پس از گذشت ۱٨ ماه و علیرغم وعده‌های مکرر، وعده شفاف سازی و ایجاد شورای شیشه‌ای شهر بوکان تاکنون عملی نشده است و گویا نزد این شورا، شیشه جای خود را به فولاد داده است!

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،حدود ۱٨ ماه قبل و در شهریور ماه سال ۱۳۹٦ هفت نفر به عنوان اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بوکان، فعالیت خود را در پارلمان محلی سومین شهر پرجمعیت استان آذربایجان غربی آغاز کردند. این هفت نفر در حالی بر مسند شورای شهر نشستند که در دوره قبلی (چهارم)، شورای شهر بوکان به دلایلی همچون عدم یکپارچگی، نبود تجربه اعضای آن در مدیریت شهری و شورا و نیز دخالت برخی از مسئولان در امور داخلی این شورا، عملکرد موفقی نداشت، تا جایی که این شورا در طول چهار سال ۱۷ بار برای شهرداری، سرپرست و شهردار انتخاب کرد و این عدم موفقیت، نارضایتی عمومی مردم بوکان را از شورای شهر و شهرداری این شهر رقم زد.

از هفت نفر عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بوکان، سه نفر به صورت مستقل و چهار نفر نیز در قالب کاندیدا‌های مورد حمایت ائتلافی تحت عنوان "یاوران انتخاب سالم" به پارلمان محلی راه یافتند، ائتلافی که علیرغم پیروزی در انتخابات و تصاحب چهار کرسی از شورا، هیچگاه پشت پرده، گردانندگان و مو سسان آن به مردم معرفی نشدند و این خود بسی جای تأمل است! معرفی اعضا و برنامه ریزان این ائتلاف همواره از مطالبات تنی چند از فعالان اجتماعی و رسانه‌ای بوکان بوده است.

ترکیب اعضای شورای شهر بوکان، برخلاف دوره‌ی قبل که از افراد جوان، کم تجربه و بعضا دانشگاهی بود، این دوره از افراد میانسال، با تجربه و کدخدا منش است که به اعتقاد نگارنده، محافظه کاری و عدم ارتباط قوی با رسانه‌ها از سوی این اعضا، از همین سنتی گرایی بودن آن‌ها سرچشمه می‌گیرد.

چه چهار عضوی که در قالب کاندیدا‌های مورد حمایت "ائتلاف یاوران انتخاب سالم" و چه سه عضوی که به صورت مستقل به شورای شهر راه پیدا کردند، در جریان انتخابات، ایجاد "شورای شیشه ای" و "شفاف سازی" را از مهمترین برنامه‌های خود اعلام کردند، که امروزه با گذشت بیش از ۱٨ ماه از عمر شورای شهر و برگزاری بیش از ٨۱۰ ساعت جلسه رسمی توسط این شورا، این وعده محقق نشده و گویا در نزد شورای شهر بوکان، شیشه جای خود را به فولاد داده است!

"شورای شیشه ای" با هدف مقابله با فساد و رانت و ایجاد اعتماد عمومی، با برگزاری جلسات به صورت علنی و با حضور رسانه‌ها و انتشار مصوبات تحقق می‌پذیرد و امروزه در بسیاری از شهر‌های کشور و استان، این برنامه اجرا شده است، حال جای سوال است که خلف به وعده اعضای شورای شهر بوکان در زمینه ایجاد شورای شیشه‌ای، چه هدفی را دنبال می‌کند و چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟!

روابط عمومی شورای شهر نیز، به جای انتشار جزئیات، نتایج و مصوّبات جلسات، به انتشار عکس چهره‌ی اعضای این شورا در جلسات، پسنده می‌کند و هم اکنون کانال و صفحه اطلاع رسانی شورای شهر بوکان، به آلبومی غنی از عکس‌های رنگ و لعاب دار اعضای این شورا تبدیل شده است و در این میان دریغ از اندکی شفاف سازی و احترام به اصل و وظیفه روابط عمومی!

منتخبان پنجمین دوره از پارلمان محلی شهر بوکان، در طول ۱٨ ماه فعالیت خود، تنها چهار جلسه (حدود ۱۰ ساعت) با رسانه‌های این شهر برگزار کرده اند. علی وجدی قزلجی رئیس شورای شهر بوکان مرداد ماه امسال در نشستی که با اصحاب رسانه‌ها در ساختمان این شورا برگزار شد، از اجرایی شدن وعده "شورای شیشه ای" خبرداد و خطاب به خبرنگاران گفت: " انتظار داریم اگر رسانه‌ها هرگونه تخلف و دست کجی را در شورای شهر مشاهده کردند، آن را در بوق و کرنا بزنند. " این در حالی است که با وجود سپری شدن چند ماه از این وعده، شورای شیشه‌ای نه تنها محقق نشده است بلکه منتخبان پارلمان محلی عروس مُکریان، با کشیدن دیواری فولادی به دور خود، زمینه را برای نظارت رسانه‌ها بعنوان رکن چهارم دمکراسی بر عملکرد این شورا، بسته اند و در این شرایط خبرنگاران پشت دیوار‌های فولادی قطعاً جزئیات کار شورا را نمی‌توانند رصد کنند تا اینکه تخلفات و انحراف‌ها را در بوق و کرنا بزنند!
 
با توجه به اینکه شعار و وعده ایجاد شورای شیشه ای، نقش بسزایی در میزان آرای کاندیداهای پیروز در انتخابات شورای شهر بوکان داشت، انتظار می رود در راستای احترام به آراء و مطالبات مردم و جلوگیری از بروز فساد و رانت ، شورای اسلامی شهر بوکان با اجرای شورای شیشه ای و شفاف سازی، به شعاری که داده است، جامه عمل بپوشاند چون پيامبر اسلام (ص) می فرماید " العِدَةُ دَينٌ ، وَيلٌ لِمَن وَعَدَ ثُمّ أخلَفَ ، وَيلٌ لمَن وَعَدَ ثُمّ أخلَفَ ، وَيلٌ لِمَن وَعَدَ ثُمّ أخلَفَ؛ وعده، دَين است؛ واى بر كسى كه وعده دهد و خُلف وعده كند، واى بر كسى كه وعده دهد و خلف وعده كند، واى بر كسى كه وعده دهد و خلف وعده كند."

انتهای پیام/م

لزوم شفاف سازی در شورای شهر بوکان

برچسب ها: شهرداری ، شورای شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.