شهرستان گالیکش با قدمتی حدود ۳۰۰ سال و با داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بکر و بی نظیر مانند غارکیارام در ایام نوروز منتظر شما است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، استان گلستان یکی از زیباترین استان‌های شمال کشور با ۴ اقلیم جنگل، دشت و دریا و بیابان‌های وسیع چشم هر بیننده‌ای را در تمام فصول سال جلب می‌کند، استانی که هر گوشه آن با هزار رنگ نقاشی شده و زیبایی اش حیرت انگیز است و با داشتن جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی به رنگین کمان ایران زمین معروف است که هر سال بویژه در ایام نوروز پذیرای گردشگران است.

گالیکش یکی از شهرستان‌های استان گلستان است که با شهرستان‌های گنبدکاووس، کلاله، مینودشت همجوار و از سوی دیگر هم به استان‌های خراسان شمالی و سمنان متصل است.

این شهرستان از یک سو به جنگل‌های انبوه و از سوی دیگر به دشت‌های هموار و حاصلخیز متصل است و رودخانه‌های بزرگی و پرآبی مانند قوقان و قلی تپه بخش کوچکی از این دشت را سیراب می‌کند.
 
گالیکش شهری باستانی و با قدمت ۳۰۰ سال / شهرغار‌های استان گلستان

این شهرستان با توجه به مناظر طبیعی، تفرجگاه‌های زیبا، وجود آثار باستانی و انواع صنایع دستی یکی از جاذبه استان گلستان است و ازجاذبه هایش می‌توان اماکن گردشگری و باستانی پارک ملی گلستان، آبشار لوه وآق سو، موزه‌های حیات وحش و تاریخ طبیعی ملی گلستان، آق چشمه، چشمه لال و ماهی پران را نام برد.

گالیکش شهری با پیشینه تاریخی کهن

نوری کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: اسم این شهر برگرفته از نوعی گیاه به نام گالی است که در کنار رودخانه‌ها می‌روید و برای پوشش خانه‌ها در قدیم استفاده می‌شد و کش به معنای کاشتن است و البته وجه تسمیه دیگر آن این است که وزش باد‌های شدید و متناوب در تمام فصول سبب شد مردم برای پشت بام‌های خود را با گیاه گالی بپوشانند.
 
گالیکش شهری باستانی و با قدمت ۳۰۰ سال / شهرغار‌های استان گلستان
نوری ادامه داد: این شهرستان به دلیل اقلیم مناسب و منتهی شدن به روستا‌های دور و نزدیک مهاجرت به این منطقه بسیار است و اقوام مختلفی مانند فارسی، سیستانی، بلوچ، خراسانی و شاهرودی و سمنانی، قزلباش و ترک و ترکمن در کنار هم زندگی می‌کنند.

وی افزود: براساس پژوهش و تحقیقات باستان شناسی این شهرستان پیشینه تاریخی بسیار کهن دارد وغنی از فرهنگ و تمدن و با قدمت حدود ۳۰۰ سال است و محلی برای قشلاق کشاورزان و دامداران در سال‌های گذشته بوده است.

گالیکش شهرغار‌ها /غارکیارام آثار باقی مانده از دوران پارینه سنگی میانه زمین شناسی

رزاقی رییس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان گالیکش در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: غار‌ها از جمله جاذبه‌های طبیعی و گردشگری هستند که سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند.

رزاقی افزود: این شهرستان به شهرغار‌ها معروف است که علت آن وجود غار‌هایی مانند سم، کیاآرام یا وسط دل دل، گرو است.
 
گالیکش شهری باستانی و با قدمت ۳۰۰ سال / شهرغار‌های استان گلستان
وی ادامه داد: غار سم دومین غار عمیق کشور با عمق ۳۷۵ متر در ارتفاعات شرقی کوه خواجه قنبر روستای دوزین بخش گالیکش استان گلستان کشف شده است که در ارتفاعات یک هزار و ۷۰۰ متری کوه خواجه قنبر در منطقه نامیج گالیکش از توابع شرق گلستان واقع شده است.

وی ادامه داد: جاذبه‌های طبیعی بکر و زیبای این غار ناشناخته، بهشتی برای طبیعت گردان و کوهنوردان و علاقمندان را به رشته‌های غارنوردی فراهم کرده است.

رزاقی گفت: غار کیارام نیزبه عنوان یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی استان گلستان است که در کنار روستای کیارام از مکان‌های باستانی، با حدود ۱۰۰ هزار سال قدمت واقع شده است.

رزاقی ادامه داد: از سقف این غار قطرات آب می‌چکد که نتیجه آن یک بستر آهکی در کف آن است و این غار متعلق به دوره پارینه سنگی میانه حدوداً ۱۰۰ هزار سال ق. م است.
 
گالیکش شهری باستانی و با قدمت ۳۰۰ سال / شهرغار‌های استان گلستان
وی در مورد غار گرو یا گرآو گفت: این غارهم در شهرستان گالیکش و در نزدیکی روستای دوزین قرار دارد که طول این غار ۲۰۰ متر است که طبیعی و بر اثر جریان آب تشکیل شده است.

وی در مورد آبشارها، چشمه‌ها و جنگل‌های زیبا و سرسبز این شهرستان گفت: آبشار لوه، آق سو و چشمه‌های لال، اشکان، پیرغار و پیرباد و جنگل‌های انبوه با برگ‌های پهن مانند جنگل دانه، تیمورده، مارسا یا لته ازچشم انداز‌های طبیعی و مناظر دل انگیز این شهرستان هستند.

جاذبه‌های این شهرستان فقط در غار‌ها و چشمه‌ها و جنگل‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه همجواری با قدیمی‌ترین پارک ملی کشور از دیگر جاذبه این شهرستان محسوب می‌شود.

نیلکوه سمبل گالیکش

رزاقی رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری گفت: یکی دیگر از جاذبه‌های بی نظیر این شهرستان نیلکوه است که با ارتفاع یک هزار و ۳۵۰ متر هر مسافری که از مسیرگرگان و شهر گالیکش به مشهد سفر می‌کند طبیعت بی نظیر نیلکوه خودنمایی میکند.
 
گالیکش شهری باستانی و با قدمت ۳۰۰ سال / شهرغار‌های استان گلستان
وی ادامه داد: دیدن این کوه از فاصله دور به رنگ نیلی است و به همین منظور نیلکوه نامیده شده است و البته قوم سیستانی‌ها این کوه را کوه رستم می‌نامند.

رزاقی گفت: نیلکوه علاوه بر زیبایی منحصر به فرد نقش مهمی در تعادل محیط زیست و حیات وحش منطقه دارد و برای مردم حائز اهمیت و نماد مردم منطقه است.

سوغاتی‌های رنگارنگ

بعد از گشت و گذار از این شهر دیدنی و جذاب نوبت خرید سوغاتی‌های رنگارنگ این دیار هزار رنگ است، شهری با اقوام مختلف و هنر‌های سنتی متنوع که هرکدام قصه‌ای چندین ساله دارد.

هر رشته از صنایع دستی نشان از خلاقیت، ذوق و هنر دست و شیوه معشیت مردم هر منطقه است که از گذشتگان خود به ارث برده اند که متناسب با هر سلیقه‌ای است.
 
گالیکش شهری باستانی و با قدمت ۳۰۰ سال / شهرغار‌های استان گلستان

رزاقی رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان گمیشان در خصوص صنایع دستی متنوع این شهرستان گفت: از جمله صنایع دستی این شهرستان ابریشم بافی، نمد مالی و سوزن دوزی قوم بلوچ و ترکمن، چرم دوزی صنایع چوب است که از گذشته تا کنون در این شهرستان و روستا‌های اطراف رایج است.

وی ادامه داد: بعد از طبیعت گردی در این شهرستان مسافران و گردشگران می‌توانند از سوغاتی‌های متنوع این دیار خریداری کنند و به عنوان سوغاتی گالیکش هدیه دهند.

ایام نوروز فرصت مناسبی برای گردشگری و طبیعت گردی است و استان گلستان با جاذبه طبیعی، تاریخی و گردشگری می‌تواند مقصد شما باشد و شما می‌توانید سفری متفاوت را در نورزو ۹۸ تجربه کنید و شهرستان گالیکش با تمام چشم اندازهایش آغوشش را به روی شما مهمانان نوروزی باز کرده است و قدمهایتان را گلباران می‌کند.

گزارش از گنجا محمودی
 
انتهای پیام / اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضی سیتی
۲۰:۱۸ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
۶۰درصد فارس های بومی شهرستان رامیان اصالتی کوهساری که مربوط به گالیکش است دارند.
Iran (Islamic Republic of)
سیده زهرا
۰۰:۴۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
بسیار عالی تفسیر کردید خیلی چیزهارو نمی دونستم لذت بردم