را به عنوان بخشی از خاک خود اعلام کرد؛ هر چند این اقدام هیچگاه مورد تائید سازمان ملل قرار نگرفت. نتانیاهو در واکنش به محکومیت‌های بسیار بار‌ها اعلام کرده که تل‌آویو هیچگاه به مرز‌های ۱۹۶۷ بازنمی‌گردد و بلند‌یهای جولان همیشه در دست این رژیم باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار