به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، عطر سنبل ها، حرکت ماهی های رنگین که حکایت از جاری بودن زندگی ست ، سفره های هفت سین در ورودی بسیاری از مراکز خرید و ویترین های بسیاری از مغازه ها ، تغییر چهره کوچه پس کوچه ها و افرادِ خرید کرده و نکرده همگی نوید عید را می دهند و به تمامی زیبایی های جاری می نگرم و واژه های دل انگیز «نرم نرمک می رسد اینک بهار... خوش به حال روزگار» را با خود زمزمه می کنم.
وارد خیابان جلفا می شوم. انگار همین دیروز بود که چند روزی از سلامِ زمستان گذشته ، کوچه پس کوچه های آن مملو از ایرانی های مسلمان و اقلیّت و حتی گردشگران خارجی بود که خود را برای جشن میلاد حضرت مسیح(ع) به اصفهان هماره زیبا رسانده بودند تا از نزدیک شاهدِ جشن پیامبر مهربانی باشند.
ریسه های رنگی ، کاج های چراغانی شده ، بابانوئل ها و صدای ناقوس کلیسای دیروز و موسیقی های فولکلور ایرانی ، سفره هفت سین ، عمونوروز، عطر سنبل های امروز و اغلب افرادی که به زیباییِ محض در کنار یکدیگر زندگی می کنند حکایت جلفای زیبا و مهربانی ست که سال ها ایرانی های مسلمان و ارامنه را در دل خود جای داده است؛ به طوری که هم سال نو میلادی و هم آمدنِ بهار و آغاز عید باستانی نوروز را به عنوان ایرانی هایِ در وطن با اتحاد و همدلی جشن می گیرند و این را می توان از شور و شعفی که برای مهمانیِ بهار دارند مشاهده کرد.
ژرژیک آبرامیان؛ نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی ، نگاه ارامنه به عید نوروز و جشن گرفتن این عید باستانی را این گونه توضیح می دهد : «به عنوان یک ایرانی بین تمام آحاد این ملت بزرگ تفاوتی نیست و نوروز؛ نخستین روز سال خورشیدی و یک عید باستانی ست که ایرانیان به عنوان آغاز بهار و تمام ساکنان فلات ایران و همچنین همسایگان به دلیل مراودات فرهنگی و باستانی بودن، آن را جشن می گیرند.
جشن نوروز برای تمام ایرانیان با تحویل سال نو آغاز می شود و مراسمی هم وجود دارد که در اقوام مختلف تفاوت های مبتنی بر فرهنگ ، نگاه و فلسفه زندگی آن ها وارد این جشن ها شده است و تاکنون ادامه دارد. ارامنه هم به عنوان بخشی از ملت ایران عید نوروز را جشن می گیرند و آغاز سال نو را گرامی می دارند.»
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مسیحیان ایرانی هم به انجام برخی از سنت های ویژه عید نوروز می پردازند یا خیر؟ می گوید:«آغاز سال نو برای مسیحیان توأم با ایام و اعیاد دینی و مذهبی است که درواقع در ژانویه مراسمی منسجم برای این اعیاد دینی برگزار می شود که یک نمود خارجی دارد و بعضا سایر دوستان و همسایگان هم در آن شرکت میکنند اما در خصوص نوروز، مراسم خاص ارامنه به این صورت برگزار نمی شود و آن ها هم این مراسم را همانند دیگران و نه جدای از آن ها با برخی تفاوت ها انجام می دهند.
برخی از نمادهایی مثل چهارشنبه سوری و آتش افروزی به نوعی در گاهنامه ارامنه نیز وجود دارد اما همانند جشن چهارشنبه سوری و در آن روز نیست.
اغلب ارامنه سایر مسائل مثل رنگ کردن تخم مرغ ، سبز کردن گندم ، خانه تکانی ، دید و بازدید و عرض تبریک را که خود به خود در مراودات فرهنگی رسوخ پیدا کرده است ، دارند به این سبب که پس از زمستان سرد اتفاق زیبای رستاخیز طبیعت به وجود می آید و در قلب های مردم هم ورود پیدا می کند.»
ژرژیک آبرامیان به گرامی داشتن عید باستانی نوروز در برخی از کشورهای همسایه ایران اشاره و تأکید دارد : «کشورهایی مثل تاجیکستان ، افغانستان ، قزاقستان ، جمهوری آذربایجان و... با نگاه دیگری عید نوروز را گرامی می دارند اما ارامنه به ویژه ارامنه ایران به عنوان بخشی از مردم کشور، عید نوروز را همانند و همقدم با جشن های ایرانی برگزار می کنند.»
نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی نگاه خود به عید باستانی نوروز را این گونه بیان می کند : « عید نوروز در فرهنگ ایرانی ما تحول عظیمی هم در طبیعت و هم در قلب های انسان هاست. نگاه بنده این است که انسان همگام با طبیعت باید به درون خود نظری بیندازد و معنویت خود را تقویت کند؛ به طوری که ارتباط خود را با خالق یکتا عمق ببخشد و مستحکم کند؛ زیرا تحولات لازمه ی زندگی و عید نوروز نمادی از این تحول برای انسان است و انسان ها را ترغیب به رشد و رسیدن به تعالی می کند.»
آندرانیک سیمونی مترجم، محقق تاریخ ادبیات ارمنی و زبانشناس در ادامه به نگاه مسلمانان و ارامنه ایرانی به عیدها و جشن های یکدیگر اشاره می کند ومی گوید : «از گذشته تا به امروز، مسلمانان و ارامنه هردو به اعیاد یکدیگر با احترام می نگرند و درحقیقت ، آن ها را برای خود می دانند؛ به طوری که بسیاری از افراد، ژانویه را به عنوان سال نو در اصفهان جشن می گیرند که صرفا مناسبت مسیحی نیست و از طرف دیگر مشاهده می کنیم که حتی مریم در میان مسلمانان از نام های پرکاربرد است و آن ها برای بسیاری از دختران خود انتخاب می کنند؛ زیرا اسلام یک نگاه بسیار گرم و صمیمانه به مسیحیان دارد و تمامی این مسائل باعث شده است که به اعیاد یکدیگر چنین نگاهی داشته باشند.»
وی با بیان ریشه های مشترک برخی از اعیاد مسلمانان و مسیحیان ، معتقد است : «ریشه های مشترک برخی از اعیاد و مسائل فرهنگی باعث می شود که نوروز برای ارامنه هم عید است اگرچه شاید یک ارمنی در خانه اش سفره هفت سین نداشته باشد اما با خرید لباس نو و تبریک عید در فضای عید قرار میگیرد و مسلمانان و مسیحیان کشور به پدیده ایرانی بودن احترام می گذارند؛ زیرا فرهنگ کهنی را با یکدیگر حمل می کنند.»
این مترجم ، محقق تاریخ ادبیات ارمنی و زبانشناس درمورد سفره هفت سین مشترک مسلمانان و مسیحیان این گونه می گوید : «اگرچه مسیحیان سفره هفت سین ندارند اما سفره هفت سین در دل تمامی مسلمانان و مسیحیان ایرانی گشوده شده و تمام مملکت ، هفت سین و عید می شود.
عید نوروز؛ جریان فراگیر ایرانی است و در حقیقت، هر عیدی یک نمادی دارد. به طور مثال؛ ما در زمان تحصیل در ارمنستان، هر سال به مدت ۱۵روز هفت سین پهن می کردیم و حافظ خوانی داشتیم که نماد ایرانی بودن است و در حال حاضر هم به عنوان ایرانی طبق سنت های خود مثل عید نوروز و...حرکت می کنیم.»
آندرانیک سیمونی ، ریشه های مشترک تاریخی روز رستاخیز و سیزده بدر را این گونه توضیح می دهد : «چهلمین روز به صلیب کشیدن و سومین روز رستاخیز مسیح روز معراج است که به عنوان عید طبیعت جشن گرفته می شود که عید تقدیس طبیعت هم است و به نوعی با سیزده بدر ریشه های مشترک تاریخی دارد.»
از جلفای مهربان خارج می شوم و صدای پای بهار را می شنوم و عطر نفس هایش را استشمام می کنم و به این حقیقت می اندیشم که عید نوروز و ژانویه بهانه های زیبای ادغامِ بخش عمده ای از فرهنگ های مشترک مسلمانان و ارامنه ای ست که هردو، ایران را سرزمین همیشگی خود می دانند و «ما»؛ پرکاربردترین ضمیری ست که در تمامی این سال ها به صورت متحدانه به کار برده و می برند.
انتهای پیام /س