رزمایش بزرگ نیروی هوافضای سپاه با نام «الی بیت المقدس ۱» با حضور مجموعه متنوعی از پهپاد‌های تهاجمی - رزمی در منطقه هرمزگان و خلیج فارس برگزار شد.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روز پنجشنبه ۲۳ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ بود که رزمایش بزرگ نیروی هوافضای سپاه پاسداران با نام «الی بیت المقدس ۱» با حضور پهپاد‌های تهاجمی - رزمی در منطقه عمومی هرمزگان و خلیج فارس با حضور جمعی از فرماندهان عالی رتبه نظامی از سپاه پاسداران همچون سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیا (ص)، سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه و جمعی دیگر از فرماندهان نیرو‌های مسلح در منطقه عمومی خلیج فارس اجرا شد.

 این رزمایش با مشارکت یگان‌های پهپادی نیروی هوافضای سپاه از استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان برگزار شد و مجموعه متنوعی از پهپاد‌های نیروی هوافضای سپاه در این رزمایش شرکت داشتند.

رزمایش سپاه

نکته قابل توجه در جریان برگزاری این رزمایش شرکت همزمان ۵۰ فروند پهپاد تهاجمی ۱۷۰ RQ ایرانی همراه با تعدادی دیگر از پهپاد‌های تهاجمی و رزمی برای نخستین بار در منطقه بود که به طور همزمان عملیات تهاجمی انجام دادند. همچنین برای اولین بار پهپاد‌های مشابه پهپاد MQ-۱ آمریکایی نیز بر آسمان منطقه رزمایش به پرواز در آمدند.

برای اولین بار بود که در منطقه غرب آسیا این تعداد پهپاد در یک عملیات تهاجمی - رزمی، در فاصله بیش از هزار کیلومتر دورتر از هدف به طور همزمان پرواز و در برهه زمانی مشخص اهداف از پیش تعیین شده را با دقت بالا  منهدم کردند.
 
ناوگان پهپادی حاضر در این رزمایش به چهار دسته تقسیم می شوند که هر کدام از آنها را به اختصار معرفی می کنیم؛
 
۱ -  شاهد ۱۲۹
 
شاهد ۱۲۹ از انواع هواپیما‌های بدون سرنشین ایرانی طراحی و ساخته شده توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در دو نوع تولید انبوه و ارتباط ماهواره‌ای در نیروی هوافضای سپاه بوده و در شهریور سال ۹۲ رونمایی شد. تعداد شاهد‌های ۱۲۹ در حدود ۴۰ فروند تخمین زده می‌شود که این پهپاد‌ها در شهر‌های ارومیه، سمنان، کنارک، بندرعباس، ابوموسی و دمشق حضور دارند.

شاهد ۱۲۹ مهندسی معکوس از پهپاد غنیمتی MQ-۱ آمریکایی است.

ناوگان این پهپاد شامل ۲۲ فروند شاهد ۱۲۹ شامل دو فروند پیش‌نمونه تا به امروز ساخته شده‌است. قرار است ۱۸ الی ۲۱ فروند دیگر از این نوع ساخته شود تا تعداد شاهد‌های ۱۲۹ به ۴۰ فروند برسد. پهپاد‌های شاهد ۱۲۹ در حال حاضر در ارومیه، سمنان، کنارک، بندرعباس، ابوموسی و دمشق مستقر هستند.
 
رزمایش سپاه
 
طول این پهپاد ۸ متربوده و فاصله دو سر بال این پهپاد در حدود ۱۶ متر تخمین زده می‌شود. بدنه شاهد ۱۲۹ قطری در بازه ۶۵ الی ۷۵ سانتیمتر ارزیابی شده است.  
 
شاهد ۱۲۹ از جنس کامپوزیت بوده و با دارابودن یک سکان عمودی «وی» (V) شکل توانایی حمل ۴۰۰ کیلوگرم  و ۴ موشک هوشمند سدید را دارد. این پهپاد با استفاده از یک پیشرانه پیشرفته چهار سیلندر پیستونی با نام روتاکس ۹۱۴ (Rotax ۹۱۴) به پرواز درمی آید.
 
رزمایش سپاه
سامانه کنترل و ارتباط این پهپادساخت شرکت صاایران بوده و دوربین نظارتی و هدفگیری آن را صنایع اپتیک ایران با نام عقاب-۶ ساخته و بر روی آن نصب کرده است.

بیشتر بخوانید: تصاویر دیدنی از رزمایش تهاجمی پهپادهای سپاه

از دیگر ویژگی‌های این پرنده می‌توان به دقت در هدف‌گیری با شعاع عملیاتی ۱۷۰۰ کیلومتر، سقف پروازی ۲۵۰۰۰ فوت (۷۶۲۰ متر)، یک شبانه روز مداومت پروازی با هر بار سوختگیری،  هزینه بسیار پایین ماموریت‌ها و قابلیت نشستن در تمام فرودگاه‌ها را دارا می‌باشد.
 
سپاه در این رزمایش از دو نوع این پهپاد استفاده کرده که یکی از آنها نوع تولید انبوه شده و دیگری نوع ارتباط ماهواره‌ای آن است.
 
۲ - مهاجر ۴
 
مهاجر ۴ یکی از اعضای خانواده پهپاد‌های مهاجر است. این پهپاد تا هفت ساعت مداومت پروازی داشته و توانایی اجرای ماموریت‌های خود را در شرایط گوناگون آب و هوایی داراست.
 
رزمایش سپاه
 
این پهپاد می‌تواند با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و تا ارتفاع ۱۵۰۰۰ پا پرواز کند. بازیافت این هواپیما متناسب با سفارش مشتری به وسیله چتر و یا ارابه فرود صورت می‌گیرد.


 
۳- صاعقه ( ۱۷۰ - RQ )
 
پهپاد صاعقه یا  آر-کیو ۱۷۰ جاسوسی آمریکایی است که در داخل کشور و به روش مهندسی معکوس در سه نوع در نیروی هوافضای سپاه طراحی و ساخته شد. این  پهپاد می تواند چهار بمب هدایت شونده را حمل کند.
 
رزمایش سپاه
 
این پهپاد در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا در آبان ماه سال ۹۳ از نمایشگاه دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه، به عنوان نخستین نمونه ایرانی از پهپاد غنیمت گرفته شده RQ ۱۷۰ آمریکا رونمایی و چندی بعد نیز، فیلم‌هایی از پرواز این پهپاد به نمایش گذاشته شد.
 
رزمایش سپاه
گفتنی است، دو نوع از این خانواده در سال ۹۵ و در جریان بازدید امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از نمایشگاه دستاوردهای پهپادی نیروی هوافضای سپاه به نمایش درآمد که مجهز به پیشرانه‌های جت و ملخی (احتمالا توربوپراپ) هستند.
 
رزمایش سپاه
 
سومین نوع صاعقه هم در دهه فجر امسال با نام شاهد ۱۷۱ در جریان نمایشگاه توانمندی‌های نیرو‌های مسلح با عنوان (اقتدار۴۰) در مصلی حضرت امام خمینی(ره) به نمایش درآمد. پیش تر از این پهپاد در عملیات ضربت محرم نیروی هوافضای سپاه برای بمباران مواضع تروریست‌های داعش در شرق فرات  استفاده شده بود.
 
رزمایش سپاهرزمایش سپاه
پهپاد شاهد ۱۷۱ در حال پرواز و شلیک موشک 
 
۴ - شاهد ۱۲۱
 
اولین بار پهپاد شاهد ۱۲۱ در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاورد‌ها و توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران (سال ۹۳) رونمایی شد و فقط یک عکس از آن منتشر شد. در تصاویر مربوط به  رزمایش «الی بیت المقدس ۱» سپاه، تعداد زیادی از پهپادهای شاهد ۱۲۱ حضور داشته و  با ۲ فروند بمب سدید ۳۴۲  که زیر این پهپاد نصب شده  به اجرای عملیات بمباران می‌پردازد.
 
رزمایش سپاه
 
 
رزمایش «الی بیت المقدس ۱»  در رسانه‌ها
 
پایگاه خبری دبکافایل رژیم صهیونیستی در گزارشی به این رزمایش اشاره کرده و نوشته که  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز پنج شنبه تمرینات گسترده‌ای را در تنگه هرمز انجام داد و از ۵۰ هواپیما‌های بدون سرنشین پنهان‌کار  صاعقه که تا ۱۰۰۰ کیلومتر دور از هدف قرار داشتند را برای شناسایی و انهدام اهداف استفاده کردند. در ادامه این گزارش آمده که هواپیما‌های بدون سرنشین صاعقه از روی هواپیمای بدون سرنشین Sentinel RQ-۱۷۰ آمریکا در سال ۲۰۱۱ توسط ایران و از طریق مهندسی معکوس، ساخته شده اند.
 
پایگاه خبری اسپوتنیک روسیه هم در گزارشی مشابه با اشاره به این رزمایش نوشته که این رزمایش شامل یک ناوگان ۵۰ فروندی از هواپیما‌های بدون سرنشین بود که توسط تعداد زیادی از هواپیما‌های دیگر که از پایگاه‌های تا ۱۰۰۰ کیلومتر دورتر از هدف واقع در جزیره بنی فرور در خلیج فارس پرواز کردند و مدعی شد که این بزرگترین عملیات نظامی از این نوع بود که تا به امروز انجام شده است.
 
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه برگزاری بزرگترین رزمایش پهپادی این نیرو در خلیج فارس، با اشاره به اینکه همه فناوری‌های توسعه این پهپاد‌ها در مرکز تحقیقات و سازمان خودکفایی این نیرو طراحی، تولید و عملیاتی شده است اعلام کرد که  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سایه تدابیر و منویات فرماندهی کل قوا امروز دارنده بزرگترین ناوگان هواپیمای بدون سرنشین بمب افکن تهاجمی در منطقه است.
 
سردار سرتیپ امیرعلی حاجی زاده در ادامه سخنان خود یکی از ویژگی‌های این رزمایش را قدرت طراحی و برنامه‌ریزی پرواز همزمان پهپاد‌ها در یک منطقه جغرافیایی بسیار کوچک اعلام کرد.
 
گزارش از مهدی طلوع وند
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
یا علی دلتون گرم
سپاه لطفا خودرو هم بساز...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
آقای که تا یک کار مثبت نو این مملکت اتغاق میفته سریع گرسنگی مردم را پیش میکشید اگه مردم گرسنه اند ( بهتره بگیم از لحاظ معیشتی تو رنج هستند گرسنگی مال زمان جنگ جهانی اول بود که انگلیس به سر مردم آورد البته الان هم میخواهد بیاورد ) دلیلش پهباد ها نیست عوام فریبی نکنید دلیلش بی کفایتی دولت هست که رای شما هارو جمع کرد
Iran (Islamic Republic of)
ک
۱۹:۳۵ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
اسمش رو ایرانی بذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
تولید پهپادها حتما می‌باید به میلیونها فروند در کشور برسه زیرا پهپادها در جنگهای آینده نقشی راهبردی دارند
درود بر نیروی هوایی ارتش قدرتمند و نیروی هوایی سپاه جان برکف،دو بازوی مقتدر ایران اسلامی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
زن و بچه هام گرسنه هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
ببین عامل گرستگی چه کسی است سارنده پهباد ها یا اون کسایی که با وعده هاشون بهشون رای دادین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
اون رو باید از دولت بخوایید و نه از نیرو های مسلح .
اگه این پهپاد ها نباشه دشمن میاد به زن و بچه هات غذا میده . مثل داعش که در عراق و سوریه با گوشت بچه ها برای مادرا قیمه درست کرد و به خوردشون داد .
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۰:۲۲ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
دوست عزیز اونایی که باید مشکل خوردن و ....شما و خوانوادت رو مرتفع کنند اونایی که پهباد می‌سازند نیستند، اونایی هستند که دولت و اقتصاد رو در اختیار دارند، در ضمن امنیت اولین و بدیهی ترین مولفه برای پیشرفت در حوزه اقتصاد هستش، شما خونه و یخچالت پر هم که باشه ولی امنیت نداشته باشی نمی‌تونی بخوریش،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
اینجا گشنگیت برطرف نمیشه اشتباه امدی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۴۱ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
وضع ما هم کمتر دز شما نباشه بیشتر نیست ولی این حرف ن مرتبط با این خبر نه جاش اینجاس !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
برو کار کن یا با پول اینترنتی که در فضای مزاجی سیر میکنی یا گوشی موبایلت را بفروش خرج زن و بچه ات کن .
Germany
ناشناس
۰۵:۴۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
تنبلی ""
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
ببخشید من نون شب ندارم بخورم میشه یه دونه پهپاد بدید ما یه لقمه چرب بخوریم ؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
شما نون شب را از مسئولش در خواست کن .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۳۷ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
مخاطب محترم هر انسال عاقل و بالغی میدونه ک داشتن ادوات دفاعی جزو واجبات هر حکومتی ، شما اگه نون شب نداری ب نیروهای مسلح ارتباط نداره ، شما بفرمایید بهزیستی .وزارت اقتصاد. وزارت کشاورزی .کمیته امداد .وزارت رفاه و.... معیشت شما ب اینا مربوط ن نیروهای مسلح
Germany
ناشناس
۰۵:۵۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
یعنی چی دقیقا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
من موندم چطور پهپاد به ان پیچیدگی رو میتونن مهندسی معکوس کنن ولی یه خودرو رو نمیتونن مهندسی مهکوس کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
فرق مدیریت جهادی و انقلابی با مدیریت لیبرال .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
خودرودست دولت است از اونها بخواه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
انشالله نیروی انتظامی نیز همپای سپاه امنیت داخلی را با توجه به افزایش سرقت منازل و مغازه ها افزایش دهند تا در دوران تحریم از این لحاظ نیز کشور در تنگنا قرار نگیرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
تنها راهش اینکه اختلاس ها رانت فساد اقتصادی کم بشه تورم مردم رو گذاشته تو فشار تو چند دهه گذشته تورم س سام اور بوده
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۱۴:۲۴ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
نام عملیات طبق معمول باز عربی هستش. الان اسرائیل مونده که چرا اینا اینقدر عربیشون قویه.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۲:۵۱ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
یکسری از افراد زیادی کانال های معاند رو نگاه میکنند و از کانال های داخلی توضیح میخواهند ویا اینکه در کشورهای اروپای شرقی ساکنند . این مانور متوجه کشورهای خاصی بود با توجه به کشوری که باید از مانورها درس بگیرد مانور و سلاح نامگذاری میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
دمت گرم توضیحشت کامل هست
آخرین اخبار